۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷

وعده لغو روادید با آذربایجان و روسیه

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه مجموع کشورهایی که تاکنون لغو روادید در خصوص آنها انجام شده 13 کشور است،‌ گفت: لغو روادید ایران با آذربایجان و روسیه نیز در دستور کار است که امیدواریم ظرف ماه‌های آینده عملیاتی شود.
کد خبر : ۳۱۸۴۶۲
صراط: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه مجموع کشورهایی که تاکنون لغو روادید در خصوص آنها انجام شده 13 کشور است،‌ گفت: لغو روادید ایران با آذربایجان و روسیه نیز در دستور کار است که امیدواریم ظرف ماه‌های آینده عملیاتی شود.
 
به گزارش فارس، مسعود سلطانی‌فر در ادامه نشست خبری امروز که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: در سه سال گذشته 35 هتل چهار و پنج ستاره با تخصیص 800 میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است و هم اکنون از مجموع یک هزار و 752 پروژه گردشگری 820 پروژه مربوط به هتل‌های یک تا پنج ستاره است و از این تعداد 170 هتل چهار و پنج ستاره ساخته خواهد شد.
 
وی ادامه داد: روزی که ما به سازمان میراث فرهنگی آمدیم از 435 شهرستان در 46 شهرستان اداره، در 150 شهرستان نمایندگی داشتیم و در 200 شهرستان  اداره و نمایندگی نداشتیم. معاونت توسعه و مدیریت با هماهنگی سازمان و برنامه بودجه فعلی و با ساماندهی و توزیع عادلانه پرسنل موفق شدیم 46 اداره را به 200 اداره برسانیم و در 50 درصد شهرستان‌ها اداره‌ای داریم بدون اینکه هیچ نیرویی به عوامل انسانی سازمان اضافه کنیم.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه گفت: شکل تدوین برنامه ششم توسعه با پنج برنامه گذشته کاملاً متفاوت بود و احکامی که ما برای اجرای آن برنامه نیاز داریم نیاز به تصویب در مجلس دارد. تمام وزارتخانه‌ها و سازمان گردشگری برنامه‌ها و اهداف خود را در این برنامه مشخص کرده است که به تصویب دولت رسیده است و برای اینکه بتوانیم آن را اجرا کنیم به چند حکم قانونی نیاز داریم و اگر 4 بند پیشنهادی ما اضافه شود برای اجرای این برنامه‌ها محدودیت قانونی نخواهیم داشت.
 
سلطانی‌فر در خصوص برنامه‌های این سازمان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: ما از ماه‌های پایانی سال گذشته با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری برای تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی اقداماتی را آغاز کردیم چرا که علاوه بر رسالت‌های فرهنگی ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی نیز وجود دارد که باید در این زمینه اقدامات مؤثری صورت گیرد.
 
وی اظهار داشت: سه پروژه مصوب در این زمینه داریم که یکی از آنها توسعه فعالیت‌های صنایع دستی و فرش است، دیگری ایجاد بسته حمایت از فعالیت‌های گردشگری و ایجاد ظرفیت‌های جدید اقامتی است که بر روی تمام این بخش‌ها اقدامات لازم آغاز شده است و منابع مورد نیاز برای آنها تعیین و به کمیته اقتصاد مقاومتی تقدیم شده است.
 
معاون رئیس جمهور در خصوص اشتغال‌زایی،‌ گفت: در راستای تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی و ایجاد  اشتغال امیدواریم بتوانیم نقش پررنگی را ایفا کنیم چرا که علاوه بر صنایع دستی، در مناطق روستایی،‌ مناطق حاشیه شهرها و خانواده‌هایی که ضعیف هستند و یا زنان سرپرست خانوار ظرفیت صنایع دستی می‌تواند بحث اشتغال آنها را تأمین کند. از میان پروژه‌هایی که بالای 50 درصد پیشرفت داشته‌اند پروژه‌هایی را انتخاب کرده‌ایم تا منابع مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم.
 
سلطانی‌فر افزود: منابع مورد نیاز برای بخش گردشگری 4 هزار میلیارد تومان است که با اختصاص آن می‌توانیم 70 هزار شغل ایجاد کنیم. همچنین ایجاد 70 هزار شغل در صنایع دستی در برنامه این سازمان است که اگر برای هر شغل 20 میلیون تومان در نظر گرفته شود مجموعاً برای اجرای این طرح و ایجاد 140 هزار شغل، 5 هزار و 400 میلیارد تومان تقاضای تأمین تسهیلات کرده‌ایم که جلسات تأمین این اعتبارات نیز با بانک‌های مختلف گذاشته شده است و قرار شد این پروژه‌ها در یک کمیته سه نفره مرکب از معاون بانک مرکزی، معاون سازمان برنامه و بودجه و معاون سازمان میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: شورای عالی میراث 10 ماه تعطیل شده بود که هم اکنون جلسات آن برگزار می‌شود و در آن جلسه این پروژه به تصویب رسید و ظرف دو هفته آینده در شورای عالی اشتغال نیز مطرح خواهد شد.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص  انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف، گفت: برخی از این تفاهم‌نامه‌ها به درخواست ما و تعدادی دیگر با درخواست دستگاه‌های متقاضی منعقد می‌شود، با کمیته امداد جلسات زیادی را برگزار کردیم تا برای تأمین اشتغال مددجویان در بحث صنایع دستی و گردشگری اقداماتی را انجام دهیم که با تغییر مدیریت فعلاً اجرای این قرارداد متوقف شده است. در بنیاد مستضعفان نیز در زمان مدیریت فعلی این بنیاد دو جلسه را برگزار کردیم که در زمان مدیریت قبلی قرار بود 4 هتل پنج‌ ستاره توسط بنیاد مستضعفان ساخته شود اما مدیریت فعلی معتقد است که هم اکنون احداث هتل در اولویت ما نیست و در بخش هتلداری نمی‌خواهیم فعالیت جدید داشته باشیم بنابراین بر روی چگونگی استفاده از اماکن تفریحی وارد مذاکره شده‌ایم که هنوز تفاهم‌نامه‌ای منعقد نشده است.
 
