۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶

شرکت ایران ترانسفو در آستانه ورشکستگی

گروه ایران‌ترانسفو به پشتوانه نیم قرن تجربه در صنعت ترانسفورماتورسازی و به عنوان تولید کننده پیشرو در خاورمیانه که از علت‌های اصلی ارائه مصوبه تبدیل زنجان به قطب برق کشور بوده به دلیل عدم مدیریت اصولی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.
کد خبر : ۳۱۲۶۶۵
صراط: گروه ایران‌ترانسفو به پشتوانه نیم قرن تجربه در صنعت ترانسفورماتورسازی و به عنوان تولید کننده پیشرو در خاورمیانه که از علت‌های اصلی ارائه مصوبه تبدیل زنجان به قطب برق کشور بوده به دلیل عدم مدیریت اصولی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم، پس از تعطیلی شرکت روغن نباتی جهان با بیش از 50 سال تجربه در زمینه تصفیه و تولید روغن‌ها و چربی‌ها که نقش مهمی را در صنعت روغن ایفا می‌کرد این بار قرعه تعطیلی از نوع ورشکستگی و سوء‌مدیریتی به نام گروه صنعتی ایران ترانسفو با نیم قرن سابقه در حوزه تولید ترانسفورماتورهای فوق قدرت افتاد به طوری که کارگران این مجموعه را مجبور به کار نکردن و اعتراض کرد.

کارگران شرکت ایران ترانسفو که یکی از 50 شرکت برتر کشور به شمار می‌رود از روز گذشته در اعتراض به عدم توجه مسئولان این مجموعه به منشور اخلاقی تعیین شده برای این شرکت یعنی توجه به تولید و چرخش چرخهای اقتصاد دست به تجمع زدند.

خانواده 4 هزار نفری شرکت ایران ترانسفو مشتمل بر 13 شرکت زیرمجموعه است که در سالیان جنگ و تحریم توانسته نیاز داخل را برطرف کرده و بعضا در مواردی نیز صادرات داشته باشد.

از طرفی این شرکت یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین قطب‌های اقتصادی شهر زنجان محسوب شده و شرکت ایران ترانسفو در مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان و تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی نقش خود را ایفا کرده است.

صنعت برق به عنوان یکی از ارکان اصلی زیر ساخت توسعه اقتصادی کشور، هنگامی که از سرمایه انسانی کارآمد و توانا، متخصص، خلاق و دیدگاهی همراه با نوآوری برخوردار باشد، زمینه‌ساز رشد، بالندگی، توسعه صنعتی و ایجاد اقتصادی پویا و تولید محور می‌شود.

بنا به گفته کارشناسان، گروه ایران‌ترانسفو به پشتوانه نیم قرن تجربه در صنعت ترانسفورماتورسازی، به عنوان تولیدکننده پیشرو در خاورمیانه همواره به دنبال ارتقاء کیفیت و تولید محصولات متنوع همگام با فناوری روز دنیا بوده و محصولات شرکت بخش وسیعی از ترانسفورماتورهای کوچک توزیع تا ترانسفورماتورهای بزرگ قدرت، ترانسفورماتورهای خاص متناسب با نیاز صنعت، تجهیزات ترانسفورماتور و انواع پست‌ها را در بر‌می­‌گیرد.

با توجه به استعداد بالقوه‌ای که این شرکت داراست، طرح احداث و تولید کارخانه ترانسفورماتورهای فوق قدرت با هدف شکوفایی اقتصادی در سال‌های اخیر در این شرکت آغاز شد اما بنا به اظهارات مجتبی، کارگر باسابقه این مجموعه سال گذشته با تغییراتی که در سهامداران شرکت صورت گرفت نه تنها این طرح و طرحهای متعدد دیگر مسکوت ماند بلکه خطر نابودی و ورشکستگی نیز این مجموعه را تهدید کرد.

در سال 94 سازمان خصوصی‌سازی، سهام این شرکت را به شرکت صنعت و تجارت آداک واگذار کرد که فعالیت‌های این شرکت‌ها سبب زیان و روشکستگی آن کارخانه‌ها و سهامداران خرد آنها شد که این فروش به صورت اقساط 5 ساله انجام گرفت.

بنا به ادعای کارگان ایران ترانسفو، مجموعه مدیریت شرکت صنعت و تجارت آداک کوچک‌ترین هدفی برای تولید نداشته و از دست رفتن سفارشات متعدد و عدم تلاش در منعقد کردن قراردادهای فروش جدید و نهایتا عدم برنامه‌ریزی برای تولید منجر به این شده است که کارخانه در حالت نیمه تعطیل بوده و سطح فروش فعلی به بدترین شرایط خود برسد اما محمد قربانلو، مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با رد این اظهارت معتقد است که مدیریت فعلی برای حصول سود هم که شده دست به چنین کاری نمی‌زند.

کارگران شرکت ایران ترانسفو اعلام می‌کنند با توجه به اینکه ماهیت هر شرکت تولیدی بنا به تولید مداوم و مستمر آن قرار گرفته و تامین مواد اولیه جزء لاینفک هر کارخانه‌ای محسوب می‌شود، مدیرعامل وقت با اذعان به این موضوع نسبت به تهیه مواد اولیه کوتاهی کرده و هزینه‌های مربوط صرف مصارف غیرضروری و غیرکارشناسانه می‌شود.

علی به عنوان یکی از کارگران معترض به اقدامات مسئولان شرکت ایران ترانسفو در اثبات ادعای خود و سایر همکارانش می‌گوید: چگونه ممکن است شرکتی که هزینه‌های آن نسبت به سال مالی گذشته 30 درصد افزایش یافته در حالی که مطالبات شرکت نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته، سود 750 ریالی به سهامداران اختصاص یابد در حالی که می‌توانست به صورت انباشته در شرکت حفظ شود.

وی می‌افزاید: جالب است که پرداختی شرکت آداک حدود 460 میلیارد ریال است و دریافتی از بابت سود تقسیم شده حدود 370 میلیارد ریال! یعنی بدون کوچکترین کار اقتصادی و بدون اینکه مالکیتی بر سهام داشته باشند با سود تخصیص شده اقساط آن پرداخت می‌شود.

در نامه تنظیم شده کارگران معترض به دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار زنجان آمده فروش اموال و املاک بالقوه ایران ترانسفو که سرمایه‌های ذاتی این شرکت است در بدترین شرایط اقتصادی حفظ شده و مسئولان امر نسبت به سود غیرعملیاتی نامشروع اقدام کرده و سود حاصل از این فروشها نه در تولید بلکه در سفته‌بازیهای شخصی مدیران ذی‌ربط انجام می‌گیرد.

کارگران معترض از مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی تقاضا دارند تا مجموعه ایران ترانسفو به منشور اخلاقی خود که همانا تولید است رجوع کرده و ازدلال‌بازی و سفته‌بازی خودداری کند و سهام شرکت آداک به تعدادی که نقدا خریداری کرده در مالکیت ایشان بماند و سهامی که به صورت اقساطی واگذار شده است به مجموعه کارگران ایران ترانسفو و مردم شهر زنجان واگذار شود تا همچنان شاهد شکوفایی تولید بوده و نه اینکه شاهد حراج اموال این مجموعه بزرگ باشند.

مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان که معتقد است باید برای اثبات ادعای کارگران شرکت ایران ترانسفو بررسی‌های تخصصی و کارشناسانه توسط معاونت‌های مربوطه این سازمان انجام گیرد از ارائه هرگونه اظهار نظر در زمینه موارد آورده شده در نامه معترضان این گروه به مسئولان کشوری و استانی خودداری می‌کند و می‌گوید باید منتظر نتیجه بررسی‌های کارشناسان ذی‌ربط سازمان بمانیم.

وی با بیان اینکه مشکلی در خط تولید و ارائه حقوق و مزایا به کارگران شرکت ایران ترانسفو وجود ندارد، "مدیریت" را از جمله مشکلات اعتراض کارگران مجموعه اعلام و بر تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای برطرف کردن مسائل موجود در شرکت به منظور توسعه و آبادانی استان تاکید می‌کند.

توجه به تولید و جلب رضایت مشتریان با ارائه بهترین محصول و خدمات از اهداف اصلی شرکت ایران ترانسفو است اما با توجه به ادعاهای کارگران و خودداری مدیرعامل این شرکت برای پاسخگویی به اظهارات معترضان، آیا مسئولان استان برای ادامه به کار، گروه صنعتی ایران ترانسفو اقدام شایسته‌ای انجام خواهند داد؟
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز