۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

شباهت فتنه‌گران ۸۸ و کودتاچیان ترکیه

یک پژوهشگر فضای مجازی‌ با اشاره به نقش فضای مجازی در مدیریت صحنه فتنه ۸۸ گفت: اظهارات رئیس سازمان سیا درباره کودتای ترکیه اظهاراتی فریبکارانه بود چراکه آنها به دلیل اشراف بر پایگاه‌های داده‌ای واتس‌اپ هر لحظه رفتار کودتاگران را زیر نظر داشته‌‌اند.
کد خبر : ۳۱۲۱۰۰
صراط: یک پژوهشگر فضای مجازی‌ با اشاره به نقش فضای مجازی در مدیریت صحنه فتنه ۸۸ گفت: اظهارات رئیس سازمان سیا درباره کودتای ترکیه اظهاراتی فریبکارانه بود چراکه آنها به دلیل اشراف بر پایگاه‌های داده‌ای واتس‌اپ هر لحظه رفتار کودتاگران را زیر نظر داشته‌‌اند.

سید علیرضا آل داوود در گفت‌وگو با تسنیم درباره نقش پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های مجازی در ایجاد برخی از جنبشهای اجتماعی اظهار کرد: جنبشهای اجتماعی در زمره پدیده‌های اجتماعی تأثیرگذار دوران مدرن قرار می‌گیرند؛ واتس‌اَپ از جمله پیام‌رسان‌هایی است که وظیفه‌ای فراتر از وظیفه ذاتی‌اش برای دولت آمریکا و سازمانهای اطلاعاتی این کشور بازی می‌کند، به‌همین دلیل فیس بوک مخوفترین و بزرگترین ماشین جاسوسی سایبری دنیا این برنامک را 19 میلیارد دلار خرید.

وی افزود: جامعه‌شناسان جنبشهای اجتماعی را از عوامل مهم دگرگونی و تغییرات اجتماعی تلقی می‌کنند که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سرعت آنرا تا حد چشمگیری افزایش داده‌اند.

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: انواع جنبشهای اجتماعی عبارتند از جنبش دگرگون‌ساز، جنبش اصلاحات، جنبش رستگاری‌بخش (جنبش‌های مذهبی)، جنبش تغییردهنده دسته‌ای(رسوم و ...) و جنبشهای اجتماعی مجازی که اینها در عصر کنونی در پیام‌رسان‌ها و برنامکهای مجازی طرح‌ریزی می‌شوند.

اشراف جامع برنامکهای پیام‌رسان بر روی تمام پیامها و محتوای تلفن همراه هوشمند

وی متذکر شد: طبق افشاگریهای ویکی لیکس و اسنودن، فیس بوک بزرگترین و مخوف‌ترین ماشین جاسوسی مجازی دنیا است که توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و آژانس امنیت ملی این کشور مدیریت می‌شود.

آل داوود با اشاره به نقش فیس بوک و توئیتر در فتنه 88 تصریح کرد: در فتنه 88 فتنه‌گران و سران منحوس فتنه، شبکه‌سازی خود را در فیس بوک و میکروبلاگ توئیتر طرح‌ریزی و اجرا کردند.

وی ادامه داد: هشت سال پس از آن فتنه که براندازی نظام را نشانه گرفته بود در ترکیه کودتاچیان از برنامک واتس‌اپ برای شبکه‌سازی و اجرای کودتای خود استفاده کردند که البته شباهت رفتاری زیادی میان آنان و فتنه‌گران در ایران به چشم می‌خورد.

این پژوهشگر جنگ نرم با اشاره به خرید واتس اپ و اینستاگرام توسط فیس بوک اضافه کرد: به طور قطع تمام پیامها و محتوای تلفنهای همراه هوشمند و هرجایی که این برنامکها نصب می‌شوند در اختیار سازمانهای اطلاعاتی آمریکایی قرار می‌گیرد و یکی از اهداف اصلی خدمات رایگان آنان به مردم دنیا و به‌ویژه به مردم ایران و منطقه غرب آسیا، جمع‌آوری اطلاعات و بهره‌گیری از آنان است و فیس بوک با خرید این دو برنامک به دنبال اشرافیت جامعتر بر روی رفتار کاربرانش است.

آل داوود افزود: در تمام تلفنهای همراه هوشمند و برنامکها، قوانین حریم خصوصی و سطح دسترسیها مشخص است به‌طوریکه برنامک واتس اپ و تلگرام با نصب بر روی هر دستگاه رایانه‌ای حداقل به 15 قسمت از این دستگاه دسترسی مستقیم پیدا می‌کند و اطلاعات دستگاه را با سرورهای خود Sync می‌کند.

