۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴

تعطیلی ۱۴برندِ تولیدکنندهِ«صنایع سلولزی»

عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع سلولزی گفت: حضور برندهای خارجی ۵۰ درصد تولید داخل را زمین‌گیر کرده است، فروش برندهای خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قوت ادامه دارد.
کد خبر : ۳۱۳۶۲۳
صراط: عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع سلولزی گفت: حضور برندهای خارجی ۵۰ درصد تولید داخل را زمین‌گیر کرده است، فروش برندهای خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قوت ادامه دارد.

هاشمعلی حسنی، عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع سلولزی در گفتگو با نسیم آنلاین در رابطه با وضعیت کنونی بازار محصولات صنایع سلولزی از جمله دستمال کاغذی و پوشاک بچه بیان داشت: این صنعت مانند سایر صنایع این روزها حال و روز خوبی ندارد و شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد، اما بدتر از همه حضور برندهای خارجی در کشور است که باعث شده‌ تا رقابت ناعادلانه‌ای در کشور ایجاد شود و به این ترتیب 50 درصد تولید داخل زمین‌گیر شود.

وی ادامه داد: کارخانه‌ای که چند سال پیش از طرف دولت ترکیه در ایران راه‌اندازی شد، اکنون سهم عمده‌ای از بازار ایران را در دست گرفته و دلیلش هم شرایط ویژه‌ای است که دولت ترکیه برای تولیدکنندگان خود در کشوری مانند کشور ما فراهم می‌کند و این در حالی است که منِ تولیدکننده در کشور خودم از چنین شرایطی محروم هستم.

وی تصریح کرد: مدتی قبل نیز عده‌ای افراد خصولتی تصمیم داشتند تا محصولات "پمپرز" را وارد کشور کنند، لذا تلاش زیادی کردیم تا توانستیم جلوی واردات این محصول را نیز بگیریم. البته واردات همچنان ادامه دارد و از مسئولان میخواهیم جلوی واردات را بگیرند و گرنه تولید داخلی بیش از این زیان میبیند.

حسنی گفت: در حقیقت دولت تنها شعار حمایت از تولیدکننده را سر می‌دهد اما درواقع تولیدکننده خارجی در ایران اوضاعی به مراتب بسیار بهتر از تولیدکننده داخلی دارد. در چنین شرایطی حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بیشتر جولانگاه محصولات و برندهای خارجی شده‌اند تا محصولات داخلی.

وی اضافه کرد: زمانی که ما برای فروش محصولات خود به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنیم در جواب می‌گویند فضا نداریم و حاضر نیستند که به راحتی فضا در اختیار ما قرار دهند اما محصولات خارجی را در قفسه‌های خود می چینند به طوری که 20 درصد فضا و فروش محصولات سلولزی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به برند ترکیه‌ای که در ایران محصولات خود را تولید می‌کند، تعلق دارد.

عضو هیئت رئیسه صنایع سلولزی بیان داشت: رکود، کمبود نقدینگی، سوءمدیریت و ورود خارجی‌ها بیداد می‌کند، در حال حاضر تمامی این دلایل دست به دست هم داده و حدود 10 کارخانه صنایع سلولزی به مرز ورشکستگی رسیده و در نهایت نیز 4 کارخانه تولید را متوقف کرده‌اند، همه اینها در مدت اندک یکی دو سال اخیر رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه نوظهور (نرمه) یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌ها در این حوزه است که متأسفانه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، بِه گل نیز برند دیگری است که به دلیل رکود فراوان زمین گیر شده است.