۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷

آیت‌الله خاتمی: امت اسلامی اجازه نمی دهد فلسطین فراموش شود

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه امت واحده اسلامی اجازه نمی‌دهد مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود، گفت:‌ ما علی‌رغم تلاش تکفیری‌ها، نخواهیم گذاشت آرمان فلسطین به حاشیه برود.
کد خبر : ۳۰۸۱۹۵

صراط: آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت اظهار داشت: حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس دو مبنا دارد، یکی آنکه مردم خودشان هم در مصاحبه با خبرنگاران گفته‌اند که ما ظلم‌ستیزیم، ضد ظالمیم و این وصیت مولایمان علی (ع) است.

به گزارش فارس، وی افزود: دومین مبنا این است که امت اسلام یک امت واحده است، سرزمینی از سرزمین های مسلمانان 67 سال پیش زیر سلطه اشغالگران قرار گرفت، ما یک امت واحده هستیم و نمی‌توانیم درد و آوارگی آنها را احساس نکنیم و نبینیم، حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس به این معناست که هر چند از دست ما کار اجرایی ساخته نیست اما اجازه نمی‌دهیم فلسطین به فراموشی سپرده شود، فلسطین یک مسئله بین‌المللی اسلامی است. ما اجازه نمی‌دهیم فلسطین به مسئله عربی تبدیل شود.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مردم امروز با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس به دنیای استکبار اعلام کردند که شما آمدید و داعش و تکفیری‌ها را ساختید تا مسئله فلسطین در حاشیه قرار گیرد ولی ما نخواهیم گذاشت آرمان فلسطین به حاشیه برود.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: سومین مبنای قرآنی حرکت مردم در روز جهانی قدس نفرت از استکبار است، نفرت استکبار در متن دین ما تعبیه شده است، البته نفرت از استکبار نه تنها در دین ما بلکه در همه ادیان الهی آمده است.

وی بر همین اساس یادآور شد: همه انبیاء بر این موضوع تأکید داشتند که بندگی خدا آری اما رهبری طاغوت هرگز؛ امروز به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکا طاغوت اعظم است و اسرائیل این رژیم غاصب و صهیونیستی ولیده نامشروع این دولت جبار است بنابراین فریاد «مرگ بر اسرائیل» ملت در واقع در متن آن «مرگ بر آمریکا» دارد.

امام جمعه موقت تهران همچنین تأکید کرد: چهارمین مبنای این راهپیمایی باشکوه مردم در روز جهانی قدس دارای سه عنوان است، عنوان اول بغض فی‌الله است بدین معنا که مؤمن باید در راه خدا نسبت به دشمنان خدا نفرت داشته باشد، عنوان الغضب لله و در نهایت عنوان تبری از دشمنان دین خدا.

وی ادامه داد: عنوان پنجم این راهپیمایی باشکوه مردم در روز جهانی قدس بیعت با ولایت فقیه است، بنیانگذار اعلام روز جهانی قدس امام راحل بود که مقام معظم رهبری هم آن را تاکنون پاس داشتند و ان‌شاءالله امت ما به همراه این ولی آن را ادامه می دهد، رهبر انقلاب مردم را برای حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس فراخوان کرد و شما به فراخوان و دعوت ایشان لبیک گفته و در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کردید، شما لبیک به نایب امام زمان (عج) گفته‌اید.

آیت‌الله خاتمی همچنین متذکر شد: این راهپیمایی مصداق امر جامع است، امر جامع امری است که حضور مسلمانان در آن ضرورت دارد.

خاتمی گفت: قوه قضائیه ضامن اجرای دو قوه دیگر است، به طوری که اگر قوه مقننه تقنین کند و قوه مجریه ابلاغ کند، بدون ضمانت اجرایی قوه قضائیه این مسائل بی‌تأثیر است.

وی افزود: در هفته گذشته سانحه درگذشت سربازان غیور کشور را داشتیم که ارتش جمهوری اسلامی در این عرصه ورود خوبی داشت.

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر ششم تا دوازدهم تیرماه را تابلویی از حقوق‌بشر آمریکایی بدانیم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم؛ چرا که هفتم تیرماه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت ۷۲ خدمتگزار جمهوری اسلامی و در رأس آن شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، هشتم تیر سالگرد بمباران سردشت، یازده تیر شهادت شهید صدوقی، دوازدهم تیر سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران از سوی ناو آمریکایی در سال ۶۷ بوده است و تمام این حوادث به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آمریکا دخیل بوده و این حقوق‌بشر آمریکاست.

وی با بیان اینکه آمریکا باید با این جنایات خجالت بکشد که دم از حقوق بشر می‌زند، گفت: آنها شعارهایی می‌دهند که خودشان مرتکب آن هستند، شعار ضدتروریسم می‌دهند، در حالی که خودشان در خط مقدم حامیان تروریسم، آن هم بدترین نوع تروریسم،‌ یعنی تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی هستند.

