۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
مصاحبه «شاهزاده پارس» در فصل‌نامه AFC

تیموریان : ایران هنوز قوی‌ترین تیم در فوتبال آسیاست

فصل‌نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا با کاپیتان تیم ملی ایران در خصوص موفقیت‌های اخیر تیم ملی ایران و وضعیت این تیم پیش از آغاز بازی‌های مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ گفت‌و‌گویی انجام داده و در آن به تمجید از وی پرداخته است.
کد خبر : ۳۱۳۳۳۴

صراط نیوز : فصل‌نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا با آندرانیک تیموریان، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران مصاحبه‌ای مفصل درباره وضعیت این تیم پیش از آغاز بازی‌های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه انجام داده است. در این گفت‌و‌گو که در آن AFC از تیموریان با عنوان «شاهزاده پارس» یاد کرده است، از هافبک پیشین تیم‌های استقلال تهران و تراکتورسازی تمجید شده و آمده است: «حرفه‌ای متمایر در هر دو رده باشگاهی و ملی. آندرانیک تیموریان، کاپیتان تیم ملی ایران یک بازیکن کهنه‌کار است که سابقه بازی در جام‌های جهانی 2006 و 2014 را هم به‌عنوان یکی از با سابقه‌ترین بازیکنان کشورش دارد».

مصاحبه فصل‌نامه AFC با تیموریان را در ادامه می‌خوانید:

* آندرانیک، سومین دور بازی‌های مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در راه است. نظر شما درباره گروهی که ایران در آن قرار گرفته، چیست؟

واقعیت این است که در این مرحله دیگر حریف آسانی وجود ندارد و در حالی که برخی از مردم ممکن است فکر کنند کار ما در این مرحله سخت‌تر است، باید بگویم که ما به‌خوبی با نقاط قوت هر یک از هم‌گروهای‌مان آشنا هستیم. سوریه برای رسیدن به این مرحله کارش را خوب انجام داده است، قطر هم تیمی در حال پیشرفت است و چین نیز فوتبالش را به سرعت دارد توسعه می‌دهد. نکته مهم در این بین توجه به جزئیات روند آماده‌سازی است که هر یک از کشورها تا به امروز داشته‌اند.

* آیا در میان این تیم‌ها، تیم هست که بیشتر از سایرین نگران رویارویی با آن باشید؟

حریف‌مان هر تیمی که باشد، صعود از این مرحله از رقابت‌ها برای ما یک چالش بزرگ است. تمام پنج تیمی که در گروه ما قرار دارند، شایستگی حضور در این مرحله را داشته‌اند و شما می‌توانید از یک چیز درباره آنها اطمینان داشته باشید. اینکه همه آنها برای روبه‌رو شدن با ایران انگیزه زیادی دارند و آماده‌اند به آب‌و‌‌آتش بزنند تا مقابل ما موفق شوند. اگر شما ایران را با دیگر کشورهای گروه‌مان مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که روند آماده‌سازی تیم ما به کیفیت روندی که آنها داشته‌اند، نبوده است. چین و قطر تیم‌هایی هستند که می‌توانند بازی‌های تدارکاتی بزرگی را ترتیب دهند و از اردوی‌های تدارکانی طولانی مدت بهره ببرند، اما ایران هنوز هم مانند سه سال پیش در خواب است و ما در این اواخر پیش از بازی‌های مهم‌مان به ندرت بازی دوستانه برگزار کرده‌ایم. این وضعیت به هیچ وجه ایده‌آل نیست و برای بازیکنان و اعضای کادر فنی که اینقدر کار و تلاش می‌کنند تا تیم ملی در موقعیتی مناسب برای کسب موفقیت قرار بگیرد، یک فاجعه محسوب می‌شود. البته ما قبل از آغاز بازی‌های انتخابی یک بار به اروپا سفر کردیم تا برابر مقدونیه بازی کنیم و در خانه هم برابر قرقیزستان قرار گرفتیم. با تمام احترامی که برای تیم‌های ملی این دو کشور قائلم باید گفت که ما به چالشی به مراتب بزرگ‌تر از رویارویی با این تیم‌ها نیاز داشتیم. اگر هدف ما موفقیت در جام جهانی است، پس باید با تیم‌هایی روبه‌رو شویم که به‌طور منظم در تورنمنت‌های بزرگی این‌چنینی حضور پیدا می‌کنند، تیم‌هایی که سطح‌شان از ما بالاتر است.

