۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹

پیش‌بینی پنتاگون از سال ۲۰۳۵

در طی 20 سال پیش رو آمریکا و متحدینش در جهانی زندگی خواهند کرد که شکل دهی به نظم جهانی از زمان جنگ سرد تا آن دوره اگر امکان پذیر نباشد بسیار سخت خواهد بود.
کد خبر : ۳۱۳۸۸۴
صراط: بر اساس گزارش جدیدی که توسط مرکز پژوهشی پنتاگون آمریکا صورت گرفته تا سال ۲۰۳۵ میلای وضعیت اقتصادی و نظامی آمریکا به شدت تضعیف شده و دیگر قدرت‌های جهانی گوی سبقت را از این کشور می‌ربایند.

به گزارش تسنیم و به نقل از راشاتودی، یک پژوهش که اخیرا توسط پنتاگون وزارت دفاع آمریکا صورت گرفته است نشان می‌دهد که تا سال 2035 ایالت متحده آمریکا خود را در وضعیتی می‌بیند که از لحاظ اقتصادی و نظامی با چین و روسیه در حال رقابت شدید قرار گرفته و یا حتی در برخی حوزه‌ها این دو کشور از آمریکا پیشی گرفته‌اند و از این جهان رقابتی و بی نظم سود برده‌اند.

شاخه پژوهشی پنتاگون وابسته به مرکز اطلاعات تخصصی دفاعی طی گزارشی افق جدیدی را متصور شده است و هشدار داده که در طی 20 سال پیش رو آمریکا و متحدینش در جهانی زندگی خواهند کرد که شکل دهی به نظم جهانی از زمان جنگ سرد تا آن دوره اگر امکان پذیر نباشد بسیار سخت خواهد بود.

در این گزارش آمده است: در نظم جهانی آینده، تنها تعداد معدودی از کشورها را می‌توان با اراده سیاسی، اقتصاد، ظرفیت و توانایی‌های نظامی تصور کرد که می‌توانند دیگران را مجبور به تغییر هزینه‌هایشان کنند. نیروهای مشترک در رقابت و بی نظمی خواهند بود. قدرت‌های در حال ظهور شامل چین، روسیه، هند، ایران یا برزیل به دلیل نقش‌ها، دسترسی‌ها و توانایی‌هایشان در نظام کنونی جهانی مرتبا ابراز نگرانی و نارضایتی می‌کنند.

پژوهشگران پنتاگون در بخش دیگری از این گزارش پیش بینی کرده‌اند: روسیه در حال مدرن سازی توان هسته‌ای بین قاره‌ایِ زمینی، هوایی و دریایی خود است و از عملیات‌های بازدارنده مانند تمرینات هسته‌ای ناگهانی، پرواز بمب افکن‌ها و شناسایی استراتژیک هوایی بر فراز قلمرو ایالات متحده استفاده می‌کند.

این گزارش تصدیق می‌کند روسیه و چین در میان کشورهایی هستند که از مفهوم کنونیِ غربی نظم بین‌الملل ناراضی هستند.

در این گزارش روسیه، چین، هند و دیگر کشورها به عنوان کشورهای تجدید نظر طلب در نظر گرفته شده‌اند که به دنبال ارتقای اتحادهای بین‌المللی جایگزین هستند در حالی که منابع رو به کاهش غرب نیز بر روی میزان تسلط واشنگتن در سرتاسر جهان تاثیر دارند.

علی رغم اینکه امروزه سازمان‌هایی مانند سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به نظر ناچیز می‌رسند اما می‌توانند مانند چین، روسیه، هند و دیگر کشورها به چنین گروه‌های چندملیتی بدل شوند و در نتیجه قواعد و نظم بین‌المللی را به سود خود تغییر دهند.

این پژوهش هشدار می‌دهد: فشارهای جمعتی و مالی ادامه پیدا خواهند کرد تا ظرفیت‌ها و توانایی‌های ناتو را به چالش بکشند. در آسیا آشکار شدن کاهش تعهدات آمریکا می‌تواند متحدین و شرکای کنونی آن را ترغیب نماید تا به تلاش‌های یکجانبه مدرن سازی نظامی یا جستجوی اتحادها و همکاری‌های جایگزین دیگر روی آورند.

با این وجود گرچه گزارش پنتاگون تاکید می‌کند که هیچ قدرت یا ائتلافی از قدرت‌ها تاکنون ظهور نکرده‌اند که به طور جدی بتوانند نفوذ و قدرت جهانی ایالت متحده آمریکا را به صراحت تحت تاثیر قرار دهند اما مدعی می‌شود: آمریکا در جهانی عمل خواهد کرد که در قدرت کلی نظامی و اقتصادی خود و متحدینش نمی‌تواند به سرعت رقبای بالقوه آن فزونی باید. تعداد زیادی از کشورها می‌توانند به صورت بومی مزیت‌های نظامی تولید کنند که برابر و یا حتی بالاتر از قابلیت‌های ستاد مشترک ارتش آمریکا و متحدینش باشد. این در حالی است که برتری تکنولوژیک آمریکا با پاسخ نامتقارن، غیر متعارف و ترکیبی دشمنان آن از بین خواهد رفت.

این گزارش با ارائه دیدگاهی از جهان در سال 2035 در نتیجه گیری می‌گوید: مشخص نیست که آمریکا بتواند در پرداختن به هنجارهای رقابتی، اختلال دائمی همراه با قابلیت‌های برنامه‌ریزی شده، رویکرد کاربردی و منابع مالی به صورت همزمان تخصص داشته باشد. روزی فراخواهد رسید که می‌توان به شکل مناسب تری مشکلات مربوط به امنیت جهانی را مدیریت نمود و همزمان از اقدامات هزینه بر برای حل آن‌ها به صورت گسترده اجتناب کرد.

مسکو مکررا اتهامات مربوط به حمایت و پشتیبانی از بلندپروازی‌های جهانی برای مقابله با قدرت آمریکا را رد می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست اقتصادی بین المللی در سنت پترزبورگ گفته است: روسیه انگیزه‌ای برای ابرقدرت شدن یا حتی یک وضعیت زودگذر برای در ابرقدرت ماندن را ندارد. ما به صورت تهاجمی رفتار نخواهیم کرد. ما به صورت مداوم و پیوسته از منافعمان دفاع خواهیم کرد.

در ابتدای سال جاری روسیه نسخه جدیدی از دکترین سیاست خارجی خود را اتخاذ کرده که در بطن آن سیاست تغییر به سوی یک جهان چندقطبی و چندمرکزی قابل مشاهده است.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ماه آوریل گفت: گذار به یک معماری چند مرکزی باید در حالت ایده آل و مبتنی بر تعامل مراکز اصلی قدرت باشد.

وی افزود مطمئن نیست که چنین معماری دست یافتنی باشد.