۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰

افزایش اعتبار برای وام دانشجویان دکتری

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش اعتبار برای وام دانشجویان در مقطع دکتری در سال جاری خبر داد.
کد خبر : ۳۱۱۹۱۰
صراط: دکتر مجتبی صدیقی در حاشیه افتتاحیه سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان در بخش دختران در دانشگاه فردوسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وامی که به دانشجویان دکتری در سال 94 پرداخت شد، نسبت به سال قبل‌تر، 400 درصد رشد داشت، اظهار کرد: این مساله به این دلیل است که ما در سال 93 تازه این کار را آغاز کرده بودیم و عدد آن زیاد نبود. در آن سال حدود 4 میلیارد تومان به این مبلغ اختصاص یافته بود. 

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در سال 94 حدود 16 میلیارد تومان اعتبار برای وام دکتری اختصاص یافته بود و امسال این عدد بزرگ‌تر می‌شود، چون با هماهنگی سازمان مدیریت و مذاکره با یکی از بانک‌ها اعتبار وزارتخانه با مبلغ اعطایی سازمان مدیریت به عنوان سپرده در بانک قرار می‌گیرد و حدود سه برابر آن را از بانک دریافت خواهیم کرد تا کل دانشجویان دکتری غیر از بورسیه‌ها بتوانند از وام بهره‌مند شوند.

صدیقی با اشاره به رقم این بودجه عنوان کرد: هنوز رقم آن مشخص نیست، ولی امیدواریم با کمک بانک بتوانیم تمام تقاضاها را پوشش دهیم. با این حال انتظار می‌رود مبلغ این کمک‌هزینه بین 600 تا 700 هزار تومان برای هر دانشجو باشد. ما امیدواریم بتوانیم تمام تقاضاها را پاسخ دهیم. 

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: این وام قرار بود به صورت ماهانه پرداخت شود اما در ابتدای کار به صورت هر سه ماه یک مرتبه و یا 6 ماه یک مرتبه به دانشجویان تعلق می‌گرفت. امیدواریم هم تعرفه این وام افزایش یابد و هم بتوانیم همه دانشجویان را پوشش دهیم و به شکلی منظم‌تر به صورت ماهانه و یا دو ماه یک مرتبه، این وام را اعطا کنیم. 

صدیقی با بیان اینکه در صندوق رفاه توجه ویژه‌تری به دانشجویان نخبه شده است، خاطرنشان کرد: نخبگان در این صندوق بر اساس معدل تعریف می‌شوند و تعرفه وام آن‌ها بیشتر از دانشجویان معمولی است. 

وی تصریح کرد: تلاش ما در حوزه خدمات رفاهی و پشتیبانی افزایش سهمیه‌های وام و همچنین افزایش پرداخت‌های تسهیلاتی است. همچنین در نظر داریم معافیت‌های بازپرداختی هم برای آنان در نظر بگیریم. 

صدیقی در ادامه با اشاره به سرانه ورزشی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور گفت: در حال حاضر سرانه فیزیکی فضاهای ورزشی دانشجویان در دانشگاه‌ها یک متر است و امیدواریم این رقم در آینده به 1.5 متر مربع به ازای هر دانشجو برسد. این مساله نیازمند کمک دولت و بخش خصوصی است. 

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: این مساله‌ای است که باید تا پایان برنامه ششم توسط وزارت علوم دنبال شود. این فضاهای کنونی هم بعضا از استانداردهای لازم دور هستند. کار ما امسال رتبه‌بندی فضاهای ورزشی دانشگاهی بر اساس شاخص‌های تعیین شده است تا توجه به فضاهای دور از استاندارد برود. 

وی خاطرنشان کرد: برای این منظور شاخص‌های پیش‌بینی شده فرسودگی و قدمت فضاهای ورزشی است. همچنین تجهیزات اصلی و ضمنی فضاهای ورزشی دانشگاه‌ها و همچنین داشتن نیروهای کارشناس و پشتیبان برای نگهداری از این فضاها از دیگر شاخص‌ها برای این رتبه‌بندی است. 

صدیقی ابراز امیدواری کرد که این رتبه‌بندی در نیمه دوم امسال صورت گیرد و دانشگاه‌های نیازمند کمک وزارت علوم مشخص شوند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امسال در بودجه‌بندی دانشگاه‌ها فعالیت‌های ورزشی و بودجه ورزشی دانشگاه‌ها جدا شده است. در گذشته این رقم شاید خیلی شفاف و روشن نبود؛ اما با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این تغییر صورت گرفت و امیدواریم دانشگاه‌ها علاوه بر حوزه‌های دیگر، با اختصاص این اعتبار بتوانند سطح فعالیت‌های ورزشی خود را ارتقاء دهند.