* شما یک بار دیگر در مرحله انتخابی جام جهانی با کره‌جنوبی هم‌گروه شده‌اید و این در حالی است که بازی‌های رودروی اخیر‌تان با تنش‌هایی همراه بوده است. آیا اتفاقات اخیر سبب متشنج شدن جو بازی‌های بعدی‌تان خواهد شد؟

خیر، اصلاً. تمام آن اتفاقات مربوط به گذشته بوده و تمام شده است. ما برای کره‌جنوبی مانند هر کدام از حریفان‌مان احترام قائلیم. از چهار سال پیش که آن اتفاقات رخ داد، خیلی چیزها عوش شده است و تیم ما با ورود بازیکنانی جدید چهره‌ای متفاوت دارد و من مطمئنم که در مورد کره‌ای‌ها هم همین موضوع صدق می‌کند. هم ما و هم کره جنوبی به‌عنوان دو قدرت فوتبال آسیا هر بار که با هم روبه‌رو می‌شویم می‌خواهیم یکدیگر را شکست دهیم، اما به عقیده من این بازی تنش خاصی نخواهد داشت و اتفاقاتی که در گذشته و تمام بازی‌های قبلی‌مان رخ داده‌اند، هم تمام شده‌اند و حالا یک چالش کاملاً جدید در پیش داریم.

* چالش اصلی که در دور سوم مرحله انتخابی انتظار ایران را می‌کشد، چیست؟ در دور دوم فکر می‌کنی که کار آسان‌تر از سطح انتظار شما بود؟

در نگاه اول شما شاید چنین چیزی را بگویید، اما حتی در دور قبل هم کار ما در بازی سخت بود، به‌عنوان مثال در بازی برابر عمان. با این حال ما در آن دور بدون شکست به کارمان پایان دادیم که این اتفاق قطعاً یک نکته مثبت برای ایران بود و با اینکه شاید از بیرون کار آسانی به‌نظر رسیده باشد، باید بگویم که ما برای کسب موفقیت سخت تلاش کرده بودیم. حالا اما می‌دانیم که چالش واقعی ما در مرحله نهایی است.



* از جام ملت‌های آسیای سال 2015 تا کنون بازیکنان جدیدی به تیم ملی ایران اضافه شده‌اند. شما سیر تغییر و تحول تیم‌تان در 18 ماه گذشته را چطور می‌بینید؟

بله درست است، اما اگر به قبل از آن هم برگردید خواهید دید که تیم ما در چهار سال اخیر این روند معرفی چهره‌های جدید را هم در پیش گرفته بود. ما اکنون در مقطعی قرار داریم که تیم‌مان باید ترکیبی زیبا از بازیکنان مسن‌تر و با تجربه‌تر در کنار تعدادی از بازیکنان جوان بسیار مستعد و خوش‌آتیه داشته باشد و همین ترکیب است که تیم ما را بسیار مهیج کرده است.

* آیا هیچ کدام از بازیکنان جوان تیم توانسته‌اند شما را تحت‌تأثیر قرار دهند؟

به‌عنوان کاپیتان تیم ملی ایران، من نمی‌خواهم از یک یا دو شخص خاص اسم ببرم، چون این کار اغلب باعث می‌شود که آن بازیکنان دچار اُفت و سهل‌انگاری شوند، ضمن اینکه ما تنها به یک بازیکن جوان نیاز نداریم بلکه تمام بازیکنان تیم‌مان باید تشنه موفقیت باشند. من از عملکرد تمام بازیکنان جوان تیم‌مان در تمرینات و عطش و انگیزه‌ای که آنها برای پیشرفت نشان می‌دهند، تحت‌تأثیر قرار گرفته‌ام. ما الان می‌دانیم که بازی‌های انتخابی پیش‌رو، بازی‌هایی هستند که در آنها ما حتی برای یک دقیقه هم اجازه اُفت نداریم. حریفانی که قرار است با آنها روبه‌رو شویم قوی هستند و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که تمرکز‌مان از بین برود، چون به محض اینکه این اتفاق رخ دهد، می‌بازیم. ما به‌عنوان یک گروه متحد باید اطمینان حاصل کنیم که کاملاً روی کارمان تمرکز داریم و این موضوع هم شامل بازیکنان جوان تیم می‌شود و هم بازیکنان مسن و باسابقه.

* تصور می‌شود بخشی از این انگیزه نشأت گرفته از حمایت شدید هواداران تیم ملی است. آیا می‌توانید شور و تعصبی را که هواداران تیم ملی ایران نسبت به این تیم دارند، توصیف کنید؟

من جواب این سؤال شما را به شیوه‌ای خوب و با گفتن این جمله که «هواداران تیم ملی ایران دیوانه این تیم هستند»، می‌دهم. راستش ما نمی‌توانیم هواداران‌مان را با هیچ‌کدام از هواداران دیگر تیم‌های آسیا و حتی جهان مقایسه کنیم. من برای تیم ملی و تیم‌های باشگاهی‌ام در سراسر دنیا بازی کرده‌ام و هیچ کجا هواداران را با شور و اشتیاق هواداران تیم ملی ایران ندیده‌ام. هر بار که ما در خانه بازی می‌کنیم، استادیوم پر می‌شود و هواداران همیشه در حال خواندن سرود و پایکوبی هستند.