وی با اشاره به دسترسیهای باز شده توسط واتس اپ در ابزارهای هوشمند تصریح کرد: خواندن کارت حافظه، دسترسی سرویس بر بستر وب گوگل، دریافت اطلاعات از اینترنت، خدمات پرداخت مارکت، حذف میانبر، افزودن میانبر، تغییر وضعیت همگام‌سازی بین فعال و غیرفعال، اصلاح تنظیمات سیستم، تغییر یا حذف محتویات کارت حافظه، ممانعت از به خواب رفتن دستگاه، کنترل لرزش، استفاده از حساب‌ها در دستگاه، ارسال پیامکها، ضبط صدا، دریافت پیامهای نوشتاری (پیام)، اجرا شدن در هنگام راه‌اندازی، خواندن اطلاعات آماری همگام‌سازی، خواندن وضعیت تلفن و شناسه، خواندن مخاطبین شما، تغییر تنظیمات صوتی، افزودن یا حذف حساب‌ها، دسترسی کامل به اینترنت، بازیابی برنامه‎های در حال اجرا، یافتن حسابها در دستگاه، اتصال به Wi-Fi و قطع اتصال از آن، دوربین، تماس مستقیم با شماره تلفنها، ایجاد حسابها و تنظیم گذرواژ‌ه‌ها، مشاهده اتصالات Wi-Fi، مشاهده اتصالات شبکه، موقعیت مکانی دقیق (مبتنی بر GPS و شبکه)، موقعیت مکانی تقریبی (مبتنی بر شبکه) از جمله دسترسی‌هایی هستند که واتس اپ و دیگر پیام رسانها بر روی ابزارهای هوشمند شما باز می‌کنند.

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی به دنبال سوء‌استفاده از ابعاد انسانی استفاده از فضای مجازی هستند و این یعنی استفاده از خاصیت اعتیاد‌آور این فضا و سرویسهایش همچنین علاقه‌ای که انسانها برای به اشتراک‌گذاری و ایجاد حس همدردی رفتارهایشان دارند و این می‌تواند خطر‌آفرین باشد.

وی به یک تحقیق علمی در این خصوص اشاره کرد و افزود: دانشمندان دانشگاه هاروارد در پژوهشی به بررسی ابعاد فیزیولوژیک به اشتراک‌گذاری اطلاعات پرداختند؛ در این پژوهش دو گروه از داوطلبان در دستگاه MRI  قرار گرفتند تا فعالیت بخشهای مختلف مغز آنها مورد بررسی قرار گیرد، داوطلبان شرکت در این آزمایش به دو گروه تقسیم شدند و از گروه اول خواسته‌ شد در مورد زندگی فردی خودشان حرف بزنند و همچنین از گروه دوم خواسته‌ شد به داستان زندگی فردی دیگر گوش داده و در مورد آن صحبت کنند.

آل داوود ادامه داد: بررسی تصاویر گرفته‌شده نشان داد بخشهایی از مغز افراد که به «ناحیه پاداش» معروف است در گروه اول به شدت فعال شده بود و این ناحیه همان بخشی است که در صورت انجام کارهای لذت‌بخش نظیر خوردن یک غذای خوش‌مزه یا دریافت پول فعال می‌شود.

وی اظهار کرد: در واقع می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که به اشتراک‌گذاری محتوای فردی در این شبکه‌ها موجب ایجاد حس لذت در کاربران می‌شود و به همین دلیل، بسیاری از افراد هر روز ساعتها از وقت خود را در این شبکه‌ها می‌گذرانند.

این پژوهشگر جنگ نرم ادامه داد: به همین دلیل آنها در توئیتر با شعار «چه کار می‌کنید؟» ( ?What are you doing) پا به میدان وب 2٫0 گذاشتند امّا در نوامبر سال 2009 میلادی این شعار به «چه چیزی در حال رخ دادن است؟» ( ?What's happening) تغییر کرد و اینگونه است که آنها می‌توانند در جوامع مختلف ذائقی‌سنجی کنند و سپس در اندیشکده‌ها و سازمانهای اطلاعاتیشان، متناسب با هر جامعه و هر تفکری برنامه‌هایی مؤثر را طراحی و اجرا و آن‌طور که می خواهند ذائقه‌سازی کنند.

اظهارات رئیس سیا در خصوص کودتای ترکیه فریبکارانه بود/ اشراف اطلاعاتی سیا بر واتس‌اَپ و تلگرام

وی ادامه داد: اظهارات جان برنان؛ رئیس سازمان سیا درباره کودتای ترکیه اظهاراتی فریبکارانه بود چراکه آنها به دلیل اشراف بر پایگاه‌های داده‌ای واتس اپ هر لحظه رفتار کودتاگران را زیر نظر داشته‌‌اند و مشخص است که حتی به این کودتا کمک هم کرده‌اند.

