۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
صریح و بدون تقیه

از نظام جمهوری اسلامی دفاع کردن یعنی چه؟

کد خبر : ۳۰۸۸۸۶
 رخدادهای برتر سال 2015 در قاب تصاویر وبلاگ سرباز صفر نوشت:

از نظام جمهوری اسلامی دفاع کردن یعنی چه؟

من و همه شما عزیزان می‌دانیم که تک تک حروف از بیانات مقام معظم رهبری فکر شده و بسیار دقیق به کار برده می‌شوند و بیانات ایشون یک بیان ساده و ... نیست. بلکه به صورت کاملا منطقی و زیبا کلمات کنار یکدیگر چیده می‌شوند که بر جان و دل حتی کسانی که از نظر ظاهری وضعیت معلوم الحالی هم دارند می‌نشیند. ( دیدم که میگم )

پس بهتره یکم کلمات این جمله مقام معظم رهبری رو بررسی کنیم.

کلمه اول تقیه می‌باشد. کلمه تقیه در اصطلاح به این معنی می‌باشد که شخصی بر خلاف میل باطنی و بر خلاف اعتقاد خود کاری را انجام می‌دهد یا چیزی بگوید. که این ابراز اعتقاد و عمل کردنِ بر خلاف میل باطنی به خاطر ترس از دیگران صورت می گیرد. و یا ممکن است به خاطر مصلحت اسلام و ... باشد. به نظرم همین قدر دانستن درمورد کلمه تقیه کافی باشد.

کلمه دوم نظام می‌باشد. تعریف کلمه نظام رو فک کنم همه دوستان در کتاب زبان فارسی دوم دبیرستان مطالعه کرده باشید. نظام که معادل اجنبی آن کلمه سیستم ( System ) می‌باشد. نظام به مجموعه یا گروهی از اشیاء مرتبط یا غیر مرتبط است که هدف یا اهدافی خاص را دنبال می‌کنند، به گونه‌ای که واحدی پیچیده را تشکیل دهند. نظام مجموعه‌ای از اجزایی است که با هم کار می‌کنند و هدف معینی را دنبال می‌کنند. نظام تنها به نوع فیزیکی آن محدود نمی‌شود. مفهوم سامانه را در مورد پدیده‌های مجرد پویا نظیر اقتصاد نیز به کار گرفته می‌شود.

در توضیح و شرح کلمات به کلمه جمهوری می‌رسیم. جمهوری به نظامی گفته می‌شوند که در آن مسؤلین نظام به صورت موروثی و ... به مسؤلیت نرسند و و همه مسؤلین نظام با رأی خود مردم انتخاب شوند و مدت زمان محدودی مسؤولیت داشته باشند. ه تعریف کلی، جمهوری شیوه حکومتی است که بر پایه مردم‌سالاری (دموکراسی) یا غیر دموکراسی، مردم آن، حق حاکمیت بر سرنوشت اجتماعی خودشان را به­ طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق زمام­دارانی که با رضایت و رأی مستقیم یا غیرمستقیم آنان به گونه‌ای که توارث در آن دخالتی نداشته باشد تعیین و آنان نیز اقتدارات معین قانونی خود را در یک مدت محدود و تحت نظارت آنان اعمال می‌نمایند. امروزه بیشینه دولت­های موجود در دنیا نوعی نظام حکومتی جمهوری دارند ولی این بدین معنا نیست که بافت و ساختار نظام حکومتی جمهوری در تمام کشورهای جمهوری یکسان است.

حال اگر همین نظام مردم سالار بر پایه اسلام پایه گذاری شده باشد یعنی پایه‌های جمهوری را تا جایی که با پایه‌های اسلام ناسازگار نباشد عملی کند نظام ، نظام جمهوری اسلامی می‌شود. به زبان ساده تر به نظامی نظام جمهوری اسلامی می‌گویند که قوانین آن هیچ گونه تعارضی با اسلام نداشته باشند و برای پیش‌برد اهداف اسلامی تنظیم شده است. 

خب کلمات به صورت مجزی بررسی اجمالی شدند و تا حدودی با معنا و مفهوم کلمات آشنا شدیم. حالا وقت آن رسیده است که با توجه به دانسته هایمان که از نوشته های بالا و از تجربیاتمان با زندگی در جمهوری اسلامی ایران به پاسخ دادن به سوالی که در تیتر این یادداشت مطرح شده است بپردازیم.

با توجه به چیزهایی که در بالا خوندیم به نظر شخصی من بهترین پاسخی که میتوان به سوال مطرح شده داد اینه که صریح و بدون تقیه از نظام جمهوری اسلامی دفاع کردن یعنی در صورتی که اعتقاد قلبی به نظامی  که توسط خود مردم ساخته شده و قوانین آن از قوانین اسلام _ به عنوان کامل ترین برنامه زندگی _ تجاوز نمی‌کند، داریم، از چیزی نترسیم و به صورت صریح به اعتقاد خود را بیان کنیم و به همه بگوییم که ما به اسلام و قوانین اسلامی ( مانند حجاب ) پایبندیم.

این برداشت من از این جمله حکیمانه رهبرم سید علی خامنه‌ای بود. امیدوارم تونسته باشم تحلیل کوتاه و مناسبی رو ارائه بدم و شما دوستان همیشگی سرباز صفر تونسته باشید از این یادداشت استفاده کنید و به معنای واقعی کلمه وقت با ارزشتون رو هدر نداده باشم.

پا نوشت :

من به صورت صریح و بدون تقیه از نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌میکنم.