۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲

"دوه چی" در حسرت انتقال آب +تصاویر

15 سال است که اهالی روستای دوه چی علیا در انتظار انتقال آب از سد سبلان هستند.
کد خبر : ۳۱۳۶۸۰
صراط: 15 سال است که اهالی روستای دوه چی علیا در انتظار انتقال آب از سد سبلان هستند.

به گزارش مهر، این روستا در انحراف‌ فرعی‌ جاده‌ آسفالته‌ ارتباطی‌ شهر اردبیل‌ با شهر رضی‌ و گرمی‌ قرار دارد و فاصله آن تا شهرمشگین حدود 50 کیلومتر می‌باشد.متاسفانه‌ از تاریخچه‌ و نحوه‌ پیدایش‌ روستا اطلاعات‌ موثقی‌ در دست‌ نیست‌ ولیکن‌ در رابطه‌ بادلیل‌ نامگذاری‌ روستا گفته‌ شده‌ است‌ که‌ در زمانهای‌ گذشته‌ در این‌ مکان شتر که‌ به‌ زبان‌ محلی‌هم‌ اسم‌ نام‌ روستا می‌باشد، زیاد بوده‌ است‌، به‌ این‌ خاطر این‌ روستا به‌ نام‌ دوه‌ چی‌ علیا مشهور شده‌است‌.

 در حال‌ حاضر هیچ‌ اثری‌ از شتر در این‌ منطقه‌ مشاهده‌ نمی‌شود البته‌ لازم‌ به‌ ذکر است‌دلیل‌ مناسبی‌ در تایید ادعای‌ مذکور وجود ندارد و تنها به‌ اقوال‌ مرد م و ریش سفیدان روستا استناد شده‌ است‌.سابقه‌ تاریخی‌ روستا را اهالی‌ بین‌ 150 تا 200 سال‌ بیان‌ کرده‌اند.

در این روستا 210 خانوار زندگی می کنند که جمعیت آن نزدیک به 1000 نفر میشود.شغل اصلی مردمان این روستا دامداری و کشاورزی است اما به دلیل نبود آب کافی معمولا کشاورزی به شکل دیم انجام می شود و متاسفانه به دلیل کمبود امکانات و افت کشاورزی اکثر مردم این روستا مجبور به مهاجرت برای یافتن شغل به شهرهای اطراف شده اند.

در سال 1380 مقامات وقت برای آبرسانی به این روستا اقدام به احداث سد سبلان با هدف آبرسانی به هزاران هکتار اراضی دیم و باغات و مصرف شرب روستاهای اطراف کردند و برای انتقال آب به روستاهای اطراف سد خاکی بیگ باغلو احداث و کانال ارشق ساخته شد ولی  تنها 14 کیلومتر از 28 کیلومتر این کانال به سرانجام رسید و مابقی رها شد.

روستای دوه چی علیا تنها یکی از روستاهای این منطقه است که به این دلایل همچنان در غم کمبود آب لوله کشی می سوزند .این در حالی است که با آبرسانی به این روستا و رونق کشاورزی بسیاری از مشکلات روستاییان حل شده و مهاجرت معکوس ایجاد می شود.


برچسب ها: روستا دوه چی آب صراط