۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

فتاح: قالی‌باف خریدار ساختمان سوهانک بود/ چمران: خبر نداشتیم

فتاح در خصوص حواشی ایجاد شده در خصوص ساختمان سوهانک گفت: سوهانک را رها کرده و به میدان آزادی آمدیم اما جالب است بدانید قالی باف نیز خریدار بود اما نشان داد که سخت معامله است و معامله‌مان نشد.
کد خبر : ۳۱۸۸۴۱
صراط: رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خطاب به شورا و شهرداری تهران گفت: 40 هزار خانواده‌ای که در تهران تحت پوشش کمیته امداد هستند را به شورا و شهرداری تهران واگذار کنیم تا بتوانیم به سایر استان‌های کشور رسیدگی کنیم.

به گزارش ایسنا، پرویز فتاح با حضور در دویست و هشتادو پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کمیته امداد به ویژه در شهر تهران گفت: اگر 40 هزار خانواده‌ای که در تهران تحت پوشش کمیته امداد هستند به شورا و شهرداری تهران واگذار و کمیته امداد از تهران خارج شود می‌تواند به سایر استان‌های کشور رسیدگی کند. نگاه ما این است که تهران برای کمیته امداد باید به عنوان منبع درآمد دیده شود و این درآمد در سایر استان‌های کشور هزینه شود.

وی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: امروز تهران می‌تواند منبع درآمدی برای امداد کل کشور باشد.

فتاح در ادامه با اشاره به اینکه کمیته امداد صدای رسا، عمیق و تاثیرگذار محرومان باید باشد افزود: من در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت جایی را بر عهده دارم که باید صدای فقر، محرومیت و یتیمان کشور و تهران را به گوش همگان برسانم.

وی با اشاره به بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی گفت: امام نظام و انقلاب را بر دوش مردم پایه ریزی کرده است و خطاب به همه مسئولین بارها تاکید کرده است که وجود مسئولین به خاطر وجود محرومین است، اگر امروز محرومین اعتراض نمی‌کنند نباید به پای انجام وظیفه درست خودمان بگذاریم، نباید نجابت آنها را به خوبی خود ربط دهیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور و به ویژه تهران گفت: هنگامیکه ریشه‌های مسئله در تهران و کشور را تحلیل می‌کنیم متوجه می‌شویم که فقر موجود ذاتی نیست و یک فقر عارضی است. در حقیقت می‌توانیم فقر را از ابتدا و ریشه جلوگیری کنیم که اگر این اقدام را انجام ندهیم قطعا فقر در کشور بیش از پیش تولید خواهد شد.

وی با اشاره به مسئولیت کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص رسیدگی و کمک به محرومین تاکید کرد: بسیاری از مشکلات را نظام جمهوری اسلامی ایران حل کرده است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد؛ هنگامیکه به مناطق دور افتاده سفر می‌کنیم زیرساخت‌های اولیه از جمله آب و برق وجود دارند. کار بزرگی که در نظام جمهوری اسلامی ایران انجام شد. در حقیقت مسائل اساسی مردم حل شده است اما هنوز نواقصی وجود دارد.

رییس کمیته امداد ادامه داد: فقر به مسائل بسیاری از جمله صادرات، رونق اقتصادی، جلوگیری از قاچاق و غیره بستگی دارد، قطعا با کنترل این مسائل می‌توان جلوی رشد جمعیت فقر را گرفت.

فتاح با اشاره به جمعیت چهار میلیونی تحت پوشش مستقیم کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: علاوه بر این، جمعیت دو میلیون نفر نیز در حلقه دوم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند حلقه اول هر ماه از کمیته امداد مستمری دریافت می‌کنند اما حلقه دوم پرونده قطعی و دائمی ندارند و مستمری دریافت نمی‌کنند و در حقیقت از کمیته امداد خدمت موردی می‌گیرند.

وی تاکید کرد هنگامیکه در جنوب کرمان و منطقه بشاگرد شهروندان از ما سوال می‌کنند که چرا همه منابع به تهران اختصاص پیدا می‌کند و بیشترین رسیدگی در این منطقه است؟ نمی‌دانیم باید چه پاسخی بدهیم. آنچه که در تهران و در حوزه آسیب‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد به هیچ عنوان و با این شدت در سایر نقاط کشور روی نمی‌دهد. بطوریکه در تحلیل وضعیت تهران عاجز می‌مانیم. کمیته امداد برای مبارزه با این آسیب‌ها طراحی نشده و ساز و کار مبارزه با این آسیب‌ها را نیز در اختیار ندارد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به تعدد مراکز و ناهماهنگی‌ها در شهر تهران به عنوان یکی از معضلات پیش روی کمیته امداد اشاره کرد و افزود: متاسفانه تعدد موسسات خیریه که کمیته امداد هیچ مسئولیتی و نظارتی در قبال آنها ندارد. موجب ایجاد معضلات بسیاری شده است.

وی به همکاری و هماهنگی شهرداری تهران و کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: تلاش کرده‌ایم با شهرداری تهران هماهنگ باشیم و در کارها همپوشانی لازم را ایجاد کنیم. قطعا با جلوگیری از موازی کاری و ایجاد هماهنگی توانسته‌ایم در عرصه رسیدگی به محرومین اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم. بی تردید با شهرداری تهران هماهنگ هستیم و تداخلی نداریم.

وی ادامه داد: نقشی که به ما در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی داده شده است را انجام می‌دهیم اما باید بدانیم که مقابله با آسیب‌های اجتماعی ساز و کارش در کمیته امداد طراحی نشده است. در حال حاضر نیز در حوزه اعتیاد اگر خانواده‌ای نیازمند کمک باشد بدون نوبت به کار آنها رسیدگی خواهیم کرد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه کار کمیته امداد و بهزیستی اساسا یک نوع پیشگیری است افزود: قطعا اگر کمیته امداد و بهزیستی به آسیب‌های موجود به افراد نیازمند کمک نکنند آسیب‌ها بیشتر خواهند شد. تلاش خواهیم کرد در کنار رسیدگی به معیشت بخشی از توان و انرژی خود را صرف مسائل فرهنگی و مشاوره‌ای کنیم.

وی ادامه داد: در تمام دنیا چنین آسیب‌هایی وجود دارد اما تنها کشور ما به برکت انقلاب و امام (ره) کمیته امداد را تشکیل داده است. در سایر کشورها چتر تامین اجتماعی گسترده است تا در همان ابتدای بروز آسیب‌ها فرد مورد حمایت قرار گیرد.

فتاح با اشاره به اینکه به اذعان نیروی انتظامی احتمال اینکه فرد در یک کمپ چهار ماهه اعتیاد را ترک کند کمتر از 20 درصد است افزود: قوانین باید به شکلی طراحی شوند که چتر تامین اجتماعی بسیار گسترده باشد. افرادی که به سراغ کمیته امداد می‌آیند تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند لذا زمانی که آسیب می‌بینند به سراغ کمیته امداد می‌آیند.

وی با اشاره به بروز برخی مشکلات در شهر تهران گفت: در تهران تناقضاتی وجود دارد که هنوز حل نشده است برخی مشکلات در خصوص صدور مجوز برای ساخت مسکن محرومین در تهران وجود دارد که باید با کمک شورا و شهرداری تهران حل شود.

فتاح خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مسئولیت پیشین خود در بنیاد تعاون سپاه گفت: به شورا کم خدمت نکرده‌ایم و امروز انتظار جبران داریم. پول پل صدر و تونل نیایش را در هنگام مسئولیتم در بنیاد تعاون ما پرداخت کردیم. بسیاری از پل‌های دیگر که توسط قرارگاه سازندگی ساخته شده است پولش توسط همین قرارگاه تامین شده است. امروز که در کمیته امداد مسئولیت دارم انتظار جبران این کمک‌ها را داریم. امیدوارم با هماهنگی شورا و شهرداری تهران در مکان‌هایی که امکان صدور مجوز و فراهم شدن زمین وجود دارد. بتوانیم مسکن بی خانمان‌ها را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: در سال جاری 40 هزار واحد مسکونی در کشور برای افراد نیازمند ساخته شد اما در تهران یک واحد نیز ساخته نشده چرا که مشکل ساختاری و مجوزی دارد.

وی ادامه داد: انقلاب امام انقلاب مردم بوده است و اگر نظام با عظمت در سطح بین المللی شناخته می‌شود به واسطه همین مردم است. بی تردید تا زمانیکه پا برهنگان به راه پیمایی می‌آیند انقلاب وجود دارد اما این موضوع حدی دارد و باید مراقبت‌ بیشتری انجام دهیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با معرفی این کمیته به عنوان دماسنج جامعه گفت: اگر نیم درصد تبی نشان داده شد باید در کمترین زمان ممکن مداوا شود. باید برای تکدی‌گری سر چهارراه‌ها چاره اندیشی کنیم و صادقانه مسئولیت خود را در برابر مردم انجام دهیم. بی تردید به عملکرد و اقدامات مسئولین و دولت امیدوارم اما باید همت و جدیت خود را افزایش دهم.

واکنش اعضای شورای شهر تهران به سخنان فتاح

اعضای شورای شهر تهران در واکنش به سخنان رئیس کمیته امداد مواردی را عنوان کردند.

رحمت الله حافظی ظهر امروز در واکنش به سخنان فتاح رئیس کمیته امداد با اشاره به املاک و باغات متعلق به کمیته امداد گفت: در نگهداری فضای سبز این املاک تعلل صورت می‌گیرد و انتظار داریم دقت بیشتری در حفظ و نگهداری از این باغات صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تب علامت بیماری است که ریشه در مشکلاتی در بدن دارد، افزود: برای بیمار دارای تب استامینوفن تجویز و آن را درمان می‌کنیم که بر همین اساس اطعام 70 هزار نفر در ماه رمضان همانند تجویز استامینوفن است ولی در کنار آن بایستی پدیده فقر را شناسایی کرده و به علت‌ها بپردازیم نه اینکه صرفا در مورد فقرا به عنوان معلول نگاه کرده و مداخله کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کنیم می‌توان گفت: این آسیب‌ها و تهدیدها ریشه در توسعه نامتوازن دارد که باید مداخلات لازم انجام گیرد.

حافظی با اشاره به احکام انتصاب رئیس کمیته امداد گفت: توانمندسازی و شکوفایی استعدادها، تامین خوداتکایی نیازمندان، ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی و ... در احکام انتصاب شما آمده است و این در حالیست که از سوی دیگر در ماده 104 برنامه پنج ساله دوم شورا برای شهرداری تکالیفی در راستای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی، تدوین سند رفاه اجتماعی، ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه فقر و اجرای برنامه‌های توانمندسازی پیش بینی شده است اما جای سوال است که در موضوعی همچون هرندی نقش کمیته امداد (ره) و بهزیستی چه بوده؟

وی افزود: انتظار داریم نهادهای مربوطه برنامه مشترکی در مواجه با آسیب‌های اجتماعی داشته باشند تا شاهد آن نباشیم که سازمان‌هایی همچون شهرداری، کمیته امداد، بهزیستی و ... هر کدام مسیر خود را طی کنند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود برنامه عملیاتی مشترکی با محوریت فقر شهری حمایت از زنان و ... ایجاد شود، گفت: همچنین تدوین بانک اطلاعات مشترک افراد نیازمند نیز می‌تواند ما را در مقابله با این پدیده کمک کند.

در ادامه الهه راستگو عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به لزوم همکاری کمیته امداد از توان سمن‌ها برای اشتغال زایی محرومین افزود: حل آسیب‌های اجتماعی در گرو نگاه ریشه‌ای به این پدیده و رفع سرمنشأهای آن است.

وی با بیان اینکه موضوعات اجتماعی که موجب فقر می‌شوند موضوعات زنجیره وار هستند که چرخه‌ای به نام آسیب‌های اجتماعی را ایجاد می‌کنند، گفت: در ستاد سمن‌های شهر تهران اقدامات حمایتی برای کمک به این افراد انجام می‌شود که لازم است همکاری سازمان‌های مردم نهاد و کمیته امداد در ارائه آموزش‌های مهارت آموزش و اشتغال افزایش یابد.

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز با بیان اینکه در اساسنامه کمیته امداد حمایت از خانواده‌های بد سرپرست دیده نشده است و این افراد از حمایت کمیته امداد محروم هستند، گفت: یکی دیگر از مسائل عدم حمایت کمیت امداد(ره) از خانواده‌های زندانیان است و این در حالیست که عدم حمایت از خانواده زندانی یعنی ایجاد کارتون خواب بیشتر و باید به آنها توجه ویژه‌ای شود.

