۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱
از عضويت در تيم وكلاي صدام تا اخراج از دانشگاه پاريس

نگاهی به زندگی عایشه قذافی

عایشه در حالی پای به کشور الجزایر گذاشت که نهمین ماه بارداری خود را سپری می‌کرد و اگر انقلاب لیبی رخ نمی‌داد و انقلابیون وارد طرابلس نمی‌شدند و رژیم پدرش را سرنگون نمی‌کردند، باید خود را آماده سفر به یکی از کشورهای اروپایی می‌کرد تا در بهترین بیمارستان آن وضع حمل کند.
کد خبر : ۳۱۱۲۰

به گزارش صراط نیوز به نقل از عماریون، عایشه قذافی تنها دختر سرهنگ قذافی است که از حیث خلق و خو شباهت بسیاری به پدر دیکتاتورش دارد، وی زمانی وکالت صدام حسین که او را "عمو" می‌خواند، برعهده گرفت و اعدامش را شهادت خواند.

او عایشه قذافی، دختر سرهنگ معمر قذافی، دیکتاتور سرنگون شده لیبی است؛ عایشه قذافی تنها دختر معمر قذافی رهبر لیبی است که در سال ۱۹۷۶ میلادی به دنیا آمد و نام مادربزرگ پدریش را بر وی نهادند.

*سمت‌هايي كه عهده دارش بود

زمانی به اصطلاح سفیر سابق حسن نیت سازمان ملل متحد، عضو برنامه عمران این سازمان در لیبی در سال ٢٠٠٩، وکیل پایه یک حرفه‌ای، عضو هیئت وکلای مدافع صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در سال 2004 ، میانجیگر داخلی و بین المللی بواسطه حضور در عراق در سال ٢٠٠٠ و همچنین ٢٠٠٣ آنهم درست پس از حملات سنگین غرب به عراق و همچنین حضور در مذاکرات پس از جنگ داخلی در لیبی، مادر ٣ فرزند و از همه مهم‌تر تنها دختر دیکتاتور مخلوع لیبی معمر قذافی بود و برخلاف احکام صادره پدر در کتاب سبز، بسیار غربی‌مآب به شمار می‌آید.

* تمجید پدر از فرزند

وی تا پیش از سرنگونی دیکتاتوری پدرش رتبه "سپهبد" را در ارتش لیبی داشت و همان کسی است که به مناسبت‌های مختلف به دلیل شباهت بسیار خلق و خو با قذافی، پدر را وادار به تعریف و تمجید از خود کرده بود،‌ بحدی که قذافی بارها او را بهترین گزینه پس از خود بیان کرده بود، وی در شبکه‌های ماهواره‌ای حضوری فعال داشت و زمانی برای ملاقات با صدام حسین راهی بغداد شد.

* برعهده گرفتن وکالت صدام

عایشه از جمله وکلای عربی بود که سینه خود را برای دفاع از دیکتاتور عراق سپر کرده بود، کسی که وی همیشه او را "عمو" می‌خواند.
عایشه درباره علت دفاع از صدام گفته بود که او را چون پدر خود می داند،‌ و درحال حاضر با شرایط قانونی و حقوقی سختی مواجه است که ایجاب می‌کند به یاری او بشتابد.

* آشنایی با صدام

رابطه عایشه با صدام حسین به سال 2000 بازمی‌گردد، هنگامی‌که وی ریاست هیئت لیبی در اولین سفر هوایی‌اش به بغداد را برعهده داشت. عایشه با این سفر در واقع ممنوعیت هوایی تحمیل شده بر عراق از سال 1990 توسط سازمان ملل متحد را نادیده گرفت.
وی در برابر این اقدام خود گفت که ما برای این سفر نیازی به گرفتن اجازه از کسی نداشتیم، چون این ملاقات بسان انتقال از یک اتاق به اتاق دیگر در یک منزل بود و برای نقل و انتقال در یک منزل نیازی به کسب اجازه نیست.
عایشه در آن زمان تاکید کرده بود که دیدار وی از عراق بیانگر برادری و ابراز حس همدردی ما با مردم عراق است.

* دایر کردن پایگاهی در یمن پس از سقوط صدام

این در حالی است که رسانه‌های عراق اعلام کردند که عایشه پس از سقوط رژیم صدام در یمن پایگاهی دایر کرده تا با گردآوری بعثی‌های مهاجر عراقی در آنجا آنها را دوباره سازماندهی کند و خود بودجه مورد نیاز برای این تشکیلات را تامین می‌کرد.
پس از شکل گیری این تشکل بعثی، سران آن دوبار به لیبی سفر کرده و با مقامات سیاسی این کشور دیدار و گفتگو داشته‌اند.

* محکومیت دادگاه صدام

وی با محکوم کردن دادگاه صدام آن را نه دادگاه که "مضحکه" خواند و تاکید کرد که حکم اعدام صدام نه توسط دادگاه بلکه پیشاپیش توسط کاخ سفید صادر شده است و در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که آمریکایی‌ها اعتقاد دارند، با اعدام صدام "مقاومت شرافتمندانه" را اعدام خواهند کرد، اما نمی‌دانند که هر عراقی غیور و مجاهد خود یک صدام حسین است.
و همانطور که در سطور بالا ذکر آن رفت، عایشه قذافی به همراه چندین وکیل مدافع عرب و غیرعرب به کمیته وکلای دفاع صدام پیوسته بود و با توصیف دادگاه به عنوان مضحکه اعلام کرده بود که وی این مضحکه را که دادگاه خوانده می‌شود، محکوم می‌کند. چون به اعتقاد او این دادگاه اولا در کشور تحت اشغال و دوم اينكه توسط اشغالگران برگزار می‌شود.

* تشبیه صدام به مجاهد بزرگ لیبی "عمر مختار"

روزی‌که حکم اعدام صدام توسط دادگاه خوانده شد، در اظهاراتی که خبرگزاری رسمی لیبی آن را منتشر کرد، گفت که آنچه امروز در عراق رخ می‌دهد، ما را به یاد مجاهد بزرگ کشورمان عمر مختار و محاکمه وی توسط فاشیست‌های ایتالیایی می‌اندازد.
و در ادامه افزوده بود که تاریخ بار دیگر با چهره‌ها و قهرمان‌های جدید تکرار می‌شود و جمله عمر مختار هنگام شهادت را برای صدام تکرار کرد و گفت که حتی اگر حکم اعدام برای صدام صادر شده باشد، با این حال عمر صدام بیش از عمر اعدام کنندگان اوست.
وی پس از اعدام صدام او را شهید نامید و پدرش به همین مناسبت در کشور 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.

* دخالت در امور سیاسی

با این‌که عایشه قذافی دارای هیچ پست یا مقام سیاسی در رژیم پدرش نبود، با این حال با تاسیس "جمعیت خیریه عایشه" تلاش کرد، تحت عنوان مشارکت زنان در عرصه سیاسی لیبی در امور این کشور دخالت کند.
منابع نزدیک به عایشه قذافی یکی از دلایل روی آوردن فزاینده دختر قذافی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را بحران روحی بسیار شدید و خطرناک وی عنوان می‌کنند که در اثر ازدواج اجباری وی روی داد.

* ازدواج اجباری و بازتاب آن بر عایشه

این منابع می‌گویند، عایشه درباره ازدواج خود با پدر اختلاف نظر شدیدی پیدا کرد و همین بازتاب روانی بسیار منفی بر وی گذاشت و موجب شد، نتواند به تحصیل خود در پاریس جهت دریافت مدرک دکترا در رشته حقوق بین الملل ادامه دهد، درحالی‌که گفته می‌شود،‌ واقعیت امر این است که وی به دلیل رکود و عدم پیشرفت درسی قبلا از دانشگاه اخراج شده بود.
عایشه پس از ترک تحصیل و بازگشت به طرابلس از دانشگاه لیبی دکترای افتخاری حقوق بین الملل را دریافت کرد تا شاید خواسته‌های برآورده نشده‌اش را برآورده کند.

* کسب شهرت در ولخرجی

عایشه همچنین به خاطر ولخرجی‌ها و ریخت وپاش‌های خاص نیز در بین اصحاب رسانه شهرت داشت، به طوری که خبرنگاران او را جزء ولخرج‌ترین زنان عرب می‌دانستند که گوی سبقت را از شاهزداگان کشورهای حوزه خلیج فارس نیز ربوده بود.

* واکنش در برابر قیام مردم لیبی

آخرین پرده از زندگی عایشه قیام مردم لیبی بود جایی که وی بارها با حضور در صفحه تلویزیونی خواستار ادامه حمایت مردم از پدرش شد، ولی سرانجام با سقوط طرابلس او نیز مجبور شد، مانند دیگر اعضای خانواده‌اش از کشور بگریزد.

* شگفتی ملت لیبی از کاخ فرعونی دختر قذافی

هنگامی‌که انقلاب لیبی به پیروزی رسید و طرابلس توسط انقلابیون لیبی تصرف شد، مردم این کشور با حقایقی مواجه شدند که برای 42 سال درباره قذافی و اعضای خانواده‌اش از چشم آنها دور مانده بود و یکی از این شگفتی‌ها منزل تنها دختر قذافی، عائشه قذافی بود.
وقتی انقلابیون به خانه وی رسیده بودند، نمای ساده این خانه آنها را به اشتباه انداخت و زمانی که وارد آن شدند با یک کاخ باشکوه مواجه شدند که در وسط آن یک مبل زرین گران قیمت به شکل پری دریایی بود، ولی این هنوز پایان داستان دختر قذافی نیست.
مردم لیبی‌ منزل یا به بیان رساتر کاخ عایشه قذافی را چون مجسمه‌ دو چهره‌ای یافتند که یکی از اثرهای معروف پیکاسو را نمایان می‌سازد، همان‌طور که گفته شد، در ظاهر این خانه که در منطقه عاشور در مرکز طرابلس واقع شده بسیار ساده می‌نماید، اما پس از ورود به داخل و مشاهده آن همه اشیاء و اثاث عتیقه و تزیین بکار رفته انگشت به دهان می‌مانند.

* فرار عایشه

همان‌گونه که گفته شد، عایشه قذافی به همراه دیگر اعضای خانواده‌اش از لیبی گریخت. آخرین اخبار بدست آمده از وی حکایت از این دارد که عایشه به همراه مادرش صفیه فرکاش و دو برادرش محمد و هانیبال از مرزهای زمینی شرقی لیبی به الجزایر گریخته و وارد این کشور شده است.

*نوه دار شدن قذافي

عایشه در حالی پای به کشور الجزایر گذاشت که نهمین ماه بارداری خود را سپری می‌کرد و اگر انقلاب لیبی رخ نمی‌داد و انقلابیون وارد طرابلس نمی‌شدند و رژیم پدرش را سرنگون نمی‌کردند، باید خود را آماده سفر به یکی از کشورهای اروپایی می‌کرد تا در بهترین بیمارستان آن وضع حمل کند.

اما چرخ گردون این‌بار به کام عایشه نچرخید تا وی در دل بیابان‌های الجزایر و بدون دکتر و پرستاری کودک خود را به دنیا آورد، نوازد عایشه دختر است و نام "صفیه" مادرش را بر وی نهاده است.

نظرات بینندگان
قاسم
|
United States of America
|
۰۷:۲۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
۰
۰
میشه درخصوص همه بنویسید ږ
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز