۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
لاریجانی:

اصل برداشتن تحریم‌ها کامل نشده/ باید مقابله به مثل کنیم

رئیس مجلس با بیان اینکه تاکنون ۵۲ طرح در آمریکا علیه ایران بررسی و تصویب شده، گفت: آن‌ها گفتند مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند درحالی که سنگ‌اندازی می‌کنند که باید مقابله‌به‌مثل کنیم.
کد خبر : ۳۱۱۸۷۰
صراط: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون ۵۲ طرح در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا علیه ایران بررسی و تصویب شده است، گفت: آن‌ها گفتند مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند درحالی که سنگ‌اندازی می‌کنند که باید مقابله‌به‌مثل کنیم.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در جمع اعضای هیئت‌مدیره و اعضای اتاق اصناف استان قم، با اشاره به مشکلات حساس کشور در مقطع کنونی اظهار داشت: بازاریان و اصناف قم دارای شأن و منزلت خاصی در استان، شهرها و استان‌های اطراف هستند و از نظر فرهنگی بازاریان قم از افراد انقلابی و با بصیرت محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه کشور مقاطع سختی را پشت سر گذاشته و هم‌اکنون در دالان بعد از آن هستیم، خاطرنشان کرد: زمانی که دشمن دید با راه‌اندازی جنگ سرد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، با روش‌های مختلف دیگری مانند تحریم‌ها، سعی در به‌زانو درآوردن ملت و دورکردن آن‌ها از انقلاب بود که مردم با ایستادگی این نقشه آن‌ها را هم خنثی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه طرف مقابل می‌گوید تحریم‌ها منجر به مذاکرات شد، به‌نوعی لفاظی است آن‌ها وقتی نتوانستند در این مسیر به توفیق برسند راهی جز مذاکره نیافتند و مذاکرات به درخواست آن‌ها انجام می‌شد.

لاریجانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا 2 بار نامه دعوت به مذاکره برای ایران ارسال کرده که حتی ایران در مقابل مذاکرات هم ایستادگی می‌کرد هرچند مشکلاتی داشتیم اما نشکستیم، عنوان کرد: آرمان ما این بود که در کنار داشتن مسائل هسته‌ای، حرکت، توسعه و تحقیق؛ تحریم‌ها برداشته شود چراکه تحریم‌ها در حال فشار به مردم بود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه ایران بعد از مذاکرات به تمام تعهدات خود پایبند بود، ادامه داد: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل نیز تائیدی بر عملکرد ما است اما وقتی می‌خواست به این مضوع اعتراف کند که ایران دقیقاً به تعهداتش عمل کرده دچار لکنت زبان شد.

وی افزود: درست است که بعد از مذاکرات فروش نفت از 1 میلیون بشکه به 2 میلیون رسیده و این کمک به توسعه کشور است اما اصل مسئله برداشتن تحریم‌ها بود که هنوز کامل نشده است.

لاریجانی با انتقاد از عملکرد طرف غربی در اجرای تعهدات بیان کرد: طرف مقابل بانک‌های درجه 3 و 4 خود را برای همکاری با ایران آزاد گذاشته اما بانک‌های اصلی برای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران هراس دارند علاوه بر آن غربی‌ها هر روز شیطنت جدیدی نشان می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون 52 طرح در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا علیه ایران با هدف ایجاد فشار روانی در دنیا بررسی و تصویب شده است، اظهار داشت: این اقدامات برای این است که بخش‌های مهم نتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و فضایی به وجود آورند که شرکت‌های بزرگ پذیرای ریسک سرمایه‌گذاری در کشور نباشند و این موضوع خلاف تعهدات آن‌ها است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده‌های طرف غربی افزود: آن‌ها گفته بودند مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند اما نه‌تنها این کار را انجام ندادند بلکه سنگ‌اندازی هم می‌کنند، ما باید مقابله‌به‌مثل کنیم و سنگ آن‌ها را با سنگ پاسخ دهیم.

وی با تاکید براینکه باید فضای کسب‌وکار در کشور بهبود یابد و شغل برای مردم ایجاد شود تصریح کرد: ما با دو نوع تحریم داخلی و خارجی مواجه هستیم که در تحریم‌های درونی بخش‌های اداری کشور باید کمک کنند و در شرایط رکود نباید فشار بیاورند.

لاریجانی تصریح کرد: کشور باید براساس قانون با مالیات اداره شود ولی وقتی آبادانی نیست و رکود در کشور حکم‌فرماست، چرا انقدر مالیات اخذ می‌شود؟ مالیات گرفتن هم حدی دارد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه امور اداری باید در خدمت مردم قرار گیرد نه اینکه مزاحمت ایجاد کند، گفت: بزرگی دولت به مشکل تبدیل‌شده که هرچه به آن اعتبار تزریق می‌شود، پر نمی‌شود از همین رو باید دولت کوچک شود.

وی با بیان اینکه اعتماد به اتحادیه‌ها، صنوف و مردم می‌تواند در پیشبرد کارها مؤثر باشد از همین رو باید سازوکاری در برنامه ششم به وجود آید که تحولی جدی در کشور ایجاد شود، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی باید با جان و دل مردم و همراه بارونق تولید و صادرات باشد و تولید از حالت دولتی خارج شود.

لاریجانی با بیان اینکه دولت باید کوچک‌سازی و چابک‌سازی شود، از همین‌رو باید یک‌بار دیگر اصل 44 که بد اجرا شد، اجرایی و کارها به مردم واگذار و اداره شود، گفت: در کمیسیون  تلفیق گفته‌شده اصل 44 در برنامه ششم لحاظ شود و در این برنامه بخشی از آمایش سرزمینی در سطح استانی اجرا و اولویت استانی در برنامه ششم اعمال شود.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز