۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
شوخی جنسی با مهمانان برنامه

نقد برنامه دورهمی

کد خبر : ۳۱۱۱۶۸
 رخدادهای برتر سال 2015 در قاب تصاویر وبلاگ سرباز صفر نوشت:


نقد برنامه دورهمی


دورهمی نام یک مجموعه تلویزیونی است به کارگردانی مهراب قاسم خانی که از ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه نسیم پخش شد. بعدا به دلیل برخی مشکلات مهران مدیری از قسمت سیزدهم کارگردانی را بر عهده گرفت. این مجموعه، اواسط پاییز سال ۹۴ و با آغاز مقدمات ساخت دکور وارد مرحله پیش تولید شد. هدف سازندگان، ارائه یک مجموعه تلویزیونی با ساختاری کاملاً متفاوت نسبت به سایر آثار نمایشی پیشین تلویزیون بوده است. اما این برنامه چقدر موفق بوده است؟

در دورهمی به جز مهران مدیری به عنوان (طراح، کارگردان و مجری)، بازیگران چون: سیامک انصاری، رامین ناصرنصیر ، ، الیکا عبدالرزاقی، محمد نادری، مهران رنجبر ، سروش جمشیدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
به جز بازیگران ثابت، در هر قسمت یک مهمان نیز حضور دارد که با حضور در مقابل دوربین همراه با سایر بازیگران سعی در ایجاد یک فضای شیرین و کمدی دارند. مهمانان این برنامه معمولاً از چهره‌های درجه دو علمی، ورزشی، هنرمندان، بازیگران و خوانندگان می‌باشد.

دورهمی از ابتدا با حاشیه های زیادی رو به رو شد. مثلا خبر آن رسید که رکورد سانسور در تلویزیون شکسته شد! هفته نامه تماشاگران در گزارشی خبر داده بود که برنامه دورهمی با اجرای مهران مدیری ، در یکی از قسمتهایش با ۲۰۰ اصلاحیه مواجه شده است.

و یا مثلا از مصاحبه افرادی مانند مجید مظفری، مهراب قاسم خانی و فرمان فتحعلیان اخبار و تصاویری منتشر شد ولی مصاحبه آنان از تلویزیون پخش نگردید.

بازی های پیاپی با سن و سال مهمانان زن برنامه نیز مدیری را بیش از آن که شبیه یک طنزپرداز موفق کند او را در قد و قامت مجریان شبکه های فارسی زبان ماهواره ای قرار می دهد؛ مجریانی که می کوشند در مناسبتهایی مانند نوروز و با دعوت از خوانندگان زن به بن بست رسیده لس آنجلسی و پرسشهای پیاپی درباره سن و سال آنها از مخاطب خنده بگیرند.

مشکل دیگر آنجاست که طی یک قرارداد پیش بینی شده همه آنهایی که به عنوان مهمان به برنامه دعوت می شوند از یک مربی فوتبال گرفته تا بازیگر مرد نقشهای فرعی و از یک خواننده راک گرفته تا یک بسکتبالیست بلندقامت نوعی شیفتگی را به مهران مدیری، شخصیتش و آثارش نشان می‌دهند و انگار که آمده اند تا مدح مهران را بگویند و از آن سو مهران هم با لبخندی متفرعنانه موید این مدح باشد.

وب‌گاه خبری تابناک در یک مقاله به تاریخ ۵ فروردین ۹۵، بیان کرد که مجموعه دورهمی، یک کپی نعل به نعل از شوی محبوب هندی، شب‌های طنز با کاپیل (به انگلیسی: Comedy nights with Kapil)، است. بر طبق این گزارش، جزیی‌ترین اجزای صحنه از جمله دکور عظیم این مجموعه و حتی برخی جزئیات اجرا عیناً از شب‌های طنز با کاپیل کپی شده و حتی میز مهران مدیری و نشستن در بین جمعیت در دورهمی و در نظر گرفتن جایگاه اختصاصی برای او نیز کپی از این سریال هندی است.