۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
لاریجانی:

90 درصد بودجه خرج ادارات می‌شود/ فقط 10 درصد آن برای آبادانی باقی می‌ماند/ با این وضعیت اقتصاد کشور شکوفا نمی‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه اقتصادی با محوریت اصل 44 قانون اساسی و کوچک‌سازی دولت تاکید کرد.
کد خبر : ۳۱۰۳۹۷
صراط: رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه اقتصادی با محوریت اصل 44 قانون اساسی و کوچک‌سازی دولت تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی در مراسم یادواره 128 شهید منطقه دروازه ری شهر مقدس قم در مسجد حضرت ولیعصر (عج) برگزاری یادواره شهدا را موجب تعمق ایمان در جامعه دانست و گفت: در جامعه ما بعد از انقلاب، هدایت‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب همیشه در جهت برگزاری جلسات شهدا در میان توده مردم بود، چون این جلسات ایمان مردم را بالا و آنان را صبور و مقاوم خواهد کرد. تنها کشوری می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد که اهل ایمان، مقاومت و مجاهدت باشد، اگر جامعه ای ایمان داشته باشد باید مجاهدت نیز در درون آن به بار نشسته باشد.

وی با اشاره به اهمیت تقویت ظرفیت‌های امنیتی و نظامی کشور در وضعیت فعلی منطقه و جهان گفت: وضعیت پس از جنگ جهانی، آشفته ترین وضع ممکن بوده است. باید قدردان امنیت و استواری باشیم که به مدد روحیه مجاهدت به دست آمده است؛ زیر امروز با یک بهم ریختگی و آشفتگی عجیب در کشورهای منطقه مواجه هستیم.

وی با بیان این‌که « نظام هیچگاه بر سر مساله هسته‌ای و موشکی خود کوتاه نیامده است» ادامه داد: اصرارها و ایستادگی در زمینه مسایل نظامی و هسته‌ای به این دلیل است که دیگران گمان نکنند که این مسایل فراموش شده است.

خوشبختانه امروز ایران از پشتوانه قوی دفاعی و امنیتی برخوردار است؛ در واقع علاوه بر امنیت کشور، در خارج از مرزها تروریست‌های تکفیری را وادار به عقب‌نشینی کرده‌ایم که این مساله از تیزهوشی رهبر معظم انقلاب است که همیشه از بنیه دفاعی کشور صیانت می‌کنند و امروز ما در این قله قرارداریم.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شعار اصلی نیروهای غیرکلاسیک و آموزش آکادمیک ندیده ما در جنگ ایستادگی پای آرمان‌های امام راحل بود که با این سرمایه نیز بر دشمن پیروز شدیم ولی نباید فراموش کرد که سرمایه دفاع مقدس و جنگ برای ما بسته و فراموش نشده است؛ زیرا یکی از مهترین ارزش‌های ما به شمار می‌رود جنگ تحمیلی باعث شد که دیگران متوجه شوند که نمی‌توانند با این حربه با ما بازی کنند؛ دشمنان به عراق؛ پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه تعرض کرده و هر روز شاهد جنایت‌های زیادی در این کشورها هستیم ولی این توان را در خود ندیدند که چنین کاری با ما کنند. تفاوت ما با کشورهایی که در مقابل استکبار ذلیل هستند در همین روحیه حماسی خلاصه می‌شود؛ همین روحیه جهادی که باعث شده است دشمنان در مقابل ما ناکام باشند؛ برخی از کشورها، با وجودی که امکانات پول، نفت و گاز زیادی دارند ولی در برابر مردم کشور خود گردن کلفت و در برابر آمریکا خوار و ذلیل هستند که این مساله مصداق بارزی از این ذلالت است. همین روحیه ذلت و فقدان روحیه حماسی باعث شده است که با یک تلفن یک شخصیت سیاسی یک کشور قوی، همین کشورها امکانات وسیع مالی و لجستیکی در اختیار آن‌ها بگذارند؛ به همین خاطر است که همیشه باید روحیه حماسی دفاع مقدس در کشور ساری و جاری باشد و یاد شهدا این حس را همیشه ایجاد می کند.

وی گفت: امروز دشمن به همدستی ایادی خود جنگ‌های خونینی در کشورهای منطقه به راه انداخته است؛ یکی از مثال‌های آن، همین سعودی ها هستند که در سال گذشته به مردم یمن حمله کردند ولی بر خلاف تصور که قرار بود دو ماهه یمن را بگیرند با فجیع‌ترین خونریزی‌ها نتوانستند مردم غیور یمن را تسلیم کنند.

وی اظهار کرد: امریکا که ادعای صلح‌طلبی و حقوق بشر آن گوش فلک را کر کرده است نیز نه تنها چشمان خود را روی این جنایات بسته، بلکه سلاح هم در اختیار سعودی‌ها قرار داده است. دیدار اخیر برخی مسوولان کشورها با منافقین نشان داد که دشمنان که برای خود، هیبت پوشالی ایجاد کرده و یا برخی مسئولان کشورها با منافقان و تروریست‌های مزدور که دست آن‌ها به خون انسان‌های بی‌گناه آلوده است و دست آن‌ها در عراق با صدام یکی شده بود، دیدار کرده و حرف های سخیفی را بیان کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجاهدت‌های مردم برای عبور از مشکلات در پس از انقلاب گفت: بنی صدر در زمان جنگ اجازه حضور جوانان را نمی‌داد ولی زمانی که وی عزل شد شرایط برای نیروهای تازه نفس جوان و مجاهد باز شده و ظرف چند ماه حصر آبادان شکست و خرمشهر نیز فتح شد و تحولات بزرگی رخ داد که بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش مساله اقتصادی را مساله اول کشور در شرایط فعلی دانست و گفت: حل این مشکلات تنها در پناه مجاهدت اقتصادی شکل می‌گیرد و این روحیه مجاهدت باید در تمام ابعاد در کشور رعایت شود؛ زیرا رهبر معظم انقلاب نیز ما را به این امر توصیه اکید فرموده‌اند.

وی نیروی انسانی مجاهد را در عقب راندن دشمن از موشک و سلاح قوی‌تر دانست و تصریح کرد: مشکلات اقتصادی به خاطر تحریم و اشکالات مدیریتی بوده و دولت‌ها دقت لازم را برای وارد کردن مردم به صحنه اقتصاد نداشتند ولی قطعا تا زمانی که اقتصاد مردمی نشود رشد نخواهند کرد . این تصور غلطی بود که عده‌ای می‌گفتند تنها دولت اقتصاد را راهبری کند، در حالی که اگر اقتصاد در دست مردم بود و دولت حمایت می‌کرد کشور به رشد و بالندگی می‌رسید؛ امروز در شرایطی هستیم که 10 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی و چهار میلیون دانشجو داریم این سرمایه بزرگی برای کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این شرایط، تکیه به نیروهای بومی و متخصص یک اصل است؛ در مساله هسته‌ای و موشکی تمامی این پیشرفت‌ها با جوانان کشورمان انجام شد و دیگران به ما کمک نکردند؛ به نظر می‌رسد که اقتصاد ما باید در دست همین نیروهای مردمی قرار گیرد، امروز بخش زیادی از اقتصاد دولتی است و اقتصاد دولتی در آن فساد ایجاد می‌شود.

وی گفت: متاسفانه اصل 44 قانون اساسی که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده، اجرایی نشد، اقتصاد ما نیز جهش پیدا نکرد و امکان برای سرمایه گذاری به جوانان داده نمی‌شود؛ در کنار آن تسهیلات بانکی آن‌گونه که باید به صنعت و کشاورزی کمتر داده می‌شود و در حالی که باید تولید ملی تقویت شود و تسهیلات به جای رفتن به سمت خدمات،به سمت صنعت و کشاورزی برود . یکی از این مشکلات آن است که بسیاری از تسهیلات به شرکت‌های بزرگ دولتی و یا شرکت های وابسته به بانک‌ها داده می شود با این وضعیت اقتصاد کشور شکوفا نمی‌شود.

وی گفت: باید دولت کوچک سازی شده و اقتصاد روند مردمی شدن را طی کند به همین خاطر است که 90 درصد بودجه کشور امروز بودجه جاری و خرج ادارات می‌شود و تنها و 10 درصد دیگر برای آبادانی کشور باقی می‌ماند.

لاریجانی بر نظارت دولت و واگذاری امور به مردم تاکید کرد و افزود: بزرگ کردن دولت اشتباه بزرگی بود که رخ داد؛ زیرا هر چه دولت بزرگ باشد مشکلات بیشتر خواهد شد و باید در بین جوانان امید داشته باشد. خوشبختانه به رغم تمام مشکلات، اکنون فضا برای حرکت اقتصادی عمیق در کشور فراهم شده است و باید هم دولت کارها را به مردم واگذار کند و هم امید در مردم ایحاد شود؛ باید ریل‌گذاری مناسبی در این زمینه انجام شود؛ امروز قیمت نفت تکان خورده و فروش نفت ما هم نسبت به قبل بیشتر  شده که باید برای حرکت بهتر از این ظرفیت استفاده کرد
نظرات بینندگان
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۲۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
۱
۰
بهتره بگین خرج حقوق مدیران ادارات دولتی. ما کارمندای بیچاره با ماهی 700 تومن صورتمون رو با سیلی سرخ میکنیم اما مدیران دولتی از 10 جا حقوق میگیرن. چرا حقوق مدیران رو تعدیل نمی کنید؟ چرا یک هیات علمی باید 6 برابر یک کارمند دیگه حقوق بگیره؟ مگه کوه میکنه؟!