۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴

وجود گزارش‌ ضدونقیض‌ در پرونده‌ کیارستمی

وزیر سابق بهداشت گفت: در دنیا بخش سلامت بخشی است که همه ارگان های حاکمیت به دلیل اهمیت این بخش بر آن نظارت دارند. در کشور ما جامعه پزشکی به عنوان ناظر حضور دارد و ناظر دیگری نیست.
کد خبر : ۳۱۲۴۳۵
صراط: وزیر سابق بهداشت گفت: در دنیا بخش سلامت بخشی است که همه ارگان های حاکمیت به دلیل اهمیت این بخش بر آن نظارت دارند. در کشور ما جامعه پزشکی به عنوان ناظر حضور دارد و ناظر دیگری نیست.
 
به گزارش فارس، محمدحسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت درباره روند پرونده عباس کیارستمی گفت: در جریان جزئیات نیستم و نمی دانم مسیر چگونه بوده و گزارشات ضد و نقیضی وجود دارداما به هر صورت این یک پدیده دلخراشی بود که می توانست به گونه ای دیگر به اتمام برسد.
 
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به فضای جامعه در این ماجرا مردم محق هستند یا جامعه پزشکی کشور گفت: آنچه که در دنیا داریم بخش پزشکی بیشترین نظارت را در جامعه می طلبد زیرا به جان، مال آبرو و حیثیت مردم در ارتباط است ما هیچ بخشی را نداریم که تا این حد حیاتی باشد. انواع نظارت حاکمیتی در دنیا به این بخش مشرف هستند شما خودتان قضاوت کنید وقتی ما خودمان  (پزشکان) ناظر بر اجرای جامعه پزشکی هستیم می تواندنظارتی وجود داشته باشد؟
 
وی ادامه داد: همه ارگان ها نظارت داخلی دارند اما تا جایی که در طول سالهای طولانی در دنیا شاهدش بودم بخش سلامت بخشی است که همه ارگان های حاکمیت به دلیل اهمیت این بخش بر آن نظارت دارند. در کشور ما همه سرنوشت سلامت را به شریک ذی نفع دادیم. اهمیت بخش سلامت در دنیا همه شرکای ذی نفع اجتماعی در اداره آن مداخله می کنند  که در راس بیمار (مصرف کننده) قرار می گیرد. فراهم کننده، تامین کننده منابع،حاکمیت و... همه در اداره این بحث مهم مشارکت دارند و همه نظارت می کنند و از همه بیشتر نهادهایی که صیانت کننده از حقوق مصرف کننده هستند. اما در کشور ما جامعه پزشکی به عنوان ناظر حضور دارد و ناظر دیگری نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که جامعه پزشکی تحمل نقد از سوی رسانه را ندارد گفت: انتقاد جدی به خودما هست که چرا بایدما (جامعه پزشکی) فقط ناظر باشد اما انتقاد جدی دیگر بر رسانه است که آیا برای اطلاع رسانی و نقد تابع خواسته ما باشد.رسانه ماهیت وجودی اش این است که از خواسته ما تبعیت نکند.
 
دکتر طریقت منفرد در پاسخ به این سوال که پزشکان معتقدند نباید کیارستمی از کشور خارج می شد و بر این اساسا ما نمی توانیم پاسخگو باشیم گفت: اگر وضعیت بیمار به حدی برسد که جابجایی برایش خطرناک باشد نبایداسترس حمل ونقل و مسافرت و پرواز به بیمار تحمیل شود اینکه در چه مرحله ای بیمار از کشور خارج شده پزشکان می داننداما این که در مراحل نهایی که وضع بیمار خیلی بحرانی است هر نوع جابجایی  می تواند به نفع بیمار نباشد.