۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴

چهره‌های سرشناسی که خبرنگار بودند +تصاویر

خبرنگاری به خاطر وسعت ارتباط می تواند زمینه ساز فعالیت در حوزه های دیگر باشد.شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از آدم های سرشناس در حوزه های مختلف پیش از این در خبرنگاری دستی بر آتش داشته اند.
کد خبر : ۳۱۵۶۱۹
صراط: دنیای خبرنگاری همیشه جز آن دسته از کارهایی بوده است که به خاطر ویژگی های مختص خودش انتخاب معمولی برای افراد محسوب نمی شده چون کاری است که علی رغم شیرین بودن و داشتن هیجان، دردسرهای منحصر به فردی هم دارد برای همین هم خیلی ها این کار را جزو مشاغل سخت دنیا به حساب می آورند. در وصف یک روزنامه نگار یا یک خبرنگار ایده آل همیشه ویژگی های ریز و درشتی را ردیف می کنند مثل این که یک ژورنالیست  از لحاظ دانسته و اندوخته ها باید اقیانوسی باشد به عمق یک انگشت، اما در این بین یکی از این خصلت های قابل توجه در وصف خبرنگار ایده آل بودن، این است که او باید از مهارت ارتباطی بالایی برخودارد باشد یعنی او به اقتضای رویدادها و اتفاقات متفاوت باید با همه چیز و همه کس در ارتباط باشد.  بنابرین در راستای همین ویژگی  با نزدیک شدن به روز خبرنگار  سراغ چند تن از  آدم های اسم و رسم داری رفتیم که پیش از اینکه در کار خودشان شناخته شوند روزی  در دنیای خبر و مطبوعات دست به قلم بودند و کنار اسمشان پسوندی به نام«خبرنگار»نوشته می شد.

بیژن نوباوه وطن

چهره‌های سرشناسی که خبرنگار بودند +تصاویر

بیژن نوباوه وطن را در این سالها به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره های هشتم و نهم می شناسیم کسی که در طول دوران نمایندگی خود نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس هم بوده است. اما پیش از این بسیاری بیژن نوباوه را با خبرنگاری در قاب تلویزیون جمهوری اسلامی شناختند.کسی که در دانشگاه سینمافوتوگرافی می خوانده و طبق گفته خودش در 31شهریور سال1359مصادف با روزی که فرودگاه مهرآباد توسط عراق بمباران شد سر از صدا و سیما درآورده است. بیژن نوباوه جزو آن دسته از خبرنگارانی است که در بیشتر حوزه های خبری مشغول به کار بوده است.این خبرنگار قدیمی یکی از مجروحان شیمیایی جنگ است برای همین هم مهمترین حوزه خبری ای که او در آن فعالیت داشته دفاع مقدس بوده است  طوری که دربیشتر عملیات های جنگی حاضر بوده، یکی از مهمترین گزارش های او در این حوزه به فتح خرمشهر در عملیات فاو بر می گردد.ناگفته نماند که او در کنار همه این ها12سال از دوران خبرنگاری اش را در خارج از ایران و درکشورهایی مثل پاکستان،آفریقا،انگلیس و آمریکا سپری کرده است.

فریدون جیرانی

چهره‌های سرشناسی که خبرنگار بودند +تصاویر

کارگردانی سینما پررنگ ترین چیزی است که ما از فریدون جیرانی می شناسیم کاگردانی که علاوه بر ساخت سریال در تلویزیون چند باری او را در قاب این رسانه به عنوان مجری و کارشناس در برنامه های مثل هفت و دو قدممانده به صبح دیده ایم. اما نکته جالب توجه درباره عمر کاری این هنرمند دنیای تصویر اینجاست که او پیش از شناخته شدن در حوزه سینما و فیلمسازی از فعالان حوزه مطبوعات و روزنامه نگاری محسوب می شده به گونه ای که او در سال های اولیه دهه60در روزنامه های مثل اطلاعات  مشغول بوده است. او در سال70 با سردبیری روزنامه سینما به شکل جدی تری روزنامه نگاری را دنبال کرد روزنامه ای که شهریور سال گذشته نیز دوباره انتشارش با سردبیر خود جیرانی از سر گرفته شد و چند ماه پیش انتشارش به حالت تعلیق در آمد.

