۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

ازغدی: سواد رسانه‌ای دشمن بالا است

عضو شوراى عالى انقلاب فرهنگى گفت: افراد اندکی در حوزه رسانه به شکل موثر مبارزه می‌کنند.
کد خبر : ۳۱۳۸۱۰
ازغدی: سواد رسانه‌ای دشمن بالا است
صراط: عضو شوراى عالى انقلاب فرهنگى گفت: افراد اندکی در حوزه رسانه به شکل موثر مبارزه می‌کنند.

به گزارش تسنیم از مشهد مقدس، حسن رحیم پور ازغدى شامگاه شنبه در نشست مسئولان و استادیاران سازمان بسیج  رسانه در رابطه با اوضاع کنونى رسانه اظهار داشت: بسیارى از افراد با استعدادهاى مناسب که کارهاى خوب و موثر انجام مى‌دهند، کمتر احترام مى بینند و کمتر شناخته مى‌شوند اما اگر همین افراد به غرب وابسته شوند رسانه‌ها به آنها بیشتر مى‌پردازند.

عضو شوراى عالى انقلاب فرهنگى با بیان اینکه امروزه افراد موثر در فضاى رسانه کم هستند خاطرنشان کرد: افراد کمى در این فضا به صورت موثر مبارزه مى‌کنند و با اندکى انعکاس همه فکر مى‌کنند این افراد حامیان بسیارى دارند و بر ضعف کارشان تمرکز می‌کنند و این نیروهاى متعهد اگر اعتقاد قلبى به اهدافشان نداشته باشند قطعاً مایوس مى‌شوند.

وى در ادامه افزود: در فضاى رسانه، آتش از ناحیه دشمن سنگین است و همچنین گاهى از طرف دوستان و نیروهاى خودى نیز بى‌مهرى‌هایی صورت مى‌گیرد؛ باید به این رفتارها عادت کرد تا از فضاى رسانه دلزدگى ایجاد نشود.

رحیم پور ازغدى ادامه داد: گاهى برخى از مسئولان از مطرح کردن افراد ترس دارند زیرا احتمال مى دهند بعد از شناخته شدن جهت فکرى شان عوض شود در حالی که نگاه اهل بیت(ع) به این موضوع متفاوت است و مى‌گویند اگر کسى کار حقى انجام مى‌دهد از او لازم است حمایت بشود، اینکه کار مثبت فردى به خاطر احتمال خطا حمایت نشود نادرست است.

عضو شوراى عالى انقلاب فرهنگى با اشاره به اینکه حساسیت بیجا نادرست است عنوان کرد: بسیارى از استعدادها اگر به موقع و در مسیر درست مهندسى شود براى همیشه در مسیر حق قرار مى‌گیرند و همانطور که حساسیت بیجا نادرست است فقدان حساسیت به این موضوع نیز اشتباه است.

وى با اشاره به اینکه رسانه تبدیل به یک تکنولوژى شده است، گفت: رسانه امروز هم کار فنى است و هم کار ذوقى و دیگر فقط وسیله اطلاع رسانى نیست بلکه امروزه هدف مهم تاثیرگذارى است و مى‌توان در این راستا رویکرد جهانى را به درستى تشخیص داد و در مسیر مناسب حرکت کرد.

رحیم پور ازغدى با بیان این نکته که شکل دهى به رفتار اجتماعى یک وظیفه رسانه است خاطرنشان کرد: براى اتفاقات مهم باید کار رسانه‌اى انجام بشود و امروزه رسانه یک جبهه است که لازم است در مسائل تاکتیکى و فنى آن آموزش کافى ببینیم، به این علت که امروزه دشمن در مسائل رسانه قوی کار می‌کند و حتی به رسانه‌های ما نیز جهت می‌دهد و افراد رسانه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امروزه سواد رسانه‌ای جبهه دشمن بسیار بالاست تاکید کرد: در کشورهای غربی برای رسانه آموزش‌های دقیق‌تر می‌بینند و پول بیشتری نیز صرف می‌کنند از طرفی آنها با شایعه و دروغ، اخبار را جذاب‌تر می‌کنند که در کشور ما به علت ملاحظات اخلاقی چنین کارهایی انجام نمی‌شود، همچنین با توجه به اینکه در کشور ما کار رسانه دیرتر آغاز شده باید تلاش خود را 2-3 برابر کنیم تا به موفقیت برسیم.

وی ادامه داد: آموختن تمام شیوه‌هایی که به تاثیرگذاری در مخاطب کمک می‌کند واجب است و مانند حضور در جنگ فیزیکی است که باید هر شخصی تمام تلاش خود را برای پیروزی بکند باید محدودیت‌ها را تحمل کنیم و مطمئن باشیم که موفقیت کسب می‌کنیم.

رحیم پور ازغدی با بیان این نکته که رسانه اهمیت بسیار دارد اما پیام آن مهمتر است گفت: مانند زمان انقلاب که چون پیام قوی بود از رسانه سبقت گرفت و پیروز شد داشتن پیام و محتوای مناسب بسیار مهم است، اما اگر این پیام قوی با رسانه قوی منتقل شود میزان تاثیرگذاری آن 10 برابر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با رسانه و هنر دینی افزود: رسانه و هنر دینی مراتب دارد و نسبی است یعنی اگر رسانه‌ای به جای یک پیام، چهار پیام منتقل کند یا به صورت موثرتر بگوید آن رسانه دینی‌تر است، اما وظیفه اصلی هر رسانه انتقال درست اطلاعات است.

وی در ادامه تصریح کرد: در رسانه تبلیغ زمانی اتفاق می‌افتد که بلوغ ایجاد شود، یعنی رسانه زمانی مطلب را رسانده که مخاطب آن را به صورت مناسب درک کند و بفهمد، همچنین هنر بزرگ رسانه دینی و فرهنگی امروز این است که در حوزه‌های تاکتیکی چنان کار کند که حتی رسانه‌های دشمن نیز مجبور به دیدن آن بشوند.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: هر چیزی را نباید رسانه‌ای کرد و باید به ظرفیت افراد توجه شود، کلمات در رسانه مانند معادن هستند و رسانه‌ای موثرتر است که ذخیره واژگانی بالایی داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با زبان رسانه خاطرنشان کرد: زبان رسانه زبان خاصی است که شناخت آن اهمیت بسیار دارد و این شناخت امکان پذیر نیست مگر با مطالعه گسترده و شناخت خرده فرهنگ‌های جامعه به صورت مناسب، همچنین با توجه به اینکه کلمات وزن دارند حقیقت را می‌توان به صد شیوه بیان کرد.