۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

آمریکا: ترکیه اتهام کودتا به گولن نزده

کد خبر : ۳۱۸۹۶۹
صراط: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه شب تائید کرد که آنکارا رسما استرداد «فتح‌الله گولن» را خواستار شده، اما او را به دست داشتن در کودتا متهم نکرده است.

به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه تائید کرد که این کشور درخواست رسمی آنکارا برای استرداد «فتح‌الله گولن» واعظ دینی مخالف دولت ترکیه را دریافت کرده است.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در نشست خبری روزانه صحبت می‌کرد، گفت: «می‌توانیم تائید کنیم که ترکیه استرداد گولن را خواستار شده است.»

تا پیش از این مقامات آمریکایی هرچند دریافت درخواست از سوی آنکارا را تائید می‌کردند، اما می‌گفتند که هنوز نمی‌دانند این اسناد یک درخواست رسمی استرداد به شمار می‌آیند یا نه.

آنکارا و واشنگتن با یکدیگر موافقتنامه استرداد زندانیان دارند و به همین دلیل آمریکا ملزم است که گولن را به ترکیه تحویل دهد. با این وجود کاخ سفید تاکنون از پذیرش درخواست ترکیه خودداری کرده است.

دولت ترکیه مدعی گولن که از یک دهه قبل در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد، تلاش برای کودتا علیه دولت «رجب طیب اردوغان» را رهبری کرده است. این مبلغ دینی این اتهام را رد کرده و حتی گفته است که اردوغان برای پاکسازی نهادهای دولتی ترکیه از وابستگان به گولن، دسیسه «کودتای ساختگی» را طراحی کرده است.

هرچند آنکارا می‌گوید هدف از تلاش برای استرداد رسیدگی به اتهام ایفای نقش گولن در کودتاست، اما تونر گفت که در درخواست رسمی دولت ترکیه اشاره‌ای به کودتا نشده و اتهامات مطرح شده به پیش از آن حادثه بازمی‌گردد.
برچسب ها: صراط گولن