۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲

اولین نظامی ترک درخواست پناهندگی کرد

یکی از نظامیان ترکیه برای گریز از بازجویی هایی که دولت آنکارا به دنبال کودتای ۱۵ جولای باب کرده، از آمریکا تقاضای پناهندگی کرد.
کد خبر : ۳۱۶۲۶۸
صراط: یکی از نظامیان ترکیه برای گریز از بازجویی هایی که دولت آنکارا به دنبال کودتای ۱۵ جولای باب کرده، از آمریکا تقاضای پناهندگی کرد.

به گزارش مهر، «رویترز» به نقل از منابع آگاه از درخواست پناهندگی یکی از نظامیان ترکیه به آمریکا خبر داد. این نظامی ترک که هویت وی فاش نشده بعد از احضار از سوی دولت آنکارا برای پاسخ به اتهاماتی در خصوص کودتای نافرجام ۱۵ جولای، به ارائه چنین درخواستی مبادرت کرد.

این اولین بار است که یک نظامی ترکیه برای گریز از فرجامی که پس از کودتا در انتظار صاحب منصبان نظامی این کشور است، از آمریکا درخواست پناهندگی می کند.

گفته می شود که این نظامی ترک در یکی از پایگاه های ناتو واقع در ایالت «ویرجینیا» مشغول به خدمت است و اگرچه مقامات آمریکایی نامی از وی نمی برند، سفارت ترکیه می گوید که دریادار «مصطفی اوگورلو» بعد از خواست آنکارا به معرفی خود برای طی کردن مسیر بازجویی از انجام این اقدام خودداری کرده است.

علاوه بر اوگورلو، دو نفر از نظامیان دون پایه تر ترکیه نیز از آمریکا فراخوانده شده اند حال آنکه برای آنها حکم بازداشت صادر نشده است.

درخواست پناهندگی نظامی ترک در حالی به دولت واشنگتن ارائه می شود که روابط آمریکا – ترکیه به دلیل عدم استرداد «فتح الله گولن» رهبر مخالفین دولت آنکارا، دستخوش تنش است.

ترکیه گولن را که ساکن ایالت «پنسیلوانیا» آمریکا است مسئول کودتای ۱۵ جولای معرفی و عدم استرداد وی را مصداق خیانت واشنگتن و دفاع از تروریسم توصیف می کند.