خاتمی گفت: اگر دنیا در پی شناسایی ناقضان حقوق‌بشر است، در خط مقدم آن آمریکا را قرار دهد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به حقوق‌های نجومی برخی مدیران گفت: همه ذهن‌ها در روزهای اخیر متوجه قصه حقوق‌های نجومی است و مقام معظم رهبری نیز نسبت به این موضوع تذکر داده‌اند،‌ زیرا مردم ما حکومت جمهوری اسلامی را با حکومت عدل علی قیاس می‌کند، در حالی که حکومت امیرالمؤمنین با وصف عدالت شناسایی می‌شود و مردم انتظار دارند که در این حکومت نیز عدالت امیرالمؤمنین برقرار باشد.

وی افزود: حقوق‌های نجومی با روح عدل علی(ع) بیگانه است و مردم حق دارند رنجیده باشند، البته اولین مشکل حکومت امیرالمؤمنین نیز همین موضوع بود، آن‌قدر به افراد از بیت‌المال بخشیدند که پس از مرگشان طلاهای آنها را با تبر تقسیم می‌کردند، ولی دست آنها تاول زد، به‌طوری که در خطبه پانزده نهج‌البلاغه امام علی(ع) فرمودند؛ این پول‌های ناحق از حلقوم آنهایی که دریافت کردند، بیرون کشیده می‌شود.

خاتمی عنوان کرد: البته این حقوق‌ها را باید یک استثنا ببینیم، زیرا این مسئله یک قاعده در نظام مدیریت کشور نیست و نباید مدیران لایق ما نیز زیر سوال بروند.

وی با بیان اینکه نباید این مسئله دست‌مایه تسویه‌حساب‌های سیاسی و جناحی شود، اظهار داشت: مقابله با این مسئله باید زیربنایی باشد، اینکه چند مدیر عزل شوند، جواب نمی‌دهد، بلکه دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر منافذ ورودی چنین مسائلی را ببندند.

خاتمی در این مسئله وفاق ملی وجود دارد، مسؤولان عزمشان را جزم کرده‌اند و مقابله‌هایی با این مسئله انجام شده است که امیدواریم به همین صورت پیش برود و گزارش‌ها ارائه شود، البته عاملان مسئله نیز مورد مؤاخذه قرار گیرند و واسطه‌هایی که سبب گمارده شدن مدیران این‌چنینی می‌شوند نیز، باید مورد برخورد قرار گیرند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به جنایات تکفیری‌ها گفت: کسی نمی‌تواند منکر این واقعیت شود که تکفیری‌ها ساخته و پرداخته آمریکا و موردحمایت رژیم اشغالگر قدس هستند، مسؤولان نظام اسلامی ما به برخی کشورهای حامی داعش و تکفیری‌ها گفتند که این ماری که در آستین می‌پرورانید، یک روز خودتان را می‌گزد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری به اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هشدار دادند که شما نفت دزدی داعش را می‌فروشید و بازارچه مرزی برای آنها زدید، ولی نتیجه آن به ضرر خودتان است که حالا نتیجه حمایت‌شان را می‌بینند، ما از کشته شدن هیچ انسانی خوشحال نیستیم، ولی به این کشورها می‌گوییم که بیدار شوید، همین حالا هم دیر نشده است، دست از حمایت این گروهک‌ها بردارید.

خاتمی گفت: احساس می‌شود عربستان و بحرین در حال اجرای مأموریتی از سوی رژیم صهیونیستی هستند، عربستان در این ماه رمضان هم به طور وحشیانه مردم مسلمان یمن را بمباران می‌کند و در روز دوشنبه ۸۰ نفر را به شهادت رساندند، ایرانیان مسلمان را از حج محروم می‌کنند و با بی‌عرضگی‌شان فاجعه منا را رقم می‌کنند، اینها لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارند و حداقل مناسک حج باید از زیر سلطه اینها آزاد شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: بحرین کشوری است که به زندان شهروندانش تبدیل شده است، می‌زنند، می‌کشند و حتی از عالم مجاهد شیخ عیسی قاسم سلب تابعیت می‌کند، در حالی که این عالم ۷۷ سال پیش در بحرین متولد شد و اصالتاً بحرینی است، ولی حکام بحرین اصالتاً عربستانی هستند و انگلیسی‌ها به کمک سعودی‌ها آنها را بر حاکمیت سوار کرده‌اند که اگر قرار بر سلب تابعیت باشد باید از حکام جنایتکار بحرین سلب تابعیت شود، ولی گوش‌شان به حرف حساب بدهکار نیست.

وی افزود: صراحتاً به آنها می‌گوییم که سرنوشت شما هم مانند سرنوشت شاه ایران است، شاهی که با مردمش این‌گونه رفتار کند،‌ به‌زودی سرنگون می‌شود.


خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز