۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

کریمی قدوسی: آمریکا در عمل برجام را پاره کرده‌ است/صالحی ژست مخالف می‌گیرد

به نظر بنده امریکایی‌ها در عمل برجام را پاره کرده‌اند و همچنین باید بگویم از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا هر کدام که پیروز انتخابات شوند باهم هیچ تفاوتی نخواهد داشت و هر کدام پیروز شوند دیوانه‌تر از اوباما خواهند بود.
کد خبر : ۳۱۰۵۴۱
صراط: به نظر بنده امریکایی‌ها در عمل برجام را پاره کرده‌اند و همچنین باید بگویم از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا هر کدام که پیروز انتخابات شوند باهم هیچ تفاوتی نخواهد داشت و هر کدام پیروز شوند دیوانه‌تر از اوباما خواهند بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در یک سالگی برجام، با عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی، به گفت‌وگو نشسته‌ایم. "آقای روحانی در جلسه‌ای عنوان کردند که هر کس رئیس جمهور آمریکا شود برجام دوباره باید از صفر آغاز شود." این اظهارات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است. وی می‌گوید: برخی ما را دلواپس بزرگ می نامند، از ژست صالحی می‌گوید و معتقد است باید تیم مذاکرات هسته ای تغییر کند. در آستانه اولین سالگرد توافق هسته ای (برجام) با وی به گفت گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

رونمایی از «دبه» جدید

بالاخره ما در برجام توفیقاتی هم داشتیم؟

در حال حاضر ما به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده‌ایم و آن چیزی که آقای عراقچی می‌گوید این طور نیست و ما هر چه بوده است را انجام دادیم ،حتی با وجود تمامی تعهدات، آمریکا از دبه‌ جدیدی هم رونمایی کرد و گفت که باید داخل سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده مان را هم با شلنگ از اورانیوم غنی‌ شده پاکسازی کنیم و این موضوع همان مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری به رئیس سازمان انرژی سازمان اتمی تاکید داشتند که نکند خط تولید الیاف کربن متوقف شود، که این از جمله زیاد‌خواهی آمریکایی‌هاست.

کاغذ بی‌خط

به نظر شما در ادامه مسیر اجرای برجام باید چه اقداماتی برای اینکه طرف مقابل متوجه تعهداتش شود انجام دهیم؟

در حال حاضر دستمان در توافق هسته‌ای خالی است و اگر خط قرمزهای مدنظر رهبری را در برجام رعایت می‌شد اتفاقات جور دیگری رقم می‌خورد.هیچ کس در جمهوری اسلامی مخالف با مذاکرات نبود و همه به دنبال این بودند که توافقی صورت گیرد تا از اتفاقات بعدی جلوگیری شود بنابراین اگر تعهدات ما در برجام پایاپای به جلو پیش می‌رفت دیگر تعهدات طرف مقابل تنها بر روی کاغذ نمی‌ماند.

تنها یک بانک درجه سه اروپایی برای ایران سوئیفت باز می‌کند

یکی از اهداف ما در توافق هسته‌ای ارتباطات اقتصادی بود به نظر شما با گذشت یک سال از توافق هسته‌ای به چه میزان گشایشی اقتصادی داشته‌ایم؟

در حال حاضر تنها یک بانک در اروپا آن هم یک بانک درجه سه و چهار با جمهوری اسلامی مشغول فعالیت است و تنها برای غذا و دارو سوئیفت برای ایران باز می‌کند.همچنین در حال حاضر برخی کشورها از جمله هند از ایران نفت خریداری می‌کنند و زمانی ما به این کشور می‌گوییم هزینه خرید نفت را به یورو به ما بدهید این کشورها به ما می‌گویند یورو در سیستم ارزی ما جایگاهی ندارد و ارز غالب ما در هند دلار و یا روپیه است و این درحالی است که روپیه ارز قابل رقابت است و دلار هم در تحریم اولیه قرار دارد.همچنین موضوع تا جایی پیشرفته که سفیر کره جنوبی دیروز طی اظهار نظری می گفت که ما باید ارز خودمان را از کره با چمدان به ایران بیاوریم بنابراین این چالش برای برجام آنقدر جدی است که می توان گفت این توافق هیچ پیشرفتی نخواهد داشت.

