۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

تکذیب اعطای امتیاز به شرکت ترکیه‌ای

کد خبر : ۳۱۸۷۶۸
صراط: وزیر نیرو با بیان این که همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار تا آخر سال برق‌دار می‌شوند، گفت: در سه سال گذشته بیش از شش هزار مگاوات برق در قالب راه اندازی 38 واحد نیروگاهی وارد مدار شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمید چیت چیان وزیر نیرو در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در این مدت 1538 روستا برقدار شدند و در پایان سال همه روستاهای بیش از 10 خانوار برقدار خواهند شد.
وی گفت: تلفات شبکه توزیع برق از 15 درصد به 10.7 درصد کاهش یافته است.
وزیر نیرو با بیان اینکه 19 سد بزرگ در سه سال اخیر به بهره برداری رسیده است، افزود: این سدها چهار میلیارد مترمکعب آب ذخیره می کند.
چیت چیان گفت: 150 هزار هکتار شبکه مدرن آبرسانی و زه کشی اجرا و به بهره برداری رسیده و بر اساس آن، 312 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی افزود: 3800 روستا که جمعیتی حدود دو میلیون و 800 هزار نفر را شامل می شوند از آب آشامیدنی بهره مند شده‌اند.

وزیر نیرو گفت: سالانه یک و نیم درصد به میزان مصرف آب شرب و در ده سال گذشته سالانه به طور میانگین شش درصد به میزان مصرف برق افزوده شده است.
چیت چیان افزود: امسال میزان مصرف برق در پیک مصرف 52 هزار و 693 مگاوات شد که در مقایسه با سال گذشته پنج درصد کاهش یافته است.
وزیر نیرو اضافه کرد : در حالی که 5 درصد مصرف افزایش یافته اما سه هزار مگاوات پیک مصرف کاهش داشته است .
وی گفت: در این سه سال 12 طرح آبرسانی بزرگ برای پوشش یک و نیم میلیون نفر اجرا شد و 26 تصفیه خانه فاضلاب شهری که سه میلیون و 600 هزار نفر را پوشش می دهد به بهره برداری رسید.
چیت چیان اضافه کرد : 16 تصفیه خانه آب نیز که 2 میلیون هشتصد هزار نفر را پوشش می دهد در این سه سال به بهره برداری رسیده است.
وزیر نیرو افزود: در برنامه ریزی های گذشته به محدودیت منابع آب در مکان یابی ایجاد صنایع، توجه نشده است و در برخی مناطق که محدودیت آب دارند، صنایع مصرف کننده آب ایجاد شده است.
چیت چیان گفت: از حدود 8 سال پیش به این مسئله توجه و محدودیت منابع آب در مکان یابی ایجاد صنایع رعایت شده است.
وی افزود: در مناطقی که محدودیت آب وجود ندارد دست وزارت صنایع را برای استقرار صنایع باز گذاشته ایم اما در مناطقی که محدودیت آب وجود دارد از این وزارتخانه درخواست شده که صنایع مصرف کننده منابع آب را به مکان های دیگر منتقل کنند.
وزیر نیرو گفت: در برخی صنایع وابسته که به معادن وابسته هستند، هزینه انتقال صنعت به محل آب یا انتقال آب به محل صنعت، بررسی شده است و در مناطقی که نتیجه گرفته ایم که انتقال آب هزینه کمتری دارد، صاحب صنعت باید با هزینه خود آب را از دریا منتقل کند.
آقای چیت چیان با بیان اینکه 90 درصد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید دامنه فعالیت خود در افزایش بهره وری آب در این بخش را گسترش دهد.
 