احمد حکیمی پور نیز در ادامه سخنان اعضای شورای شهر در تذکری به رئیس کمیته امداد(ره) خواستار دستور وی برای توقف تخریب بناهای واجد ارزش میراثی که در اختیار کمیته امداد است شد و گفت: کمیته امداد(ره) یک نهاد و بنگاه اقتصادی نیست که بخواهد با هر استان درآمد خود را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه املاکی در اختیار کمیته امداد است که از لحاظ معماری دارای ارزش شناخته شده است، ادامه داد: از فتاح می‌خواهم که در همکاری با سازمان میراث فرهنگی و شهرداری، احیاء این بناها را در دستور کار قرار دهد؛ چرا که در ماه های اخیر شاهد تخریب برخی از این بناها با رویکرد کسب منفعت اقتصادی بوده‌ایم.

در ادامه حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با انتقاد از بخشی از سخنان فتاح مبنی بر اینکه کمیته امداد در شهر تهران زیر نظر شهرداری اداره شود گفت: پیشنهاد می‌شود کمیته امداد شهرداری را زیر پوشش بگیرد!

وی با بیان اینکه شهرداری تهران 20 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: با این حال نه دولت و نه مجلس از شهرداری حمایت نمی‌کند و باید بگویم صدای دهل از دور خوش است و حالا پیشنهاد می‌شود که کمیته امداد(ره) و بهزیستی نیز زیر نظر شهرداری اداره شود!

در ادامه همچنین اسماعیل دوستی با بیان اینکه باید در باره تهران و حاشیه آن مطالعه دقیق‌تری صورت گیرد گفت: من نگران ایجاد مسکن مهر در اطراف تهران هستم چرا که عمده این مسکن‌ها در اختیار کارکنان دولت است اما قطعا آنها این خانه‌ها را به افراد دیگر کرایه می‌دهند که قطعا این مهاجران با فرهنگ‌ها و رفتارهای مختلف در این مسکن مهر ساکن می‌شود و ممکن است در آینده شاهد مصیبت بیشتری باشیم.

فتاح: قالی باف خریدار ساختمان سوهانک بود

کمیته امداد می‌تواند مشکل مسکن مددجویان را در صورت کمک شهرداری حل کند چرا که اگر شهرداری به ما زمین و مجوز لازم را بدهد ما با جذب پیمانکار می‌توانیم برای مددجویان خود خانه بسازیم.

پرویز فتاح که امروز مهمان شورای شهر تهران بود، در بخش دوم از سخنان خود و پس از شنیدن نقطه نظرات اعضای شورا، بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به نکات مطرح شده از سوی اعضا، بیان کرد: هدف اصلی ما در کمیته امداد(ره) ایجاد اشتغال است به گونه‌ای که سال گذشته 1400 میلیارد تومان به 130 هزار نفر وام اشتغال دادیم.

وی با اشاره به سخنانش در خصوص ساختن پل صدر آن را یک شوخی دانست و گفت: شهرداری هزینه ساخت پل صدر را تسویه کرده و ما طلبکار نیستیم و من در این زمینه شوخی کردم چرا که ما تنها مجری ساخت این پروژه بودیم و اگر گناه و یا اشکالی در ساخت وجود دارد به ما مربوط نیست.

وی در خصوص حواشی ایجاد شده در خصوص ساختمان سوهانک گفت: سوهانک را رها کرده و به میدان آزادی آمدیم اما جالب است بدانید قالیباف نیز خریدار بود اما نشان داد که سخت معامله است و معامله‌مان نشد.

سخنان فتاح که به اینجا رسید چمران گفت که ما نیز از این موضوع (خرید ساختمان سوهانک توسط قالیباف) خبر نداشتیم.

فتاح در ادامه با اشاره به سخنان دانشور مبنی بر عدم کمک به خانواده زندانیان گفت: 35 هزار خانواده زندانی زیر پوشش کمیته امداد است.

وی با اشاره به همکاری خوب شهرداری تهران و کمیته امداد گفت: شهرداری تهران همکاری خوبی با کمیته امداد دارد.
برچسب ها: صراط فتاح قالی باف