روحانی حقایق را بگوید

به نظر شما دولت باید در رابطه با اجرای صحیح برجام چه تدابیری اتخاذ کند؟

ما تمام حرفمان این است که توافق هسته‌ای اجرا شود چرا که ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم. بنابراین خواهش ما از آقای روحانی و ظریف این است که به طور شفاف موضوعات در رابطه با اجرای برجام به ما بگویند وگرنه این مسئله روز به روز می‌تواند مشکلاتی برای کشور بوجود بیاورد و الخصوص ملت را متوجه عدم صداقت این تیم مذاکره کننده کند.البته مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند که به تیم مذاکره کننده نگویید خائن؛ قطعا همین طور است و ما هم نمی‌گوییم خائن ولی اگر  این تیم خود را اصلاح نکنند مردم به صورت خودجوش در این موضوع اظهارنظر خواهند کرد.

قول  جدید «اوباما» به «روحانی»

به نظر شما حفظ برجام چه ارتباطی با انتخابات سال 96 دارد؟

قطعا این موضوع به انتخابات مربوط است ولی خب باید گفت که آمریکا دلسوز توافق هسته‌ای نیست البته اخباری به دست بنده رسیده است که بر اساس آن آقای اوباما قول داده است که چند بانک بین‌المللی را فعال کند تا در این راستا کمکی به آقای روحانی شده باشد.

آمریکایی‌ها در عمل برجام را پاره کرده‌اند

با پایان یافتن ریاست جمهوری باراک اوباما اجرای برجام چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

دولت آقای اوباما عمر بسیاری کوتاهی دارد و حتی آقای روحانی در جلسه‌ای عنوان کردند که هر فردی رئیس جمهور آمریکا شود برجام دوباره باید از صفر آغاز شود بنابراین آقای روحانی مطلع از این موضوع هستند ولی خوب استدلالی می‌آورند که مثلا آمریکا در قطعنامه‌ 598 و قرارداد الجزایر هم به تکالیف خود عمل نکرده بود و نباید برخی‌ها به برجام انتقاد کنند که بنده در رابطه با این موضوع باید بگویم ما در قرارداد الجزایر و قطعنامه 598 هیچ پیش پرداختی ندادیم و نهایتا اگر طرف مقابل در این قرارداد عمل نمی‌کردند ما ضرر نمی‌کردیم اما در حال حاضر در برجام ما پیش‌پرداخت داده‌ایم و در این رابطه هزینه کرده‌ایم و حتی صنعت هسته‌ای کشورمان را متوقف کرده‌ایم. بنابراین به نظر بنده امریکایی‌ها در عمل برجام را پاره کرده‌اند و همچنین باید بگویم از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا هر کدام که پیروز انتخابات شوند باهم هیچ تفاوتی نخواهد داشت و هر کدام پیروز شوند دیوانه‌تر از اوباما خواهند بود.

رفت و آمدها

برجام چه امتیازات عینی برای ایران داشت؟

گشایش‌ها پس از برجام در حد رفت‌و آمدهای برخی کشورها به ایران بود که هیچ چیزی از آمد و رفت این هیات‌ها درنیامد.

صالحی ژست مخالف می گیرد

خب ما توانستیم بر اساس توافق برجام تعدادی هواپیما خریداری کنیم که این موضوع می تواند از جمله امتیازات برجام تلقی شود؟

بنده باید به این نکته اشاره کنم که پس از برجام حتی یک قطعه برای هواپیماهای زمین‌گیر ما هم فراهم نشد در صورتی که این موضوع خود فصلی از توافق هسته‌ای بود بنابراین زمانی که امریکا یک قطعه از هواپیما به ما نمی‌دهد دیگر چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم که این کشور بخواهد یک قطعه سانتریفیوژ نسل بیست را به ما بدهد البته آقای صالحی همواره تاکید دارند ما می‌توانیم این قطعات را به صورت آزاد از بازار جهانی خریداری کنیم که بنده در رابطه با این اظهارات معتقدم آقای صالحی هم از خود صداقت نشان نمی‌دهد و تنها ژست مخالف را می گیرد ولی بنده معتقدم که یکی از کسانی که قطعا باید به طور مفصل در رابطه با این موضوعات از ان سوال شود آقای صالحی است چرا که بخش فنی مذاکرات هسته‌ای بر عهده وی بوده است و همیشه هم ایشان به ما می‌گفتند خیالتان مطمئن باشد؛ بخش فنی مذاکرات به دوش بنده است. خب در حال حاضر وی باید بیاید جواب این سوالات را بدهد. همچنین باید گفت یک قسمتی از برجام به تکنولوژی جدید غرب برای بازطراحی آب سنگین اراک اشاره دارد ولی تاکنون ما هیچ اقدامی در این رابطه مشاهده نکرده‌ایم.

چه مواردی در برجام برای ما برجسته هستند؟

تحریم به عنوان یک حربه‌ در دست دشمن ما بود و همه هدف ما پایان دادن به تحریم ها .آن هم در قالب مذاکرات هسته ای؛ اما سوال بنده این است که آیا این مسئله حل شد؟ امروز یعنی تحریم حربه دست آمریکا و صهیونیست‌ها نیست؟ حتی بنده باید بگویم مقداری هم بر تحریم‌‌ها اضافه شد. حتی ما تعهد دادیم که از بازار آزاد چیزی تهیه نکنیم و همه موارد به کمیسیون مشترک بسپاریم البته کمیسیون مشترکی که فعال نیست. ما منتظریم مسئولین بیایند و بگویند که این کمیسیون مشترک تشکیل شده و صد قلم اقلام صنعتی و ماشین‌های پیشرفته سفارش داده‌ایم و عنقریب قرار است به کشور وارد شود. ولی خب چیزی مشاهد نمی شود.

تار عنکبوت تحریم ها

یعنی در حال حاضر هیچ ماشین صنعتی وارد کشور نشده است؟

بگذارید در این رابطه مثالی بزنم قبل از برجام صنعتگری به ما می‌ گفت ما پول داده‌ایم و می خواستیم تکنولوژی از یک کشور اروپایی به ایران بیاوریم ولی خب اتحادیه اروپا این محموله را شناسایی کرد و مانع  ورود آن به کشور شد اما گدشت و گدشت تا اینکه بعد از برجام ما به این صنعتگر امید دادیم و گفتیم که قطعا مشکلات پس از برجام حل خواهد شد اما بعد از برجام از وی در رابطه با مشکلش سوال کردم که این صنعتگر به من گفت هنوز مشکل بنده حل نشده است. حتی بنده این موضوع را در کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور آقای بعیدی نژاد مطرح کردم و در ان جلسه آقای بعیدی‌نژاد به بنده گفتند که ما کمیته ویژه‌ای برای مصادیق تشکیل دادیم که از بنده خواست که به ان صنعتگر بگویم با وی تماس بگیرد. نهایتا با نامه‌نگاری با سفارت اتریش آنجا هم آقای سفیر به آن صنعتگر گفتند هیچ کاری از دست ما برنمی‌آید بنابراین بنده معتقدم تار عنکبوت تحریم‌ها هنوز پاره نشده است و این که گفته می‌شود زیرساخت تحریم از بین رفته است هنوز معلوم نیست بر پایه چه استدلالی بیان می‌شود.

بپردازیم به سایر مباحث اخیرا  آقای دکتر صالحی درباره پخت‌وپز‌های جدید چند کشور علیه ایران مطالبی را مطرح کردند به نظر شما ایشان به چه مواردی اشاره می‌کنند؟

در این رابطه باید به نشست اخیر منافقین اشاره کنم که نشان می‌دهد که این نشست در دست منافقین نبوده است چرا که منافقین انقدر آبرو ندارند تا کشورهای آفریقایی، آمریکایی‌ و اروپایی در این نشست حضور پیدا کنند بنابراین بنده معتقدم هدایت این نشست برعهده مرکل، آمریکایی ها و صهیونیست‌ها  و فرانسوی‌ها است و این موارد می‌تواند توطئه‌آمیز باشد.البته در این باب هم باید به نکته ای اشاره کنم . مستحضرید که شاه بیت اظهارات آقای روحانی قبل از برجام این بود که ما می‌خواهیم بر موضوع ایران‌هراسی نقطه پایانی بگذاریم اما سوال من این است که آیا واقعا تهدیدات نظام سلطه بعد از برجام بر علیه ما کمتر شده است یا خیر؟ که بنده معتقدم که این تهدیدات بیشتر شده است و مصادیق ان به اندازه کافی روشن است.

به نظر شما برجام چه دستاوردهایی برای کشور داشت؟

به نظر بنده برجام سه دستاورد مهم برای کشور داشت؛ یک اینکه جوانان ما به خوبی مطلع  از کنش آمریکایی‌ها شدند و دیدند که در توافق هسته‌ای ما به چه نحوی عمل کردیم و طرف مقابل به ظلم خود ادامه داد که بنده معتقدم این خود بزرگترین دستاورد برجام است. دوم اینکه تمام شدن مذاکرات فرسایشی با 5+1 خود یکی دیگر از دستاوردهای مهم برجام بود که این موضوع مردم را منزجر کرده بود و حتی به ازدواج دختران و پسران کشیده شده بود و برخی از این زوج‌ها می‌گفتند :بگذارید ببینیم برجام چه می‌شود تا بعد از ان ازدواج کنیم ، بلکه بعد از برجام جهیزیه مقداری ارزان شود و سومین دستاورد برجام این بود که بهانه‌گیری های دولت برای فعالیت‌هایش تمام شد چرا که دولت وقتی مورد برخی انتقادات قرار می‌گرفت بلافاصله می‌گفت مشکلات نشات گرفته از مذاکرات است  و باید درهای اقتصادی کشور باز شود که این هم می‌تواند دستاوردی مهم برجام باشد.

به نظر شما اگر توافق هسته‌ای متوقف شود چه خواهد شد؟

اگر مجددا به فعالیت‌های هسته‌ای برگردیم دنیا مشاهده خواهد کرد که قدرت جمهوری اسلامی در بازگشت ، نه به نقطه اول زمان‌بر نخواهد بود لذا طبق اظهارات مقام معظم رهبری ما در مدت شش ماه به 190 هزار سو دست پیدا می‌کنیم. بنابراین کسی نمی‌تواند با جمهوری اسلامی ایران شوخی کند و هنوز برخی رهبری معظم انقلاب را به خوبی نشناختند نتیجتا بنده معتقدم ملت ایران باید همین طور با بصیرت ادامه مسیر دهند. ما هم امروز که حالا معروف به دلواپس بزرگ شده‌ایم ،امروز هم دلواپس بزرگی هستیم در عدم اجرای برجام ،برای اینکه ما هزینه‌های زیادی دادیم تا مشکلات سوئیفت حل شود. باید دارایی‌ها صد میلیارد دلاری ما آزاد شود. باید دو میلیارد به سرقت رفته ما به کشور برگردد. باید جلوی تحریم‌های جدید را بگیریم.

باید تیم مذاکرات هسته‌ای تغییر کند

به نظر شما تیم مذاکره کننده چه مسئولیتی در قابل برخی مشکلات در برجام دارد؟

اگر ما مقاومت انقلابی داشته باشیم می‌توانیم مطالباتمان را در برجام بالا ببریم و تنها راه این مسئله این است که انقلابی‌ عمل کنیم درست به مانند موضوع جیسون رضاییان که ما دیدیم تیمی این مذاکرات را انجام داد که از جنس تیم مذاکره کننده هسته‌ای نبود. باید بگویم این تیم هیچ چیزی نداده‌اند و چهار امتیاز بزرگ گرفتند، مامشاهده کردیم که یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول آمریکایی در هواپیمایی گذاشته شد و ما هم در ازای این موضوع جیسون رضاییان و دو تن دیگر را به انها تحویل دادیم البته در کنار این موضوع بانک سپه را از تحریم خارج کردیم و به آمریکایی ها گفتیم که لیست تحت تعقیب برخی افراد را دیگر تعقیب نکنند، البته موضوع یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار بعدها در گزارش اول آقای ظریف آورده وجز دستاوردهای برجام محاسبه شد در صورتی که این موضوع هیچ ربطی به آقایان طریف، عراقچی و تخت‌روانچی نداشت چراکه این تیم ،تیم دیگری بود. همچنین مقام معظم رهبری در این رابطه فرموده بودند هر وقت لازم شود که کسی با امریکایی‌ها مذاکره کند افراد ما برای مذاکره خواهند رفت چرا که این مسئله حتی از زمان امام مطرح بود و اگر نیاز بود درباره موضوع خاصی با آمریکایی ها مذاکره شود کسانی در این مذاکره شرکت می کردند که انقلابی بودند و روحیه استکبار ستیزی داشتند.

به نظر شما صرف گذراندن زمان چه تاثیراتی بر توافق هسته‌ای می‌گذارد؟

به نظر بنده نباید پای آمریکا صبر کرد آمریکا تا آخر همین است و این کشور بدتر می‌شود و هر چه مواضع خود را در قبال این کشور نرم‌تر کنیم موضع‌ این کشور سخت‌تر می‌شود بنابراین بنده معتقدم باید تیم مذاکره هسته‌ای تغییر کند چراکه آقای ظریف، عراقچی و تخت‌روانچی دیگر کار خود را کرده‌اند و بهتر از این دیگر نمی‌توانند عمل کنند. لذا باید بررسی شود و یک تیم انقلابی کارشناس و قوی در جریان توافق قرار گیرند تا ببینید چه خواهد شد.

در پایان از شما برای حضور در این مصاحبه متشکرم.

بنده هم از شما متشکرم

منبع:باشگاه خبرنگاران


خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز