۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶

چکناواریان: موسیقی زبان خداست

لوریس چکناوراریان که در جشن «هنر پهلوانی‌» از او تقدیر شد، گفت: هیچ‌چیز در دنیا بدون موسیقی نمی‌شود، حتی زمانی که می‌خواهیم با خدا صحبت کنیم، اگر موسیقی نباشد نمی‌شود. موسیقی زبان خداست.
کد خبر : ۳۱۲۶۲۰
صراط: لوریس چکناوراریان که در جشن «هنر پهلوانی‌» از او تقدیر شد، گفت: هیچ‌چیز در دنیا بدون موسیقی نمی‌شود، حتی زمانی که می‌خواهیم با خدا صحبت کنیم، اگر موسیقی نباشد نمی‌شود. موسیقی زبان خداست.

به گزارش ایسنا، این آهنگساز و رهبر ارکستر در برنامه جشن «هنر پهلوانی» که در سالن همایش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: برای یک موزیسین، صحبت کردن سخت است. من از بچگی در زورخانه بزرگ شدم و بزرگ‌ترین چیزی که از پهلوانان یاد گرفتم، وطن‌پرستی و خداپرستی بوده است.

او ادامه داد: خدا را شکر می‌کنم در سرزمینی بزرگ شدم که پهلوانان آن فرهنگ پهلوانی و سرحدات آن را بلند نگه می‌دارند. من از طریق زورخانه با شاهنامه آشنا شدم و زندگی‌ام عوض شد. از بچگی عاشق شیرخدا و ضرب او بوده‌ام، راه زورخانه را پی گرفتم و با استاد بزرگ، فردوسی آشنا شدم.

این موسیقی‌دان اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند ضرب‌هایی را که در زورخانه زده می‌شود، بزند. مرشدهای زورخانه فوق‌العاده هستند و می‌توانند ریتم‌های مختلف را بزنند. هر ورزشی آهنگ خاص خود را دارد.

چکناواریان گفت: 20 سال از عمرم را برای جمع‌آوری ریتم زورخانه‌ای گذاشتم تا اپرای «رستم و سهراب» را نوشتم که کار دشواری بود.

او بیان کرد: ما آدم‌ها، یک‌بار مصرف هستیم، متولد می‌شویم و می‌میریم. ما کاره‌ای نیستیم. منشی و خدمتگزار خداوند هستیم. برای یکدیگر آفریده شده‌ایم. من از خدا تشکر می‌کنم که به من الهام کرد تا این اپرا را بنویسم.

در بخش دوم جشن «هنر پهلوانی» و در بخش نکو داشت‌ها، از رامبد جوان تجلیل شد.

او نیز روی صحنه آمد و گوشه لباسش را به نشانه احترام در دست گرفت و گفت: من عاشق هدیه گرفتنم و خوشحالم که من را دعوت کردید تا هدیه بگیرم. اگر برنامه دیگری داشتید، باز هم من را دعوت کنید تا هدیه بگیرم.

معرفی ورزش پهلوانی در ۳۰ کشور

رییس بنیاد فردوسی نیز در بخش دیگری از این برنامه اظهار کرد: درباره فرهنگ پهلوانی، دلتنگی‌هایی داریم و آن هم یادگاری‌هایی است که از بزرگان به ما رسیده است. به هر کسی که نگاه می‌کنیم، از کودکی درباره ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای یادگاری دارد.

میثم موحدی‌فر افزود: اگرچه فرهنگ پهلوانی با ورزش زورخانه‌ای آمیخته است، اما تلاش کردیم این فرهنگ به جایگاه واقعی خودش برسد. فرهنگ پهلوانی، دستگیری و یتیم‌نوازی، صفات پسندیده‌ای است که در نهاد آدم‌ها قرار دارد و چون در اخلاق پهلوانان نمود پیدا کرده، برای ما به یک فرهنگ تبدیل شده است.

او ادامه داد: اگر رستم تا امروز پایدار مانده، به‌دلیل دستگیری است، زیرا او در برابر ستم ایستاد و در برابر ستمکار سر خم نکرد و این‌ها، صفات پسندیده‌ای است که باید به آن‌ها برگردیم. هر کسی که از خود گذشتگی کند پایبند به این فرهنگ است و به دین و مذهب هم ارتباطی ندارد. ما ورزش پهلوانی را در ۳۰ کشور معرفی کرده‌ایم و به‌دلیل یگانگی این ورزش، همه‌جا مشتاق آن بوده‌اند.

شعر فردوسی بزرگداشت اسطوره‌هاست

محمدرضا تابش - رییس فراکسیون ورزش در مجلس - نیز در بخش دیگری از این مراسم با خواندن چند بیت شعر از فردوسی، بیان کرد: نسبت هنر با فرهنگ پهلوانی نسبتی است که در اشعار بزرگانی مانند فردوسی دیده‌ایم و شعر فردوسی بزرگداشت اسطوره‌های ماست.

او بیان کرد: پایداری فرهنگ و دین ما در سایه هنر هنرمندانی مانند فردوسی و استاد چکناواریان است که خدا بر مهر ایشان بیفزاید.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز