۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴

اظهارنظر خاتمی درباره اردوهای مختلط

مسئولان آگاه باشند که برگزاری اردوهای مختلط، یعنی شکستن حریم محرم و نامحرم، این در حالی است که در این خصوص مسئولی می‌گوید که می‌خواهیم شیوه تعامل را به جوانان یاد دهیم!، این همان جلوه نفوذ است؛
کد خبر : ۳۱۳۷۰۵
صراط: امام جمعه موقت تهران در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) که در مصلای ابهر برگزار شد تأکید کرد که مقابله با انحرافات فرهنگی باید فرهنگی باشد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در این مراسم با بیان اینکه برجسته‌ترین مشخصه سیره امام محمدباقر (ع) و امام جعفرصادق (ع) مشخصه فرهنگی این سیره است، افزود: معنای این سخن آن نیست که امام صادق (ع) هیچ کاری به مسائل سیاسی نداشتند، بلکه ایشان کار سیاسی خود را در همین تلاش فرهنگی می‌دیدند.

وی با اشاره به اینکه تلاش فرهنگی امام صادق (ع) دو صبغه دارد، تصریح کرد: یک صبغه ایجابی است، یعنی از زمان امامت مولا علی (ع) تا زمان امامت امام محمدباقر (ع) اجازه نداده بودند دین به درستی تبیین شود. امام محمدباقر (ع) و امام جعفرصادق (ع) دین را درست تبیین کردند، یعنی اعتقادات اسلام، تفسیر درست قرآن، اخلاق اسلامی و در عرصه فقه، فقه پیامبر (ص) را تبیین کردند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه امام صادق (ع) علاوه بر صبغه ایجابی، صبغه سلبی نیز داشتند، اظهار کرد: این بدان معنی است که این امام همام انحرافات را بیان می‌کردند و منحرفان را هم به نام جریان و هم به نام فرد تبیین می‌کردند. امام محمدباقر (ع) و امام جعفرصادق (ع) بر روی انحرافات اعتقادی بسیار حساس بودند و مقابله فرهنگی می‌کردند؛ چرا که مقابله با انحرافات فرهنگی باید فرهنگی باشد.

وی با تأکید بر اینکه از رسالت‌های یک عالم دینی این است که چراغ راه باشد، ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند «وقتی بدعت‌ها خود را نشان داد، عالم دین باید علم خود را ابراز کند». عالم دین به تعبیر امام جعفرصادق (ع) مرزبان است. درس‌های حوزه علمیه ما بیان ایجابی مکتب امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است و روشن کردن جریانات انحرافی برای حفظ اساس دین را نیز باید جزو وظایف سلبی دانست، به همین خاطر حوزه علمیه سرمایه فرهنگی و امنیت کشور است.

خاتمی در ادامه از مسئله «نفوذ» به‌ عنوان یکی از انحرافات عصر حاضر یاد کرد و با یادآوری اینکه آمریکا در وضعیت کنونی دو توطئه در رابطه با نظام اسلامی را در پیش گرفته است، گفت: در عرصه خارجی، توطئه‌ای که آمریکا کاملا به دنبال آن است، کشیدن فرش از زیر پای ایران است. هر کجا که ایران نفوذ دارد، آمریکا نیز قصد ورود به آنجا را داشته و می‌خواهد پای ایران را قطع کند که نمونه بارز آن را می‌توان در کشورهایی چون لبنان، سوریه و بحرین به وضوح مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: در عرصه داخلی نیز بعد از ماه مبارک رمضان، تاکنون مقام معظم رهبری ده‌ها بار واژه «نفوذ» را اعلام کردند. نقشه آمریکا در داخل کشور آن است که نفوذ کند و فرهنگ مردم ما را تغییر دهد، آمریکایی‌ها به صراحت گفته‌اند که حمله نظامی به ایران جواب نمی‌دهد و باید هجمه فرهنگی صورت گیرد که شاهد پیاده کردن این هجمه در عرصه‌های مختلف هستیم.

امام جمعه موقت تهران با هشدار به خانواده‌ها در خصوص اینکه اجازه ندهند شبکه‌های ماهواره‌ای با برنامه‌های خود، سم به خورد فرزندان‌ آن‌ها بدهند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری به‌عنوان چشم بیدار این امت مکرراً به مسئله نفوذ تأکید کرده‌اند. مسئولان آگاه باشند که برگزاری اردوهای مختلط، یعنی شکستن حریم محرم و نامحرم، این در حالی است که در این خصوص مسئولی می‌گوید که می‌خواهیم شیوه تعامل را به جوانان یاد دهیم!، این همان جلوه نفوذ است؛ چرا که رهبر فرزانه انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که اردوهای مختلط با هویت اسلامی ما سازگاری ندارد.

وی از انزوای اسلام‌شناسان واقعی به‌عنوان دومین جلوه نفوذ یاد کرد و گفت: شهید آیت‌الله مطهری یک اسلام‌شناس واقعی بود که بعضی از روشنفکران بعد از انقلاب گفتند که مطهری باید خلع لباس شود، این در حالی است که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به شهید مطهری خیلی بها می‌دادند و همواره اظهار می‌کردند که جوانان، اسلام ناب محمدی را از شهید مطهری بگیرید. امروز هم جلوه نفوذ به دنبال منزوی کردن اسلام‌شناسان واقعی همچون آیت‌الله مصباح‌یزدی است.

خاتمی با اشاره به اینکه تحقیر متدینین، جبهه‌ای‌ها، جانبازان و خانواده‌های معظم شهداء جلوه دیگری از نفوذ به‌شمار می‌رود، افزود: اگر در قصه برجام که خط ما فقط خط مقام معظم رهبری است، جانبازی نقدی داشت، بگوییم افراطی‌های آمریکایی و افراطی‌های ایران با برجام مخالف‌اند، مقایسه درستی نیست؛ چرا که افراطی‌های آمریکا صهیونیست‌ها هستند و افراطی‌های ایران، جانبازی است که چند بار به استقبال شهادت رفته است، بنابراین این نوع قیاس یک تهدید است و ما نباید با این نوع قیاس‌ها سرمایه‌سوزی کنیم، زیرا افراطی خواندن، تحقیر افراد متدین و ارزشی است.

وی با یادآوری اینکه اسلام منهای روحانیت را نیز باید یکی دیگر از جلوه‌های نفوذ برشمرد، ادامه داد: امام راحل شدیداً نسبت به این نظریه، حساس بوده و می‌فرمودند که این یک انحراف بزرگ است. اصل انقلاب و ادامه انقلاب با حضور روحانیت معظم بوده است. حداقل 4500 شهید روحانی تا به امروز احصا شده است. آنجا که کشور در خطر است روحانیت به داد می‌رسد، اما این بدان معنی نیست که روحانیت باید خود را معصوم بداند؛ چرا که بنده هم به‌عنوان یک روحانی باید حریم روحانیت را حفظ کرده و نباید خود را از مردم بالاتر بدانم، بلکه باید همواره با مردم باشم.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در فضای مجازی می‌گویند که روحانیت از چشم مردم افتاده و احترام گذشته را به روحانیت ندارند که البته این را هم باید جلوه‌ای از نفوذ دانست. روحانیون وارسته محبوب‌اند. برخی از چشم افتادن‌ها به جا است و من به‌عنوان یک روحانی می‌گویم این نشان‌ معیارگرایی مردم است. مردم وقتی ببینند یک روحانی به دنبال دنیا است، این روحانی از چشم می‌افتد و باید هم از چشم بیافتد که این نشانه بصیرت مردم است.
برچسب ها: صراط خاتمی مختلط