۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰

اظهارات وزیر کشور درباره اقتصاد مقاومتی

وزیر کشور با اشاره به اصل مردم محوری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: بدون مشارکت مردم اقتصاد مقاومتی تحقق نمی‌یابد.
کد خبر : ۳۱۳۴۱۵

صراط: عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز در جلسه اقتصاد مقاومتی در استان لرستان با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی یک اراده ملی شکل گرفته است اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگوی مورد قبول از نظر مقام معظم رهبری و دارای استحکام علمی دارای اجماع ملی است و کسی وجود ندارد که مخالفت قانع کننده‌ای با این امر داشته باشد.

وزیر کشور با اشاره به  توفیقات گذشته دولت گفت: بعد از بدست آوردن توفیقات مختلف در حوزه‌های گوناگون نگاه دولت به ایجاد بستر و زمینه‌ای است که بتواند اقتصاد مقاومتی را تحقق ببخشد و اگر کوشش و برنامه‌ریزی مناسب ایجاد نشود در این امر به موفقیت نخواهیم رسید. 

این مسؤول ادامه داد: در همه دنیا طرح اقتصاد مقاومتی به شکل‌های دیگری اجرا شده و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کردند به عبارتی دیگر هیچ اقتصاد پایداری در دنیا وجود ندارد که از ظرفیت‌های داخلی خود استفاده نکرده باشد.

وی از ارائه گزارش مدیران در جلسه اقتصاد مقاومتی لرستان ابراز رضایتمندی کرد و افزود: ارائه چنین گزارش نوید حرکت جمعی در استان را دارد و گام‌های بلندی برداشته شده است طرح‌های نیمه‌تمام و سرمایه‌گذاری‌های جدید در پروژه دارای شرایط نزدیک‌ و اولویت‌دار هستند.

وزیر کشور با اشاره به سیاست‌‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی مطرح شده از جانب مقام معظم رهبری بیان کرد: مردم‌محوری، عدالت‌محوری، درون‌زا بودن، بیرون‌گرایی و دانش‌محوری از جمله این سیاست‌ها هستند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی در لرستان سرعت و شتاب اولیه بسیار خوبی را دارد و باید برای همه جانبه شدن آن تلاش کرد.

وی با تأکید براینکه باید مشارکت مردمی در تحقق اقتصاد مقاومتی جدی گرفته شود، یادآور شد: در غیر این صورت اقتصاد مقاومتی تحقق نمی‌یابد بنابراین همه مردم باید سهم و سودی را داشته باشند. تقویت گفتمان اقتصاد مقاومتی دغدغه‌ای برای مردم است.

وزیر کشور افزود:‌ از بهره‌وری تا الگوی مصرف و از سطح خانواده‌ها جامع، منطقه‌ای و بین‌المللی باید اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفته شود و همچنین نیاز به سرمایه‌گذار خارجی و تکنولوژی‌های خارجی غیر قابل انکار است و به همین دلیل برون‌گرایی یکی از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما مجبور هستیم در لبه تکنولوژی حرکت کنیم، مطرح کرد: همه مسؤولان باید پای کار بیایند و صداوسیما، ائمه جمعه و دانشگاه‌ها بر روی این موضوع کار کنند.

وی با اشاره به ایده‌ها و طرح‌های بیان شده در سال‌های اخیر که موفق نشدند، عنوان کرد: این امر به دلیل نبود آگاهی بوده است. بنابراین آموزش مدیران امری حتمی و قطعی است به طوری که باید خلاقیت‌های موجود در استان گسترش یابد.

این مسئول با تأکید براینکه باید جرأت شکستن حریم‌ها و باورهای رسوب شده را داشته باشیم، گفت: اگر ایده‌های جدیدی را ارائه نکنیم ممکن است که رشد اقتصادی از 1 درصد به 8 درصد برسد اما نمی‌توان گفت که اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است، بنابراین باید دایره کار وسیع‌تر شود.

رحمانی فضلی توجه به روستاها را مهم دانست و یادآور شد: ایجاد بانک اطلاعات از ایده‌ها و خلاقیت‌ها باعث بارور کردن آنها می‌شود و باید در حوزه روستایی شاهد سرمایه‌گذاری‌های خوبی باشیم. زیرا روستاها باید بتوانند منابع خود را تأمین کنند و به عبارتی دیگر روی پای خود بایستند.

وی عدالت‌محوری را یکی دیگر از رکن‌های اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: تک‌تک شهرستان‌های استان باید در یک راستا حرکت کنند و این را نیز نباید فراموش کرد که خزانه و منابع دولت پاسخگوی تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد جهشی نیست.

وزیر کشور با اشاره به موضوع عدالت‌محوری در تحقق اقتصاد مقاومتی خواستار رشد اقتصاد مسکن در لرستان شد و مطرح کرد: باید کارهای عمرانی راه بیفتد و استاندار یک طرح بزرگ جهت راه‌اندازی اقتصاد مسکن در استان تهیه کند. با پایین آوردن قیمت مسکن و عوارض شهرداری، هزینه‌‌های شرکت‌های خدمت‌رسان مانند آب و برق، اقتصاد مسکن رونق می‌یابد.

رحمانی فضلی به جذب سرمایه‌گذار در استان تأکید کرد و با بیان اینکه باید فضای مناسبی ایجاد شود، گفت:‌ به طور حتم در 10 سال آینده استان‌ها روی پای خودشان می‌ایستند و مدیران و مسؤولان استانی حاکمان آنها می‌شوند و سرنوشت و آینده مردم در دست آنها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در 8 سال دفاع مقدس کشور ایران با حداقل پول‌ جنگیده است خواستار حمایت از سرمایه‌گذاری در استان لرستان شد و گفت: چرا صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری تاکنون در استان تشکیل نشده است؟ چرا که هر وقت از مردم کمک خواسته‌ایم در صحنه حاضر شده‌اند.

وزیر کشور در پایان مطرح کرد: اراده نظام تحقق اقتصاد مقاومتی است زیرا تنها راه نجات کشور پرداختن به این امر مهم است و امیدوار هستیم لرستان مدال افتخار اقتصاد مقاومتی را بر سینه خود آویزان کند.