۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۱

توقیع از امام زمان(عج) چه معنایی دارد؟

حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه به مناسبت های گوناگون برای آگاهی نوّاب اربعه و به ندرت برای افراد مورداعتمادشان مطالبی را در توقیعاتی بیان می فرمودند.
کد خبر : ۳۱۳۱۶۳
صراط: «توقیع» در لغت یعنی نشان گذاشتن، امضاء کردن نامه و فرمان، نوشتن عبارتی در ذیل مراسله و کتاب، امضاء، دستخط. («فرهنگ فارسی معین»، ج 1، ص 1169)
 
به گزارش شبستان، حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه به مناسبت های گوناگون برای آگاهی نوّاب اربعه (در زمان غیبت صغری) و به ندرت برای افراد مورداعتمادشان در زمان غیبت کبری به عنوان نمونه، توقیعاتی که حضرت(عج) برای «شیخ مفید» و «علاّمه حلّی» نگاشته اند مطالبی را در توقیعاتی بیان می فرمودند.
 
یکی از مهمترین توقیعات حضرت حجت(عج) که سندی است برای ردّ هر گونه ادّعای مهدویّت، توقیعی است که برای «علی بن محمّد سِیْمُری» مرقوم فرمودند.
 
وقتی که وفات «علی بن محمّد» نزدیک شد و به او گفتند: بعد از خود چه کسی را وصیّ خود می نمایی؟ توقیعی از مهدی موعود (عج) به خطّ مبارکش در جواب آنان خارج شد که مضمون آن، اینگونه بود:
 
«بسم الله الرحمن الرحیم
ای علی بن محمّد سِیْمُری! خدا اجر برادران تو را درباره ی مصیبت تو بزرگ کند! تو تا مدّت شش روز دیگر رحلت خواهی کرد، خود را برای موت آماده نما! کسی را وصیّ خود نکن که جانشین تو گردد! زیرا غیبت کبری شروع شده، ظهوری در کار نخواهد بود تا آن موقعی که خدای توانا بعد از مدّت طولانی و قساوت قلبها و پر شدن زمین از ظلم و ستم اجازه ی ظهور دهد!
 
بزودی عدّه ای ادّعا می کنند که مرا مشاهده نموده اند، کسی که قبل از خروج سفیانی و صیحه ی آسمانی ادّعا کند که مرا مشاهده کرده، دروغ می گوید و افترا می زند.
وَلاحولُ وَلا قُوَّةَ الاَّ بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظْیم».