۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
در جلسه امروز شورا مطرح شد

قالی‌باف: صندوق ذخیره تهران ایجاد کنیم

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در پایان اظهارات قالی باف گفت: این طور که قالی باف توضیح داد ما بدهکار شدیم! علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز خطاب به قالی باف گفت: پرداخت بدهی‌های بدهی از ایجاد این صندوق واجب تر است.
کد خبر : ۳۱۲۷۶۷
صراط: شهردار تهران پیشنهاد یک صندوق ذخیره برای شهر تهران با دریافت بدهی‌های این نهاد از دولت را مطرح کرد.

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالی باف در دویست و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جریان گزارش ارائه شده در خصوص دیون شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی اظهار داشت: خوب است که ارائه چنین گزارشاتی در روزهای سه‌شنبه باشد تا مردم نیز در جریان این گزارشات قرار گیرند. البته ما در سایت شهرداری به صورت ماهانه میزان درآمد و هزینه‌های شهرداری را منتشر می‌کنیم و همه می‌توانند با مراجعه به این سایت این ارقام را ببینند.

وی افزود: بنده از اینکه گزارش دیون شهرداری در کمیسیون‌های شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه آن نیز به مردم داده شود استقبال می‌کنم. گزارشی که در این جلسه ارائه شده منتهی به خرداد سال 95 است و طبیعتاً وقتی قرار است گزارش مالی ارائه شود به پروژه‌های در دست اقدام اشاره می‌شود.

شهردار تهران تصریح کرد: باید مسیر قانونی پروژه‌های اجرا شده طی و اسناد آنها مورد تأیید قرار گیرد تا به یک سند تبدیل شده و قابل پرداخت شود. بنابراین آنچه مطرح شده مربوط به آخرین اسناد مورد تأیید است و این یک روال عادی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد شهرداری 109 هزار و 879 میلیارد تومان شامل 62 هزار و 26 میلیارد نقد و 47 هزار و 750 تومان غیرنقد است که در اسناد تفریق بودجه سالهای 84 تا پایان سال 94 قرار گرفته و به طور قطع هزینه شده است.

قالی باف با اشاره به اینکه 9 هزار میلیارد تومانی که به سرمایه شهر اضافه کرده‌ایم به صورت نقد و غیرنقد بوده است، گفت: در حقیقت به املاک و دارایی‌های شهر دو و نیم برابر اضافه شده است اما بعضاً اینطور مطرح می‌شود که اگر پروژه‌ای در شهر اجرا شده در ازای آن دارایی شهرداری فروخته شده است در حالی که ما به شما می‌گوییم به دارایی‌های شهر افزوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همه دارایی‌های شهر نیز جزو دارایی‌های ثابت نیست و یکسری از املاک برای پروژه‌ها باید تملک شود. ما برای تملک املاک برای اجرای پروژه‌‌ای مانند بزرگراه امام علی(ع) پول ساختمان و ملک پرداخت کرده‌ایم در واقع 100 درصد هزینه پرداخت شده است اما با این کار نیز ما به دارایی شهر اضافه کرده‌ایم.

شهردار تهران افزود: در منطقه یک حدود 8 هکتار باغ و فضای سبز با خرید املاک مردم ایجاد کرده‌ایم. در عین حال معتقدیم فروش زمین‌های متفرقه شهرداری نیز اقدام خوبی بوده است.

وی ادامه داد: شهرداری 300 هکتار زمین پادگان قلعه مرغی، 180 هکتار زمین مردم در دریاچه چیتگر و غیره را خریداری کرده که قطعاً با این امکانات به سرمایه‌های شهر افزوده شده است.

قالی باف گفت: اگر بگویم دیون شهرداری یا بخشی از آن متعلق به مدیریت پیش از من است حرف ناپخته‌ای است چرا که بنده مسئولم در این زمینه پاسخگو باشم اما فقط در گزارش ارائه شده اعلام کردیم از مجموع 9 هزار بدهی حدود سه هزار میلیادر مربوط به دوره قبلی بوده و البته بخشی از دیون شهرداری مربوط به وام‌هایی بوده که به نام شرکت مترو اخذ شده است.

وی ادامه داد: وقتی بازپرداخت این وام‌ها انجام شد دولت سهم 50 درصدی خود را نپرداخت و در حالی که شهرداری سهم خود را پرداخت کرده بود اما جلوی ال سی‌های بعدی گرفته شد چرا که از لحاظ حقوقی مترو بدهکار محسوب می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه از سال 84 به بعد بخشی از بدهی‌های دولت در حوزه مترو را پرداخت کردیم که ظلم مضاعفی به شهرداری بود، گفت: دیون شهرداری تهران زیر 8 درصد است در حالی که در شهرهای بزرگ وجود 30 درصد بدهی نسبت به بودجه رقم قابل قبولی است. بنابراین مردم باید بدانند که شهرداری دیون غیرمنطقی ندارد و میزان آن از سطح استانداردها کمتر است.

وی با تأکید براینکه ما شهرداری سرمایه شهر را به دوو نیم برابر افزایش داده است گفت: حدود 45 درصد زیرساخت‌های شهر در سه دوره اخیر مدیریت شهری ساخته شده است که این امر نه با دیون شهرداری و نه با فروش اموال محقق شده است.

قالی باف با اشاره به اینکه در حال حاضر در سه هزار و هشتصد هکتار بافت فرسوده همه فیش‌های ساخت و ساز صفر است و حتی عوارض متفرقه را نیز حذف کرده‌ایم، گفت: به جز 14 هزار میلیاردی که از دولت طلبکاریم مجلس مصوبه‌ای تعیین کرده که براساس آن دو میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به حوزه حمل و نقل شهرداری‌های کشور اختصاص دهد که در این بین سهم شهرداری تهران یک میلیارد و 200 میلیون دلار است.

وی افزود: بعد از تأیید این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس آن را در بودجه سال 91 نیز لحاظ کرد در واقع دولت علاوه بر 14 هزار میلیارد مذکور 1.2 میلیارد نیز به شهرداری تهران بدهکار است البته بازپرداخت این رقم نیز به دست دولت است.

وی با اشاره به اینکه دون شهرداری تهران را به زیر 4 درصد خواهیم رساند گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم با 14 هزار میلیارد بدهی دولت، 1.2 میلیارد صندوق ذخیره ارزی و یک هزار و 600 میلیارد تومان بدهی مردم به شهرداری یک صندوق ذخیره برای شهر تهران ایجاد کنیم.

وی افزود: اگر اعضای شورا موافق باشند این پیشنهاد را به صورت لایحه به شورا ارائه خواهم داد. با ایجاد این صندوق نه تنها برای آینده شهر دیونی ایجاد نمی‌شود بلکه سرمایه‌ای بوجود خواهد آمد که اگر شهردار بعدی قصد استفاده از‌آن را داشت با ارائه لایحه‌ای به شورا بتواند از آن استفاده کند.

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در پایان اظهارات قالی باف گفت: این طور که قالی باف توضیح داد ما بدهکار شدیم!

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز خطاب به قالی باف گفت: پرداخت بدهی‌های بدهی از ایجاد این صندوق واجب تر است.