۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
پاکسازی ارتش ترکیه پیش از کودتا مطرح بود

افشاگری داماد اردوغان درباره کودتا

وزیر انرژی ترکیه می‌گوید مقام‌های این کشور طرح پاکسازی ارتش از عوامل وابسته به فتح الله گولن شخصیت مذهبی مخالف دولت را از مدت‌ها قبل از کودتای نافرجام در دست بررسی داشتند.
کد خبر : ۳۱۳۲۰۷
صراط: وزیر انرژی ترکیه می‌گوید مقام‌های این کشور طرح پاکسازی ارتش از عوامل وابسته به فتح الله گولن شخصیت مذهبی مخالف دولت را از مدت‌ها قبل از کودتای نافرجام در دست بررسی داشتند.

به گزارش مشرق، برات آلبایراق، که داماد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز هست، روز چهارشنبه در یک نشست خبری با روزنامه نگاران خارجی به این موضوع اشاره کرد که بخش‌‎هایی از ارتش با اطلاع یافتن از این طرح، در یک اقدام پیشگیرانه می خواستند علیه دولت اقدام کنند.

وزیر انرژی ترکیه ادامه داد، شورای عالی ارتش ترکیه قرار بود با تشکیل جلسه در تابستان سال جاری، درباره اخراج افسران وابسته به گولن که ترکیه او را متهم به سازماندهی کودتای نافرجام 25 تیر می‌کند، تصمیم گیری کند.

این مقام ترک ادامه داد این اقدام بخشی از طرح پاکسازی عوامل مرتبط با گولن بود که دستگاه قضایی و سایر نهادها را در بر می‌گرفت.

به گزارش پرس تی وی، وی همچنین افزود تنها بخش کوچکی از 750 هزار تن از نیروهای ارتش از این کودتا حمایت کردند، با این حال اشخاص و شخصیت‌های وابسته به گولن موفق شده بودند در رده های بالا و میانی ارتش نفوذ کنند.

آلبایراق که در شب کودتای نافرجام در محل اقامت اردوغان در مارماریس همراه وی بود، درباره چگونگی اطلاع اردوغان از توطئه کودتاچیان گفت: ما خبر شروع این کودتا را پس از تماس یک غیر نظامی از استانبول دریافت کردیم و پس از اینکه اردوغان با رئیس ستاد مشترک ارتش تماس گرفت متوجه وخامت موضوع شد.