صدیقی در ادامه سخنان خود از افزایش نرخ غذای دانشجویان در سال جاری خبر داد و گفت: ما هر سال در هیات امنا بر اساس نرخ تورم و هزینه‌های دانشگاه‌ها قیمت غذای یارانه‌ای مشخص و تصویب می‌کنیم. این قیمت برای مهر امسال کمتر از نرخ تورم افزایش داشته است. بر این اساس غذای کم‌هزینه که در سال گذشته 700 تومان فروخته می‌شد، امسال به 800 تومان افزایش خواهد یافت. 

وی اضافه کرد: تعرفه‌ای که ما تحت عنوان غذای کم‌هزینه، متوسط و پرهزینه داریم، کمتر از نرخ تورم افزایش داشته‌ تا فشاری به دانشجویان نیز وارد نشود. 

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی عنوان کرد: سال گذشته خوابگاه‌های دانشجویی بین رتبه یک تا 5 دسته‌بندی و طبقه‌بندی شد. متاسفانه براساس این دسته‌بندی، 57 خوابگاه در رتبه 5 هستند که بنا داریم امسال با کمک خود دانشگاه‌ها رتبه این مجموعه‌ها را افزایش دهیم و سال آینده خوابگاه رتبه 5 نداشته باشیم. با دانشگاه‌ها هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا طی قراردادهایی که با صندوق رفاه منعقد می‌کنند، این خوابگاه‌ها را ارتقاء دهند.

صدیقی تاکید کرد: در مجموع حدود 1060 خوابگاه داریم که 30 درصد از این تعداد در رتبه‌های یک و 2 هستند. سطح خوابگاه‌های رتبه 4 و 5 نیز 35 درصد را به خود اختصاص داده‌اند. سایر خوابگاه‌ها نیز در رتبه 3 و متوسط قرار دارند. 

وی افزود: علاوه بر این‌، رتبه‌بندی سلف‌سرویس‌ها و غذاخوری‌های دانشگاه‌ها هم آغاز شده و بخشی از آن نیز انجام گرفته است. امسال هم بخش دیگری از این رتبه‌بندی انجام می‌شود تا مجموعه‌هایی که از استاندارد دور هستند، با اعتبارات دانشگاه و کمک صندوق رفاه بهبود یابند.

صدیقی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد فضای پرنشاط در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی همانطور که در جامعه وجود دارد، در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد؛ اما انتظار می‌رود این آسیب‌ها در دانشگاه‌ها کمتر باشد. راه‌حل آن هم پیشگیری است و پیشگیری هم با ایجاد محیط پرنشاط در دانشگاه‌ها محقق می‌شود. ورزش یک عامل اصلی برای این منظور است و در اولویت‌های ما نیز قرار دارد تا اوقات فراغت دانشجویان در کنار اقدامات فرهنگی، با ورزش پر شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: اقداماتی که ما در حوزه تربیت بدنی دنبال می‌کنیم، توسعه ورزش‌های همگانی است. برای ایجاد شور و نشاط بیشتر نیز برگزاری همین رقابت‌های درون‌ و برون‌دانشگاهی در دستور کار قرار دارد. قهرمانان این المپیادها در سطح مسابقات بین‌المللی حضور خواهند داشت. قهرمانان المپیاد سیزدهم در یونیورسال چین تایپه سال آینده شرکت خواهند کرد. 

صدیقی اظهار کرد: سال گذشته در یونیورسال کره جنوبی برای اولین مرتبه رتبه تک‌رقمی به دست آوردیم و حفظ این رتبه برای سال آینده نیز در دستور کار ما قرار دارد. این مساله نیازمند کار جدی است که فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی به طور جدی آن را دنبال می‌کند. 

وی با اشاره به مصرف مواد مخدر دربین دانشجویان و میزان آن گفت: مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان ما زیر 4 درصد است؛ اما میزان مصرف قلیان و سیگار بیشتر است. البته همین حد از مصرف هم نگران‌کننده است و باید این مشکل را حل کرد. راه‌حل جایگزین آن این است که در دانشگاه‌ها فضای پرنشاط‌تری داشته باشیم و اوقات فراغت دانشجویان پر شود. 

صدیقی اضافه کرد: همچنین باید دفاتر مشاوره دانشجویی ما نیز در دانشگاه‌ها فعال‌تر شوند. البته در حال حاضر این دفاتر در سطح دانشگاه‌ها فعال هستند و ما سعی کرده‌ایم این فعالیت را به سمت خوابگاه‌ها هم متمرکز کنیم. 

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 1000 مرکز مشاوره دانشجویی در سطح دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی مشغول فعالیت هستند. هر 1000 دانشجو نیازمند بین یک تا 1.5 کارشناس است؛ اما در تلاشیم این تعداد به 2 کارشناس و در سال‌های بعد بیشتر از این افزایش یابد.