۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹

بازتاب بین المللی راهپیمایی روز قدس

اغلب رسانه های جهان به پوشش برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران پرداخته و2این حرکت مردم را نشانه محکومیت همیشگی رژیم صهیونیستیی در نزد افکار عمومی دانستند.
کد خبر : ۳۰۸۲۰۹
صراط: با توجه به روند موجود در خاورمیانه در خصوص حرکت کشورهای عربی برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی و همچنین عادی شدن روباط اسرائیل با ترکیه، رسانه های جهان تمرکز ویژه ای بر روی راهپیمایی روز قدس در ایران داشتند.

به گزارش مهر، بازتاب این حرکت مردمی در رسانه های جهان به شرح زیر است:

شبکه ای‌بی‌سی نیوز آمریکا در این رابطه گزارش داد: مردم ایران در راهپیمایی روز قدس «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

این شبکه خبری نوشت: مردم ایران راهپیمایی روز قدس را در سرتاسر این کشور برگزار کردند و شرکت کنندگان در این راهپیمایی اشغالگری اسرائیل را محکوم کرده و شعارهای مرگ بر اسرائیل سر دادند.

این شبکه خبری همچنین به آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی و همچنین سر دادن شعار مرگ بر آمریکا از سوی شرکت کنندگان اشاره کرد.

آسوشیتدپرس: مردم در سراسر ایران در راهپیمایی ضداسرائیلی روز قدس شرکت کردند و در این مراسم اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل را محکوم کرده و شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه به حضور ده‌ها هزار نفری مردم در خیابان‌های تهران اشاره کرد که هرسال در جمعه آخر ماه مبارک رمضان که به روز قدس نام گرفته شرکت می‌کنند. آسوشیتدپرس همچنین نوشت که در این مراسم مردم پرچم اسرائیل را لگدمال کرده و همچنین شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح کرد: تظاهرات مردم ایران در روز قدس نشان از محکومیت همیشگی اسرائیل در نزد ملت ایران است.

شبکه المنار در گزارشی از مراسم روز قدس در ایران گزارش داد: در تهران پایتخت و دیگر شهرهای ایران جمع کثیری از مردم، روز قدس را گرامی داشتند و به ندای امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران لبیک گفتند.

این رسانه لبنانی نوشت: میلیونها نفر از ایرانی ها از همه اقشار در راهپیمایی که در بیش از ۸۵۰ شهر ایران برگزار شد شرکت کردند و به سوی معیادگاههای نماز جمعه در حالی که شعارهایی در حمایت از قدس سر می دادند حرکت کردند.

راهپیمایی کنندگان پلاکاردهایی در حمایت از آرمان فلسطین حمل کردند و فلسطین را موضوع نخست جهان اسلام دانستند.

المنار گزارش داد: میلیونها ایرانی در راهپیمایی روز قدس شعار واحد امسال یعنی وحدت امت اسلامی، حمایت از انتفاضه فلسطین و برائت از رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری را سر دادند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین وسکوت دائمی جامعه بین المللی را  در قبال اقدامات این رژیم و نیز تلاشهای عادی سازی برخی رسانه های عربی و اسلامی را محکوم کردند و بر ضرورت وحدت تاکید کردند.

شینهوا: صدها هزار ایرانی تداوم اشغالگری اسرائیل را محکوم کردند

خبرگزاری چینی «شینهوا» در گزارشی از تهران، نوشته است که ایرانی‌ها در روز قدس با فلسطینی‌ها اعلام همبستگی کردند.

شینهوا نوشته است: «صدها هزار نفر از ایرانی‌ها روز جمعه به مناسبت روز قدس در راهپیمایی شرکت کرده و ضمن اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها، تداوم اشغال اراضی فلسطینی‌ها توسط اسرائیل را محکوم کردند.»

این خبرگزاری همچنین نوشته است که در تهران، تظاهرات‌کنندگان شعار ضداسرائیلی و ضدآمریکایی سر دادند و پارچه‌نوشته‌هایی در دست داشتند که شعارهای روی آن‌ها بر «مقاومت علیه جنایات اسرائیل» و بازگرداندن آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری‌شان تأکید داشت.

شینهوا با اشاره به شرکت مقامات ارشد ایرانی در این راهپیمایی و نحوه شکل‌گیری روز قدس، نوشته است: «در بیانیه‌ای که در پایان این راهپیمایی قرائت شد، تظاهرات‌کنندگان بر حمایت همه‌جانبه کشورشان از مبارزه فلسطینی‌ها علیه فشارهای اسرائیل در اراضی اشغالی تأکید کردند.»

العهد لبنان: امروز جمعه راهپیمایی های بزرگی در سراسر ایران در گرامیداشت روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان شروع شد که در آن میلیون ها نفر از ایرانی ها  در ۸۵۰ شهر ایران در این راهپیمایی شرکت کردند. شعار این راهپیمایی وحدت امت اسلامی و حمایت از انتفاضه فلسطین و برائت از رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری است. این مراسم از سوی ۳۵۰۰ خبرنگار وعکاس پوشش داده شد.

السومریه: راهپیمایی روز قدس با وجود گرمای هوا برگزار شد

شبکه السومریه عراق نیز گزارش داد: میلیونها ایرانی در راهپیمایی که در ۸۵۰ شهر ایرانی برگزار شد شرکت کردند. این تظاهرات با وجود گرمای شدید هوا و روزه داری بود. ایرانی ها به سوی معیادگاههای نماز جمعه حرکت کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی شعار در حمایت از قدس سر دادند  پلاکاردهایی حمل کردند که موضوع فلسطین موضوع نخست جهان اسلام است. شرکت کنندگان جنایات علیه ملت فلسطین را محکوم کردند و بر ضرورت تلاش برای خنثی سازی توطئه ها علیه محور مقاومت تاکید کردند.

این رسانه عراقی گزارش داد: مراسم روز قدس همه ساله در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می شود.

روسیاالیوم: ایران روز قدس را گرامی داشت

شبکه روسیا الیوم نیز به برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران اشاره کرد و گزارش داد: راهپیمایی کنندگان علیه آمریکا و اسرائیل شعار دادند و مخالفت خود را طرحهای سازشکارانه اعلام کردند. در راهپیمایی تهران شخصیت های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند و بر حمایت از فلسطینی ها تاکید کردند.

هاآرتض: ایرانی‌ها شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند

روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم مانند دیگر رسانه‌های اسرائیلی خبر برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران را منتشر کرده است.

در این خبر اشاره شده است که شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

الیوم‌السابع: ایرانی‌ها در تمامی شهرهای این کشور راهپیمایی‌هایی را علیه اشغالگری اسرائیل برگزار کرده و طی آن شعارهای مرگ بر اسرائیل سر دادند.

الیوم السابع نوشت: ده‌ها هزار نفر در راهپیمایی روز قدس در تهران مشارکت کردند  و راهپیمایی‌های مشابهی نیز در دیگر شهرهای ایران برگزار شده است.   در این راهپیمایی‌ها پرچم اسرائیل زیر پا قرار داده شده و شعارهایی نیز علیه آمریکا سر داده می‌شود.

رویترز: ده‌ها هزار ایرانی در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند

به گزارش رویترز در این مراسم ده‌ها هزار نفر شرکت کرده و در آن با محکوم کردن اقدامات فلسطیین شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند.

این خبرگزاری انگلیسی در ادامه به حضور رئیس‌جمهور کشورمان در این مراسم پرداخت که در آن رژیم صهیونیستی را یک پایگاه برای آمریکا و استکبار جهانی معرفی کرده است. حسن روحانی در این مراسم همچنین اعلام کرد که مردم ایران در کنار مردم ستمدیده فلسطین ایستاده است.

رویترز در گزارش خود در مورد راهپیمایی روز قدس نوشته است که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در این راهپیمایی غرب را به تلاش برای سوءاستفاده از اختلافات در جهان اسلام و منحرف کردن توجهات از مسئله فلسطین متهم کرد.

این خبرگزاری نوشته است: «اظهارات روحانی همزمان با حضور ده‌ها هزار ایرانی در راهپیمایی‌های ضداسرائیلی در سرتاسر این کشور به مناسبت روز قدس که توسط آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی پایه گذاری شده، مطرح شد.»

رویترز همچنین نوشته است که تظاهرات‌کنندگان «اشغال اراضی فلسطینی‌ها توسط اسرائیل را محکوم کرده و شعار دادند "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر آمریکا".»

در این گزارش، از مخالفت با اسرائیل با عنوان یکی از سنگ بناهای اصلی سیاست ایران از زمان انقلاب اسلامی، یاد شده است.

خبرگزاری فرانسه: ایرانی‌ها بار دیگر در اعتراض به اشغالگری اسرائیل به خیابان‌ها آمدند

این رسانه فرانسوی نوشته است: ایرانی‌ها روز جمعه به مناسبت روز قدس که توسط آیت‌الله روح‌الله خمینی فقید پایه‌گذاری شد، راهپیمایی‌های ضد اسرائیلی برگزار کردند. تظاهرات‌کنندگان اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل را محکوم کرده و شعار می‌دادند "مرگ بر اسرائیل".»

خبرگزاری فرانسه همچنین نوشته است که همه‌ساله ده‌ها هزار نفر در راهپیمایی روز قدس که در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

تایمز اسرائیل: ایرانی‌ها پرچم اسرائیل را به آتش‌ کشیدند

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل هم با انتشار خبر خبرگزاری فرانسه برگزاری راهپیمایی روز قدس در تهران را پوشش خبری داده است.

این پایگاه در تیتر خبر خود نوشته است: «ایران برای گرامیداشت روز قدس، راهپیمایی سالانه ضد اسرائیلی برگزار کرد.»

تایمز اسرائیل همچنین نوشته است که تظاهرات‌کنندگان ضمن به آتش کشیدن پرچم اسرائیل، خواستار نابودی این رژیم شدند.