۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷

ترکان: واردات ارزان یک اقدام ضدتولید است

برخی از نمایندگان مجلس درباره چگونگی لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دبیر شورای عالی مناطق آزاد دیدار و گفت وگو کردند.
کد خبر : ۳۱۸۹۲۷

صراط: برخی از نمایندگان مجلس درباره چگونگی لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دبیر شورای عالی مناطق آزاد دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، برخی از نمایندگان مجلس درباره چگونگی لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دبیر شورای عالی مناطق آزاد دیدار و گفت وگو کردند.

این نمایندگان در اهمیت ایجاد مناطق آزاد، روشنگری در وظایف این مناطق، اعتماد سازی مردم جامعه، تمرکز بر تولید و صادرات و مدیریت واردات با اکبر ترکان بحث و گفت وگو کردند.

این نشست با هماهنگی محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزایی مشاور امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف بررسی آخرین وضعیت مناطق آزاد کشور، نحوه تعامل مناطق با مجلس شورای اسلامی و بررسی لایحه پیشنهادی دولت در خصوص ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی جدید برگزار شد.

عین الله شریف پور، نماینده ماکو و چالدران در این نشست از دبیر شورای عالی مناطق آزاد خواست به زیرساخت های حمل و نقل توجه بیشتری شده و در ایران هم مانند دیگر کشورها به چشم صنعت به آن نگاه شود.
شریف پور انتقاد برخی افراد در مورد گران شدن زمین پس از تبدیل شدن به منطقه آزاد را غیر علمی دانست، چراکه این اتفاق می تواند ارزش افزوده بیشتر ایجاد کند.

علی گلمرادی، نماینده مردم ماهشهر، مناطق آزاد را مانعی برای قاچاق دانست، چراکه به واسطه معافیت های تعرفه ای می تواند مسیر صحیحی برای واردات رسمی به کشور باشد.

جلیل رحیمی دیگر نماینده مجلس، منطقه ویژه اقتصادی تایباد را منطقه ای با ظرفیت های مناسب عنوان و انتقاد کرد که از آن غافل شده است.

نماینده تربت جام و تایباد گفت: واگذاری ها در این منطقه به افراد محدودی انجام شده است و ما از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد انتظار داریم، این مسئله بررسی شده و مردم بومی هم از فعالیت های این منطقه سهمی داشته باشند.

جلال میرزایی نماینده ایلام که شاید از محروم ترین استان های کشور باشد، از زاویه ای دیگر به این ماجرا پرداخت.

او که روی صحبت هایش با نمایندگان مجلس بود نه ترکان، خطاب به هم قطارانش گفت: با توجه به اتفاقاتی که در دوره های قبل برای ایجاد مناطق آزاد افتاد و دوره های پیشین مجلس شورای اسلامی بانی آن بود، اجازه بدهید به انتظارات مردم دامن نزنیم و به لایحه ای که دولت به مجلس داده است رأی مثبت بدهیم.

جلال میرزایی: بهترین کاری که ما الان به عنوان نمایندگان مجلس می توانیم انجام دهیم تصویب همین لایحه و پیشنهاد نکردن مناطق دیگر درکنار این لایحه است، چراکه این کار برای تصویب لایحه حاشیه درست کرده و تمرکز را از این کار دور می کند. او تقاضای نمایندگان را برای ایجاد مناطق جدید خارج از این لایحه نادرست دانست.

نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، اتهام قاچاق به مناطق آزاد را نادرست دانست و گفت: قاچاق در کشور ما عوامل متعددی دارد و حتی برخی مسئولان، شخصیت ها و نهادها در آن دخیل هستند اما سوی این اتهام به مناطق آزاد است درحالی که قاچاق به مناطق آزاد ارتباطی ندارد و نباید با مخالفت با تأسیس مناطق جدید صورت مسئله را پاک کرد، بلکه باید روی تعرفه ها کار کنیم.

محمد بیرانوندی ، نماینده خرم آباد صحبت هایش را بر مخالفان لایحه متمرکز کرد و گفت: یک گروه از مخالفان باورشان این است که مناطق آزاد معبری برای واردات است اما گروهی دیگر، که بیشتر تلاش می کنند، از اینکه مناطق آزاد فعالیت شان را بر هم بزند و رقیبی برای آنها باشد نگران هستند.

اکبر ترکان مشاور رییس جمهور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی: واردات با ارز ارزان ضد تولید است

وی گفت: در مورد صادرات که برخی از نمایندگان به آن اشاره داشتند باید بگویم که به نظر من کشور ما در صادرات به کشورهای همسایه موفق تر خواهد بود، چرا که اشتراکات فرهنگی بسیاری داریم و آنها خواهان کالای ما هستند و من فکر می کنم مناطق آزاد بهترین سکو برای صادرات به همسایگان باشد.

منطقه آزاد و ویژه اقتصادی می تواند آن منطقه را به یک ظرفیت مالی تبدیل کند.

ترکان از واردات ارزان قیمت به عنوان یک اقدام ضد تولید نام برد و گفت: این اشتباه است که به برخی شرکت ها ارز ارزان قیمت داده شود تا واردات کنند. این کار بر خلاف منافع ملی است.
ترکان به نمایندگان توصیه کرد: در جریان این لایحه از پیشنهاد کردن مناطق ویژه اقتصادی جدید پرهیز کنید، چرا که اصل لایحه را به خطر می اندازد.