۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

سوئد 80 هزار پناهجو را اخراج می‌کند

مدیرکل اداره مهاجرت سوئد اعلام کرد این کشور ۸۰ هزار نفر از پناهجویانی که در سال گذشته به این کشور وارد شده‌اند، اخراج می‌کند.
کد خبر : ۳۰۹۱۵۰
صراط: آندرس دانیلسون، مدیرکل ادارۀ مهاجرت سوئد، گفته است ۸۰ هزار نفر از پناهجویانی که در سال گذشته به این کشور آمده‌اند، اخراج خواهند شد. 

به گزارش پرس تی وی، پیش‌تر در ماه ژانویه (بهمن) نیز، آندرس یگمان، وزیر کشور سوئد، نیز گفته بود حدود نیمی از ۱۶۰ هزار متقاضی پناهندگی، که اکنون در سوئد به سر می‌‎برند، از این کشور اخراج می‌شوند. 

دانیلسون یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری تی‌. تی سوئد گفت قوانین جدید و سختگیرانه‌تر پناهندگی در سوئد رسماً از ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) اجرا خواهند شد. وی افزود تمام متقاضیانی که قبل از ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ (۳ آذر ۱۳۹۴) تقاضای پناهندگی خود را ثبت کرده‌اند، مشمول قوانین جدید پناهندگی سوئد نخواهند شد. همچنین با همۀ متقاضیانی که پس از ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ (۳ آذر ۱۳۹۴) وارد سوئد شده و تقاضای خود را به ثبت رسانده‌اند، طبق قوانین جدید برخورد خواهد شد. البته کودکان از این قانون مستثنی هستند. 

در مجموع بیش از ۱۶۰ هزار نفر منتظر پاسخ دولت سوئد به تقاضای پناهندگی خود هستند. 

دانیلسون گفت رقم ۸۰ هزار نفری که قبلاً وزیر کشور اعلام کرده است، صحیح است و این تعداد پناهجو از کشور اخراج خواهند شد هرچند «هنوز اما و اگرهای بسیاری وجود دارد.» 

وی افزود از یک‌سو متقاضیانی وجود دارند که در کشور دیگری تقاضای پناهندگی کرده و در نتیجه پروندۀ تقاضای آن‌ها در سوئد بررسی نخواهد شد. از سوی دیگر «پس از اعلام قوانین سختگیرانۀ جدید، تعداد زیادی از این افراد تقاضای پناهندگی خود را پس گرفته‌اند.» 

دانلیسون در ادامه گفت: «به دلیل بحران سوریه، به ۷۰ درصد متقاضیان پناهندگی پاسخ مثبت و تنها به ۳۰ درصد آن‌ها پاسخ منفی می‌دادیم. پیش از این بحران، این ارقام کاملاً برعکس بود. اکنون برای کشورهای مختلف آمار مختلفی داریم. ۱۰۰ درصد متقاضیان پناهندگی که اهل سوریه و اریتره هستند، پاسخ مثبت خواهند گرفت. این رقم برای مردم سومالی، افغانستان، عراق و دیگر کشور‌ها رو به کاهش است.» 

وی همچنین گفت علاوه بر ۱۶۰ هزار نفر، که در سال ۲۰۱۵ از کشور سوئد تقاضای پناهندگی کرده بودند، در سال جاری نیز تاکنون ۱۵ هزار نفر به این کشور پناه آورده‌اند. 

 به گفتۀ مدیر کل ادارۀ مهاجرت سوئد، این رقم ارائۀ یک برآورد صحیح را برای این اداره سخت‌تر می‌کند. دانیلسون افزود طی سه هفتۀ آینده آمار جدیدی از سوی این اداره منتشر خواهد شد که البته به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد. 

دانیلسون در پایان این مصاحبه گفت: «ما در حال حاضر در ادارۀ مهاجرت کاملاً بر مسائل سیاسی از جمله سیاست داخلی، سیاست اتحادیه اروپا و سیاست دیگر کشورهای عضو اتحادیه تمرکز کرده‌ایم. اکنون به نظر می‌رسد که این سیاست‌ها همچنان باقی بمانند، اما هیچ کس نمی‌داند تا شش ماه دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در نوامبر (آبان) چه بر سر کنترل مرزهای ما خواهد آمد؟ آلمانی‌ها چه سیاستی در پیش خواهند گرفت؟ اتریشی‌ها چه خواهند کرد؟ آیا توافق اتحادیۀ اروپا و ترکیه دوام خواهد داشت یا خیر و اگر نه، چه اتفاقی خواهد افتاد؟» 

سوئد بیشترین آمار پذیرش پناهجو را در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از نظر سرانه جمعیت دارد. 

اتحادیۀ اروپا در حال حاضر با بد‌ترین بحران پناهجو پس از جنگ جهانی دوم روبروست. سازمان بین المللی مهاجرت پیش از این اعلام کرده بود بیش از ۱ میلیون پناهجو در سال ۲۰۱۵ وارد اروپا شده‌اند که اکثریت آنان از کشورهای سوریه، افغانستان و عراق بوده‌اند.