۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳

اعلام هویت متهمان پرونده «سقوط جرثقیل» در مکه/ 6 سعودی و 7 خارجی

روزنامه سعودی عکاظ اقدام به انتشار اطلاعات به دست آمده از صندوق سیاه جرثقیل مسجدالحرام و روند تحقیق و بازجویی صورت گرفته در این پرونده کرد.
کد خبر : ۳۱۶۳۵۹
صراط: روزنامه سعودی عکاظ اقدام به انتشار اطلاعات به دست آمده از صندوق سیاه جرثقیل مسجدالحرام و روند تحقیق و بازجویی صورت گرفته در این پرونده کرد.

به گزارش فارس، قرار است، امروز (چهارشنبه) میلیاردر سعودی به همراه 13 متهم دیگر در برابر کمیته قضایی متشکل از سه قاضی در اولین جلسه رسیدگی به پرونده سقوط جرثقیل در مسجدالحرام حاضر شوند.

این درحالی است که ماه گذشته، هیأت تحقیق و دادستانی مکه مکرمه پس از 290 روز اعلام کرد، تحقیق در خصوص این حادثه را به پایان رسانده است.

براساس اطلاعاتی که روزنامه سعودی «عکاظ» مدعی شده، به آن دست یافته، 6 نفر از متهمانی که امروز در دادگاه حاضر خواهند شد، عربستانی و 7 نفر دیگر دارای تابعیت‌های پاکستانی، اردنی، فیلپینی، کانادایی، فلسطینی، مصری و اماراتی هستند.

این افراد براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان متهم به کشته شدن 110 نفر، مجروح شدن 210 نفر و معلومیت 8 نفر و آسیب دیدگی 67 نفر بدون درج نوع و میزان آسیب وارده هستند.    

اسرار جعبه سیاه

به گفته عکاظ، منابع آگاه در گفت‌وگو با این روزنامه تاکید کرده‌اند که جعبه سیاه جرثقیل مسجدالحرام برای اطلاع از اسرار آن، توسط شرکت سازنده مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت تا اطلاعات دقیق و بسیار مهم به دست آمده از آن زاویه جرثقیل هنگام سقوط را مشخص کند که 87 درجه بوده است.

همچنین ادعا شده که طبق اطلاعات صندوق و آخرین اطلاعات ثبت شده، درباره سرعت باد و تاثیر آن بر زوایه بازوی اصلی و حداکثر سرعت مجاز باد و نحوه استفاده از جرثقیل آخرین لحظات پیش از سقوط نشان میدهد، علت سقوط جرثقیل سرعت وزش باد بوده که از 24 ساعت قبل از سقوط دارای سرعتی بالغ بر 80 کیلومتر در ساعت بوده است.

حضور کمیته کارشناسی در دادگاه

‏این روزنامه عربستانی در ادامه، از فراخواندن اعضای کمیته فنی دانشگاه ام القری توسط کمیته تحقیق و دادستان عمومی خبر داد. وظیفه این کمیته نظارت بر اجرای طرح‌های و پیگیری روند اجرایی است و مقرر گردید، تعدادی از اعضای کمیته برای بازجویی به اداره طرح‌های اجرایی مدیریت امور حرمین شریفین و مراجع ذی صلاح احاله شوند.

کمیته تحقیق و دادستان عمومی همچنین از گزارش‌های فنی و مهندسی تهیه شده توسط شرکت آرامکو و برخی طرف‌های ذیربط در اجرای طرح توسعه مسجد الحرام نیز مطلع شد.

بازجویی از 170 نفر در شرکت بن لادن

افزون بر آن کمیته تحقیق و دادستان عمومی تمام مسئولان و ناظران و کارشناسان دخیل در طرح را مورد بازجویی قرار داده و از مفاد دقیق قرارداد منعقده بین کمیته فنی طرح توسعه حرمین شریفین با گروه بن لادن و وظایف محوله بر این گروه مطلع شده تا در ادامه از بیش از 170 نفر از کارگران، مهندسان، کارشناسان و ناظران اجرایی در بن لادن بازجویی کند.

در پایان اولین مرحله از بازجویی‌ها 14 نفر به عدم آشنایی با استفاده و به خدمت گرفتن وسایل و ابزار ایمنی، بی‌توجهی به اوضاع جوی و سهل انگاری حین کار و دخالت در وقوع این حادثه به ویژه در زمانی که مسجد الحرام مملو از نمازگزار و حاجی بود، متهم شدند.

با این حال اتهام وارده به معنای اثبات آن بر این افراد نیست و متهمان در طول روند محاکمه اجازه گرفتن وکیل و درخواست تجدید نظر در حکم صادره را دارند.