آل داوود با تأکید بر اینکه هدف آمریکا از گسترش اینترنت در دنیا و ارائه خدمات رایگان بر بستر شبکه‌های مجازی و پیام‌رسانها جمع‌آوری اطلاعات است، افزود: اگر تا دهه‌ها قبل انرژی تعیین‌کننده معادلات بین‌المللی بود، امروزه اطلاعات جایگزین آن شده است و دریافت اطلاعات استراتژیک از سایر کشورها ضامن بقا یا عامل ابرقدرتی یک کشور دیگر به حساب می‌آید و این معادله اینجا حساستر می‌شود که در این شرایط باید بسیار مراقب باشیم تا فضای مجازی و اینترنت در سطح جامعه و کشورمان تبدیل به یک فضای رها شده نشود.

وی ادامه داد: امروز شبکه‌های مجازی و پیام‌رسانها عامل اصلی انتقال پیام در جوامع مختلف شده‌اند و این رویکرد بر مبنای دیپلماسی عمومی وب محور توسط آمریکائیها و صهیونیستها دنبال می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: با توجه به اینکه گروه‌های تکفیری از جمله داعش بر بستر شبکه‌های مجازی فعال هستند باید مراقب بود تا آنها نتوانند مردم را فریب داده و خود را موجه جلوه دهند.

"انقلاب برادر کوچک" طراحی دشمن برای بهره‌برداری از نسل چهارم و پنجم انقلاب در جهت خلاف آرمانهای انقلاب

وی به شبکه‌سازی دشمنان در برنامکهای مجازی داخل کشورمان اشاره کرد و متذکر شد: دشمن با گسترش شبکه‌های مجازی و همچنین تقویت اینترنت رها شده در کشور به دنبال تغییر ذائقه مردم ما به خصوص نوجوانان در این فضا است.

آل داوود ادامه داد: چندی پیش نوجوانان دهه هشتادی با راه‌اندازی کمپینی خاص اقدام به ساختار‌شکنی در شهرهای تهران و مشهد کردند که متاسفانه در ساعت نخست تشکیل این کمپین بیش از 1000 خبر رسمی و غیر رسمی توسط شهروند خبرنگارها در بستر فضای مجازی منتشر شد.

این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: دشمن در طرح " انقلاب برادر کوچک" به دنبال یک جنبش اجتماعی برانداز حرفه‌ای‌تر و بروزتر از فتنه 88 در کشور است.

وی افزود: استحاله این نوجوانان از طریق فضای مجازی و شبکه‌های مجازی در دستور کار جدی دشمنان انقلاب اسلامی قرار دارد و آنها مترصد این هستند که با پادویی جریان نفوذ در سطح فضای مجازی کشور زمینه را برای این جنبش اجتماعی فراهم کنند.

آل داوود ادامه داد: امروز باید مراقب بود تا تفاله‌های به جا مانده از فتنه 88 با سوار شدن بر روی شبکه‌های مجازی مردم و به خصوص جوانان را مانند فتنه 88 فریب ندهند و از این فضا برای اغتشاش‌آفرینی استفاده نکنند.

امثال «ن.ج» که باعث نفوذ جاسوسان آمریکایی به کشور شدند فتنه سایبری را مدیریت می‌کنند

وی با اشاره به تحرکات اخیر جریان حامی فتنه در فضای مجازی به رهبری «م.خ» و «ن.ج» اظهار کرد: جیره‌خواران آل سعود و صهیونیستها در فتنه 88 امروز با سوار شدن بر روی شبکه‌های مجازی و نفوذ در گلوگاههای سایبری کشور اقدام به کاشت ایمپلنتهایی درون سیستمها و شبکه‌های ما کرده‌اند که این مهم هرگونه اغتشاش‌آفرینی و حمله سایبری را تسهیل می‌کند.

آل داوود تأکید کرد: یکی از دلایل فرصت یکساله به تلگرام توسط برخی افراد داخل کشور، تأثیرگذاری بر روند انتخابات ریاست جمهوری است که با توجه به تجربه فتنه 88 و نانجیب بودن این جریان باید برای مقابله با این تحرکات فتنه‌انگیز و بداخلاقیها برای مدیریت فضای مجازی و برنامکها ورود جدی داشته باشیم.


نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
۰
۰
بي جهت نبود كه فتنه گران با آل سعود خواهر برادر شده بودند