سلطانی‌فر در خصوص بناهایی که ارزش معماری دارند و باید به ثبت جهانی و ملی برسند، گفت: لیست بناهایی که ارزش معماری دارند باید از دستگاه‌های مختلف گرفته شود تا مراحل انجام ثبت جهانی آنها صورت گیرد.
 
وی با  اشاره به اینکه تعداد کشورهایی که لغو روادید شده‌اند به 13 کشور رسیده است، گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده به زودی با یک یا دو کشور اطراف نیز لغو روادید را عملیاتی می‌کنیم که در مورد آذربایجان این مقدمات فراهم شده است و آنها ویزای فرودگاهی 10 یورویی را برای ما فراهم کرده‌اند و از طرف ما نیز لغو روادید یک‌جانبه برای آنها صورت گرفته است که امیدواریم به زودی دوجانبه شود و با روسیه نیز به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کنیم و امیدوار هستیم ظرف ماه‌های آینده شاهد لغو روادید میان ایران و این دو کشور باشیم.
 
سرنوشت «سفر کارت»
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص سرنوشت سفر کارت‌ها گفت: روشی که در گذشته برای سفر کارت در نظر گرفته شده بود را قبول نداریم چند مجموعه دولتی هم اکنون این سفر کارت‌ها را به کارمندان خود داده‌اند و در صورتی که طرح جدید یعنی پرداخت اقساطی هزینه‌های سفر با موفقیت روبه‌رو شود به سایر دستگاه‌ها نیز تعمیم داده می‌شود.
 
سلطانی‌فر در مورد عمارت مسعودیه، گفت: با توجه به تعداد قابل توجه بناهای فرهنگی و تاریخی که در اختیار داریم چاره‌ای نداریم جز اینکه مشارکت بخش خصوصی را برای ترمیمی این بناها جلب کنیم در این رابطه تعداد بناهایی که به مزایده گذاشتیم 5 برابر دوره‌های قبل بوده است که ممکن است طرف‌های بخش خصوصی به تعهداتی که در زمینه بهره‌برداری داشته‌اند عمل نکنند که در مورد عمارت مسعودیه نیز این گونه بوده است. 59 سال بهره‌برداری از این عمارت زمان خارج از عرفی است که برای آن در نظر گرفته شده بود که تمام این موارد هم اکنون در حال بررسی جدی است و سازمان بازرسی کل کشور نیز ورود پیدا کرده است و خواستار این شده‌ایم که این قرارداد اصلاح شود.
 
وی ادامه داد: خلاف‌های متعدد زیادی در مورد بهره‌برداری از عمالت مسعودیه انجام شده بود که با پیگیری‌های قضایی فسخ قرارداد انجام شده است و پس از تأیید قرارداد فسخ امیدواریم بتوانیم به شکل مناسب‌تری این عمارت را در اختیار مردم قرار دهیم.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص تأمین اعتبار برای پروژه‌های گردشگری، گفت: 8 هزار میلیارد ریال برای 70 طرح گردشگری تأمین اعتبار شده است و از سایر منابع بانکی نیز استفاده کردیم تا بتوانیم مشکلات تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری را در بخش گردشگری حل کنیم. با بخش خصوصی نیز پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم به گونه‌ای که به اذعان بانک مرکزی تنها سازمانی که در دوران رکود کنونی مشغول سرمایه‌گذاری است بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی است.
 
وی با بیان اینکه نقطه آغاز خیز به سوی گردشگری مطلوب برداشته شده است،‌ گفت: امیدواریم در افق 1404 به اهداف خود برسیم و برای سال 2050 نیز برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشیم چرا که بر اساس پیش‌بینی‌ها تعداد گردشگران خارجی در سال 2020 به یک میلیارد و 600 میلیون نفر و در سال 2050 به 2 میلیارد و 600 میلیون نفر می‌رسد و ما نیز باید چنین برنامه‌هایی داشته باشیم و برای تحقق آن توسعه شبکه حمل‌ونقل در این مسیر ضروری است.