کاظم جلالی

چهره‌های سرشناسی که خبرنگار بودند +تصاویر

او در دوره های ششم تا نهم در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم شاهرود بوده است و در حال حاضر هم در دوره دهم به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس حضور دارد. هرچند کاظم جلالی بر خلاف بقیه در طول فعالیت خود کار خبرنگاری نداشته است اما او هم قبل از ورود به مجلس از دنیای رسانه دور نبوده است برای همین هم اگر سری به آرشیو برنامه های صدا و سیما در دهه هفتاد بزنید در بین برنامه های مختلف شبکه چهارم سیما به برنامه ای می رسید با عنوان«اندیشه ها» که مجری آن برنامه کسی نبوده است جز، جناب آقای کاظم جلالی. ناگفته نماند که این نماینده به غیر از چهار سال اجرای برنامه در شبکه چهار دوسال اجرای برنامه«جهان سیاست»در شبکه دو را هم بر عهده داشته است.

 رضا کیانیان

چهره‌های سرشناسی که خبرنگار بودند +تصاویر

او هم جزو ان دسته از هنرمندانی است که پیش از ورود به دنیای سینما و عالم بازیگری کسی بوده است که طعم فعالیت در دنیای مطبوعات را چشیده است و در این حوزه قلم زده به گونه ای که رضا کیانیان در سال 45 عنوان خبرنگار در روزنامه اطلاعات شهر مشهد مشغول به کار بوده است و بعد از آن هم فعالیت های رسانه ای اش را با مجله هایی مثل دنیای تصویر، فیلم و روزنامه هایی مثل شرق ادامه داده است.

احمد توکلی

چهره‌های سرشناسی که خبرنگار بودند +تصاویر

بیشترمان احمد توکلی را به عنوان نماینده مجلس می شناسیم نماینده اصولگرایی که در سه دوره از مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران و بوشهر بوده است. احمد توکلی جز آن دسته از کسانی است که در کنار عالم سیاست در مطبوعات هم مشغول به کار بوده به گونه ای که او در سال66جزو بنیانگذاران روزنامه«رسالت»بوده است. احمد توکلی بعد از فعالیت در روزنامه رسالت برای گرفتن مدرک دکتری اقتصاد به انگلستان می رود و بعد از بازگشتش به ایران مجددا فعالیت خودش را در روزنامه نگاری شروع و روزنامه«فردا»را تاسیس می کند.

رسول صدر عاملی

چهره‌های سرشناسی که خبرنگار بودند +تصاویر

او نه تنها پیش از ورود به سینما به کار خبری مشغول بوده بلکه جزو خبرنگارانی بوده است که در پرواز انقلاب 57 با امام خمینی(ره) از پاریس به تهران آمد و در هواپیما حضور داشت. رسول صدر عاملی کار خبرنگاری را از17سالگی شروع کرده و حتی دبیر سرویس حوادث و سرویس پارلمانی روزنامه اطلاعات هم بوده است.

بهروز شعیبی

چهره‌های سرشناسی که خبرنگار بودند +تصاویر

قبل از اینکه بهروز شعیبی در فیلم آژانس شیشه ای و در نقش پسر حاج کاظم دیده شود و خیلی هایمان او را به عنوان یک بازیگر و کارگردان بشناسیم باید کمی به سالهای دور تر برگردیم به روزهای سال 74و زمانی که بهروز شعیبی به عنوان خبرنگار روزنامه همشهری و ضمیمه همشهری محله گفتگو با هنرمندان محله را به عهده داشته است و بعدها هم کمی تا قسمتی فعالیت خودش در این حوزه را با همکاری در روز هفتم همشهری ادامه داده است.

شهید حسن باقری

چهره‌های سرشناسی که خبرنگار بودند +تصاویر

همه غلامحسین افشردی را با نام مستعار حسن باقری می شناسیم کسی که در هشت سال دفاع مقدس جوان ترین فرمانده جنگ ایران و عراق بود و حتی قبل از به شهادت رسیدن قائم مقام فرمانده نیروی زمینی سپاه شد. قبل از ورود به سپاه در سال 1358 وارد روزنامه جمهوری اسلامی شد و به عنوان خبرنگار در سرویس های فرهنگی و سیاسی به روزنامه نگاری پرداخت و حتی به دعوت«سازمان اَمل» از طرف این روزنامه به عنوان خبرنگار سفر 15روزه ای به لبنان و اردن داشت و گزارش هایی از اوضاع نا به سامان مسلمانان در آن مناطق تهیه کرد.


منبع: مجله مهر
برچسب ها: چهره خبرنگار صراط