وی گفت: امسال سه هزار و 500 میلیارد تومان در اختیار وزارت جهاد و کشاورزی برای بهینه سازی مصرف آب قرار داده شده است.
وزیر نیرو افزود: در بودجه عمومی دولت دو هزار میلیارد تومان برای افزایش بهره وری مصرف آب و تبدیل روش های سنتی به روش های نوین اختصاص یافته است.
آقای چیت چیان گفت: 1500 میلیارد تومان نیز از صندوق توسعه ملی به این موضوع اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه میزان تبخیر آب به شرایط محیطی هر کشوری مرتبط است و نمی توان در آن تغییر چندانی ایجاد کرد، افزود: در سال های اخیر دمای کشور 1.1 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.
وزیر نیرو گفت: در دولت های هشتم، نهم و دهم شورای عالی آب فقط هفت بار یعنی در هر دولت دو بار تشکیل جلسه داد اما در دولت یازدهم این شورا تا کنون 17 بار جلسه تشکیل داده است.
چیت چیان افزود: در این دولت شورای هماهنگی حوزه های آبریز نیز تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه محدودیت منابع آب میان منافع تعارض ایجاد کرده است گفت: وزارت نیرو تنها متولی مدیریت مصرف آب نیست بلکه در این زمینه به عزم ملی نیاز است.
چیت چیان با بیان اینکه هدررفت آب در شبکه های آب رسانی شهری مختص کشور ما نیست افزود: در سفری که به یکی از شهرهای اروپایی داشتم بیش از 50 درصد میزان هدررفت آب در شبکه آبرسانی آن شهر بود اما آنها در منابع آب مشکلی ندارند.
وی گفت: در برخی شهرها عمر برخی لوله ها 50 سال و برای یک درصد کاهش تلفات آب در شبکه آبرسانی به هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
وزیر نیرو افزود: این در حالی است که شرکت های وزارت نیرو درآمد و هزینه متعادلی ندارند و دولت نیز نمی تواند اعتبار چندانی برای حل این مسئله اختصاص دهد.
چیت چیان گفت: البته مسئله هدررفت آب در شبکه های آبرسانی رها نشده که نمونه آن کار گذاشتن سیستم های کنترل فشار در شبکه هاست.
وی افزود: با توجه به افزایش چشمگیر جمعیت شهرها، برای تأمین آب این مناطق فقط نمی توان روی جلوگیری از هدررفت آب اتکا کرد بلکه باید انتقال آب نیز انجام شود.
چیت چیان گفت: وزارت نیرو در بخش برق 32 هزار میلیارد تومان بدهکار است.
وی افزود: بخشی از این بدهی به دلیل واگذار شدن تعداد قابل توجهی از نیروگاه ها در دولت گذشته به نهادهای گوناگون است، در صورتی که این نیروگاهها سرمایه وزارت نیرو بودند.
وزیر نیرو گفت: 12 میلیارد تومان بدهی دولت مربوط به نیروگاه های واگذار شده است.
چیت چیان افزود: امسال بر اساس قانون 7500 میلیارد تومان امکان انتشار اسناد خزانه اسلامی دارد که تاکنون 2400 میلیارد تومان را به وزارت نیرو داده اند که این وزارتخانه بخشی از بدهی های خود را پرداخته است.
وزیرنیرو گفت : 12 هزار و 500 میلیارد تومان نیز اوراق تصفیه خزانه پیش بینی شده است که حدود سه هزار میلیارد تومان را وزارت نیرو می تواند استفاده کند.
چیت چیان اضافه کرد : دو هزار و 200 میلیارد تومان نیز سال گذشته دولت ا زمنابع درآمدهای بخش برق برداشت و به پرداخت یارانه ها اختصاص داد که دولت پذیرفت امسال این مبلغ را از وزارت نیرو دریافت نکند.
وی با بیان اینکه بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران کمتر از 12 هزار میلیارد تومان است گفت: در سال 94 هزینه تولید، انتقال و توزیع برای هر کیلووات برق 100 تومان برای وزارت نیرو بود در حالی که این وزارتخانه برق را به ازای هر کیلووات 60 تومان فروخت و از این مبلغ نیز 102 ریال برای هدفمندی یارانه ها برداشته شد.
چیت چیان افزود: 50 تومان به ازای هر کیلووات برق دست وزارت نیرو را در سال گذشته گرفت.
وی گفت: دولت نیز با محدودیت مالی روبروست و نمی تواند ما به التفاوت را به وزارت نیرو پرداخت کند در حالی که درآمد صنعت برق باید هزینه هایش را جبران کند.
وزیر نیرو درباره برخی اظهارات مبنی بر صدور ضمانتنامه از طرف وزارت اقتصاد برای پرداخت پول شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه که درخواست ایجاد نیروگاه در کشورمان داده است، افزود: هیچ ضمانت یا مذاکره ای در این زمینه با این شرکت نشده و هیچ امتیاز ویژه ای به آن داده نشده است.
چیت چیان گفت: البته در قانون تشویق حمایت از سرمایه گذاری خارجی، این ضمانت ها آمده و این قانون مربوط به 20 سال پیش است.
وی افزود: برای سرمایه گذاران داخلی نیز این ضمانت ها وجود دارد.
چیت چیان گفت: پیمانکاران سال‌های سال است که با وزارت نیرو کار می کنند، اما مشکل از زمانی آغاز شد که هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاد، البته قانون هدفمندی اشکال ندارد بلکه مجریان آن را بد اجرا کرده اند.
وی افزود: بیشترین راندمانی که در نیروگاه های سیکل ترکیبی کشور وجود دارد 44 و نیم درصد است در حالی که شرکت ترکیه ای تضمین بیش از 50 درصد بهره وری را داده و متعهد شده است که قیمت برق را 15 درصد پایین تر از قیمت نیروگاه های دیگر کشور به وزارت نیرو بفروشد.
چیت چیان گفت: تا کنون 35 هزار مگاوات برای بخش خصوصی مجوز تولید صادر کرده‌ایم، اما بخش خصوصی 11 هزار مگاوات آن را اجرا کرده است.
وزیر نیرو درباره میزان تولید برق خورشیدی در کشور گفت: جهت گیری وزارت نیرو؛ خرید برق خورشیدی با قیمت مناسب برای تشویق سرمایه گذاران برق خورشیدی است.
آقای چیت چیان افزود: در هفته دولت 22 مگاوات و تا پایان سال 100 مگاوات برق نیروگاه‌های خورشیدی به شبکه برق رسانی کشور وارد می شود.
وی گفت: برای تولید پنج هزار مگاوات برق خورشیدی در برنامه ششم برنامه ریزی شده است و میانگین سالی یک هزار مگاوات برق خورشیدی وارد مدار خواهد شد.