۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

اردوغان:"مردم"خواهان اجرای اعدام هستند

رئیس جمهوری ترکیه در جریان مصاحبه‌ای با یکی از کانال‌های خبری آلمان گفت: دولت از این مساله مطمئن است که "مردم ترکیه" خواستار اجرای مجدد حکم اعدام برای بانیان کودتای نافرجام علیه دولت آنکارا هستند.
کد خبر : ۳۱۲۷۱۲
صراط: رئیس جمهوری ترکیه در جریان مصاحبه‌ای با یکی از کانال‌های خبری آلمان گفت: دولت از این مساله مطمئن است که "مردم ترکیه" خواستار اجرای مجدد حکم اعدام برای بانیان کودتای نافرجام علیه دولت آنکارا هستند.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری آ آر دی آلمان، اتحادیه اروپا را به خاطر تهدیدهایش مبنی بر توقف مذاکرات برای الحاق ترکیه به این ائتلاف مورد انتقاد قرار داد و گفت: آنها به خاطر اینکه مردم ترکیه می‌خواهند بار دیگر مجازات اعدام برای مسببان کودتای نافرجام ترکیه اجرا شود می‌خواهند ما را تهدید کنند که این مذاکرات متوقف شود.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: آنچه که امروز مردم ترکیه می‌گویند چیست؟ آنها می‌خواهند بار دیگر حکم اعدام اجرا شود. ما به آنچه مردم ترکیه می‌گویند گوش می‌دهیم و به تمایلات آنها نه نمی‌گوییم. من یک پادشاه نیستم، من تنها رئیس جمهور یک کشور هستم و برای آنکه یک رئیس جمهور قدرتمند کارهایش را انجام دهد نباید قانون اساسی را نقض کند. ما آنچه را که مردم ترکیه می‌گویند انجام می‌دهیم. تنها در اروپا است که حکم اعدام وجود ندارد در جاهای دیگر این حکم اجرا می‌شود.

اردوغان در ادامه مصاحبه خود گفت: آنچه که اخیرا در ترکیه و علیه دولت آنکارا رخ داده جدی‌ترین مساله در زندگی سیاسی من محسوب می‌شود.

در جریان کودتای نافرجام 15 ژوئیه سال جاری میلادی نظامیان علیه دولت آنکارا دست به کودتا زدند و در این میان بیش از 45 هزار نیروی دولتی و 21 هزار آموزگار به همراه 42 خبرنگار و صدها افسر نظامی از کار برکار شدند. در جریان این کودتا بود که 265 تن نیز کشته شدند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین قول داد که به تعهدات کشورش در زمینه توافق مهاجرت با اتحادیه اروپا پایبند بماند اما گفت:  این اتحادیه در انجام تعهدات خودش نسبت به دولت آنکارا ناکام مانده است.

اتحادیه اروپا در توافق خود با ترکیه اعلام کرده است که اگر این کشور از عبور مهاجران به یونان جلوگیری کند مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا و همچنین آزادسازی ویزا برای ساکنان این کشور را در جریان بیاندازد. این توافق هنوز نهایی نشده است.

اردوغان در ادامه مصاحبه خود با شبکه آ آر دی آلمان گفت: آنچه را که ما قولش را داده بودیم تا به امروز اجرایی شده است اما آنچه که هنوز اجرا نشده تعهدات اتحادیه اروپا در قبال ترکیه است. غرب تاکنون نسبت به ما صداقت به خرج نداده است. ترکیه تاکنون دو میلیون دلار کمک مالی از اتحادیه اروپا دریافت کرده در حالی که برای سه میلیون مهاجر سوری 12 میلیون دلار خرج کرده است. قرار بود اتحادیه اروپا سه میلیارد دلار به ما کمک مالی کند تا با بحران مهاجرت بتوانیم مقابله کنیم.