۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
سلیمی ‌نمین:

جلیلی قدرت اثبات خودش را ندارد/ احمدی‌نژاد خیلی تحت تأثیر تملق است و زود دچار توهم می‌شود

اگر مصادیقی که در میان اصولگرایان هستند، متناسب با مطالبه به جامعه معرفی شود، جامعه پذیرا خواهد بود، چه حالا قبلا کاندیدا شده باشد یا نشده باشد
کد خبر : ۳۱۳۸۵۸
صراط: عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفتگویی با خبرآنلاین انجام داده که برخی از مهم ترین اظهارات او به شرح زیر است:

* اگر اصولگرایان از شرایط درک و هضم داشته باشند و از تجربه گذشته استفاده کنند بسیار این اتفاق [اجماع در انتخابات 96] محتمل است.

* [درباره مواضع متناقض اعضای جبهه پایداری در خصوص کاندیداتوری مجدد احمدی نژاد] هرگز وحدت نظر به صورت جامع ممکن نیست. حتی اگر عقول و عناصر وزین اصولگرا به جمع بندی برسند، برخی معلوم نیست آن جمع بندی را بپذیرند، طبیعی است برخی نیروهایی که نمی دانم چقدر وزن می توان برای آنها قائل بود، شاید روی نقطه نظرات خودشان ایستادگی کنند اما آنچه مهم است جریاناتی که دارای وزن تعیین کنندگی در اصولگرایی هستند، آنها با توجه به تجربیات گذشته آمادگی بیشتری را برای رسیدن به یک تفاهم دارند.

* افرادی از ائتلاف سه گانه [ائتلاف ولایتی، حداد عادل و قالی باف در انتخابات 92] با خارج از دایره اصولگرایی هماهنگ بودند و طبیعتا نتوانست منجر به ائتلاف گسترده تر شود یعنی خشت اولش سست بنا گذاشته شد و در پایگاه اصولگرایی قرار نداشت بلکه در خارج از پایگاه اصولگرایی هماهنگ می شد یا از آن حوزه تأثیر می گرفت لذا نتوانست اقدامی مفید برای ائتلاف موثر در جبهه اصولگرایی باشد.

* [درباره طرح نام ضرغامی، فتاح، قالی‌باف، جلیلی، حدادعادل و احمدی نژاد برای حضور در انتخابات] نفس این کار بد نیست که هر کسی ظرفیتی را فعال کند، منوط به آنکه دچار توهم نشود یعنی عده ای به سرعت اطرافشان را نگیرند و آنها را دچار توهم کنند. معمولا در چنین حالتی این طور به فرد القا می کنند که «قطعا رأی خواهد داشت، نباید وارد ائتلاف نشود و لازم نیست به حرف عناصر عقول و معتمد همه طیف های اصولگرا گوش کند چون بعضا آنها خیلی متوجه واقعیت‌های میدانی نیستند اگر خود شخصیت کار را ادامه دهد موفق تر خواهد بود». اگر افراد این بازی را نخورند و توسط عناصری که مایلند اصولگرایان شکست بخورند هدایت نشوند، اشکالی ندارد که یک ظرفیتی را فعال کنند و بعد ظرفیت خودشان را به میدان بیاورند و حول یک فرد متمرکز کنند.

* [در انتخابات 92] فردی به حرف آیت الله مهدوی کنی گوش نداد که توفیق اصولگرایان را دنبال می‌کرد، به حرف آقای هاشمی گوش داد که حاضر است اصولگرایان شکست فاحش بخورند.

* برخی شخصیت ها هستند که ارتباطات محدودی دارند نمی توانند به خوبی از ارتباطات برای اثبات خودشان استفاده کنند آقای دکتر جلیلی با وجود که مزیت های بسیار منحصر به فردی که دارد اما به دلیل فقدان ارتباطات قادر به اثبات خودش نیست جامعه باید قانع شود نسبت به یک شخصیت که آن شخصیت می تواند به صورت همه جانبه عمل کند من تصورم این است که آقای جلیلی به راحتی قادر به اثبات مزیت های خودش و قوت های خودش نیست.

* یک شخصیتی که برای ریاست جمهوری وارد میدان می شود، هم باید توانمندی های خودش را اثبات کند و هم ثابت کند با دیگران می تواند تعاملات قوی داشته باشد، آقای جلیلی در بعضی زمینه ها نقدهای قوی بر دولت دارد اما در زمینه اثبات خودش خیر، قادر نیست جامعه را نسبت به توانمندی های همه جانبه خودش برای اینکه یک رئیس جمهور شود قانع کند.

* قطعا جامعه یک خطا و یک اشتباه را از جانبه یک فرد دوباره نخواهد پذیرفت. آقای احمدی نژاد در کنار خدماتی که دولتش داشت خطاهای فاحشی را مرتکب شد نشان داد که ظرفیت لازم را برای ریاست جمهوری ندارد خیلی تحت تأثیر تملق است بلافاصله بر اثر تملق بر هم می ریزد و دچار توهم می شود بنابراین جامعه به این جمع بندی رسید که این شخصیت ممکن است فعال و یک آدم پرتلاشی باشد اما ظرفیت لازم را برای ریاست جمهوری ندارد با اندکی ابراز احساسات و اندکی تملق اطرافیان دچار برهم ریختگی شخصیتی می شود بنابراین جامعه دیگر تمایل ندارد چنین گزینه ای را تجربه کند. قطعا از جانب مسئولان ذی ربط در تأیید صلاحیت ها نمی توانم صحبت کنم اما به عنوان شهروند و از طرف جامعه می توانم بگویم که اهل فکر و تفکر در جامعه تمایلی به تجربه دوباره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد نخواهد داشت.

* من فکر می کنم با توجه به نقصان های دولت یازدهم که عمدتا به عدم کارآمدی در حل مشکلات جامعه برمی گردد مطالبه عمومی جامعه درباره ریاست جمهوری آینده بحث کارآمدی باشد. یعنی فردی که بتواند امور اجرایی را با قوت و قدرت خوبی پیش ببرد. اینجا به نظر من بستگی دارد مصادیقی که در میان اصولگرایان هستند، متناسب با این مطالبه به جامعه معرفی شود، به نظر من جامعه پذیرا خواهد بود، چه حالا قبلا کاندیدا شده باشد یا نشده باشد، این به نظر من خیلی حائز اهمیت نیست. حائز اهمیت آن است که برداشت و تجربه اش از دولت یازدهم چیست و ضعف دولت یازدهم را در چه زمینه ای ارزیابی می کند. اگر بتوانیم با ارزیابی دقیق از مطالبه جامعه نامزد مناسب را که یک تصویر ذهنی دقیقی در جامعه نسبت به خودش شکل داده معرفی کنیم فکر کنم توفیق او زیاد خواهد بود.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Canada
|
۱۶:۳۳ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
۱۲
۳
بله، افرادی هم که از پای ..... بلند میشن، و پسرشون هم چندین مرتبه توی دانشگاه آزاد مشروط شدن، بهتره نه تاریخ نویس بشن و نه با دانشگاه آزاد مبارزه کنن، همون پای ..... بشینن، سنگینتر هستند.
عاشق بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
۱۷
۱۲
درودبراحمدی نژاد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
۱۷
۸
فقط جان من دوباره احمدی نژاد بیاد تو مناظرات حال یه چند تارو بگیره بره ....
بچه دهاتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
۱۶
۹
اين بنده خدا بعد از تحصيل در انگليس يك چند سالي مدير يك هفته نامه شد، حالا ... برش داشته ؛ داره عين حرف خاتمي و موسوي توي انتخابات 88 رو .... مي كنه : "اهل فكر و تفكر درجامعه تمايلي به تجربه دوباره رياست جمهوري آقاي احمدي نژادنخواهد داشت" .
خوب جناب ....- كه لابد دچار توهم هم نيستي! - يك درهزار اگر طرف كانديد شد ، يك درهزار اگر راي درست و درماني آورد، چه ميزان از آن جماعت رو مي خواهي از صف اهل فكر و تفكر خارج كني؟ اون دوگوله رو خدا براي فكر كردن بهت داده يا براي جوگيرشدن موقع مصاحبه؟