۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

سامانه ابر نابودکننده دفاع هوایی روسیه

نیروهای مسلح روسیه در حال انجام آزمایش نهایی سامانه دفاعی «بوک ام 3» هستند که متکی به موشک های پرقدرت و سرعت 10800 کیلومتر بر ساعت می تواند افزون بر ضربه زدن کانونی با پراکنده کردن ابر نابود کننده، با اطمینان 100 درصد هدف را منهدم کنند.
کد خبر : ۳۱۲۵۱۶
صراط: نیروهای مسلح روسیه در حال انجام آزمایش نهایی سامانه دفاعی «بوک ام 3» هستند که متکی به موشک های پرقدرت و سرعت 10800 کیلومتر بر ساعت می تواند افزون بر ضربه زدن کانونی با پراکنده کردن ابر نابود کننده، با اطمینان 100 درصد هدف را منهدم کنند.

به گزارش ایرنا، برپایه اطلاعات ارائه شده از سامانه طراحی شده شرکت صنایع تسلیحاتی «آلماز-آنتی»، سیستم موشکی دفاع هوایی جدید قادر به نابودی هر هدفی در برد 70 کیلومتری، 15 تا 35 هزار متر ارتفاع با سرعت گیری تا 3000 متر بر ثانیه است.

«بوک-ام 3» بهبود یافته ام 2 در مرحله انجام آزمایش های نهایی است که برای ماموریت های دفاع از نیروها در مقابل حمله های هوایی دشمن در نظر گرفته شده و همچنین می تواند اهداف زمینی و آبی را نابود کند و افزون بر این، توان شلیک و هدف گیری موفق در هر شرایط آب و هوایی را دارد.
اسپوتنیک روسیه در این باره نوشته است: یان نوویکوف مدیرکل شرکت آلماز- آنتی اعلام کرده که بوک-ام 3 در شرایط بسیار بد آب و هوایی نیز متکی به ردیاب رادیویی و دستگاه پرتابگر پیشرفته، پس از دریافت دستور شلیک، هدف فرضی را در کانون قرار داد و سپس با قرارگرفتن آن در نقطه مناسب اصابت، پرتاب دقیق موشک ها و انهدام انجام گرفت و سامانه نیز تکه های متلاشی شده را تا فرو افتادن رصد کرد.

بنا به این گزارش، کلاهک موشک پس از رسیدن به نزدیک هدف با پراکندن ابری از عناصر نابود کننده، انهدام هدف را به 100 درصد می رساند و همچنین موشک های جدید مدرن تر از قبل از جمله سامانه بوک- ام 2 است.

از سوی دیگر، توان آتش سامانه بوک ام 3 که از انواع قبلی سبک ترمی باشد با افزایش از چهار به شش موشک بیشتر شده است و کارآمدی کامل آن حتی در شرایط اقدام های متقابل اختلالی رادیو الکترونیکی دشمن ثابت شد.

پنهان بودن موشک ها در مخزن کانتینری و همچنین استفاده از شاسی خزنده برای جای گذاری موشک نیز خوداتکایی سامانه جدید را هنگام عملیات بیشتر کرده است.

هر چند در یگان استاندارد بوک-ام 3 چند خودرو ویژه بخش فرماندهی، ایستگاه رادار، حمل ونقل و پرتاب وجود دارد، اما طراحی بگونه ای انجام شده که حتی یک دستگاه آتشباری می تواند وظایف جنگی را در صورت نبود دیگر بخش ها انجام دهد و کاربران آن نیز فقط یک فرمانده، سروان و دو سرباز با توان جایگزینی هم هستند و حتی شرایط اضطراری یک کاربر نیز می تواند هدف گیری و آتشباری موفق را انجام دهد.

کارشناسان اعلام کرده اند، این سامانه که با همکاری چندین شرکت صنعتی-دفاعی روسیه طراحی و ساخته شده، کارآمدی عالی دارد که نخستین یگان آن نیز سال جاری به نیروهای مسلح روسیه تحویل خواهد شد و از سوی دیگر افق فروش آن در بازارتسلیحاتی جهان پر مشتری ارزیابی می شود.