* با این حمایت، سطح انتظارات هم از شما قطعاً بالا می‌رود. آیا شما فشار توقعات را به‌خصوص در بازی‌های خانگی حس می‌کنید؟

خیر، به هیچ وجه. این شرایط برای ما عادی است. شما باید به یاد داشته باشید که اگر قرار باشد فشاری روی شما نباشد، هواداری هم در کار نیست و این بخشی از زندگی ما فوتبالیست‌های ایرانی است و می‌خواهیم برای این هواداران و کشورمان موفقیت کسب کنیم.

* چند سال است شایعاتی زیادی درباره آینده سرمربی تیم ملی ایران، کارلوس کی‌روش وجود دارد. نظر شما درباره وضعیتی که برای او شکل گرفته چیست؟

من واقعاً امیدوارم که فدراسیون بتواند این مسئله را برای کارلوس برطرف کند، چون او به‌خاطر تغییر و تحولی که تیم ما داشته واقعاً شایسته تمجید است. مردم ممکن است از خودگذشتگی‌ را که او برای ماندن در تیم ما انجام داده است، درک نکنند، اما او از خیر خیلی چیزها گذشته است و هرگز صرفاً برای رسیدن به منافع خودش کار نکرده است. تمام کارهایی که او انجام می‌دهد، کارهایی که بسیار بسیار سخت است، برای موفقیت تیم ملی ایران است. امیدوارم تمام سوء تفاهم‌ها هرچه سریع‌تر برطرف شوند.

* برای شما به شخصه، کاپیتانی تیم ملی کشورتان باید یک افتخار بزرگ باشد...

دقیقاً همین‌طور است. پس از حرفه‌ای طولانی و بازی در کنار تعداد زیادی از بازیکنان بزرگ، الان از اینکه می‌توانم ایران را در زمین بازی رهبری کنم، بسیار هیجان زده‌ام. کاپیتان تیم ملی بودن مسئولیت بزرگی است و تا زمانی که این مسئولیت را برعهده داشته باشم تمام تلاشم را برای ارائه بهترین عملکردم انجام می‌دهم و از تمام کسانی که از من حمایت کرده‌اند و باز هم حمایت خواهند کرد، تشکر می‌کنم.

* درخشان‌ترین مقطع دوران بازیگری‌ات چه زمانی بوده است؟

من امیدوارم که درخشان‌ترین مقطع از دوران بازیگری‌ام هنوز فرا نرسیده باشد و این اتفاق با صعودمان به جام جهانی 2018 روسیه و ارائه بازی‌هایی خوب در آن رقابت‌ها رخ دهد. قطعاً صعود به جام جهانی 2006 دستاورد بزرگی بود و پس از آن هم صعود به جام جهانی 2014 پس از تلخی ناکامی عدم صعود به جام جهانی 2010. با کمی شانس ما می‌توانستیم به مرحله حذفی جام جهانی 2014 برسیم. با این حال می‌دانم که در دنیا زیاد نیست تعداد بازیکنانی که حتی یک بار هم توانسته باشند برای تیم ملی کشورشان در جام جهانی بازی کنند، در حالی که من دو بار این کار را انجام داده‌ام که این کار به مراتب بزرگ‌تری است  و به همین دلیل من قدردان همه آن کسانی هستم که فرصت انجام این کار را به من دادند.

* به نظر شما چرا هر چهار تیم آسیایی حاضر در جام جهانی 2014 در صعود به مرحله حذفی ناکام بودند؟

من فکر می‌کنم که چند عامل باعث ناکامی آنها شد، شاید عوامل تاکتیکی یا تکنیکی و شاید هم طرز تفکر بازیکنان. با این حال شما دارید سیر پیشرفت فوتبال آسیا را می‌بینید و من امیدوارم که ما در روسیه موفقیت‌های بیشتری داشته باشیم.

* با اینکه استرالیا قهرمان آخرین دوره جام ملت‌های آسیا شده است، ایران هنوز هم رده بالاترین تیم در آسیاست. آیا فکر می‌کنید که تیم‌تان شایسته قرار گرفتن در این جایگاه هست؟

در چهار یا پنج سال گذشته، ما به‌طور مداوم در حال پیشرفت بوده‌ایم و تا کسب موفقیت‌های بزرگ‌تر در جام ملت‌ها و جام جهانی فاصله زیادی نداشته‌ایم.از نظر توسعه فوتبال جوانان‌مان شاید هنوز راه طولانی در پیش داشته باشیم، اما من فکر می‌کنم که ایران لیاقت موفقیت‌هایی که کسب کرده را داشته است و من به شخصه احساس می‌کنم که ایران هنوز قوی‌ترین تیم در فوتبال آسیاست./تسنیم