۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹

اخبار وزیر ارتباطات از شبکه ملی اطلاعات

کد خبر : ۳۱۸۹۷۰
صراط: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید توسعه مدیریت شده را ادامه دهیم و به گونه‌ای پیش برویم که مردم به نیازمندی‌های معقول خود پاسخ دهند و اینترنت سالم داشته باشند و مفسده‌های سایت‌های غیراخلاقی و نامناسب را نداشته باشند، این خواسته مردم است.

به گزارش فارس محمود واعظی سه‌شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی پلاک 16 که از شبکه نور پخش شد، اظهار کرد: وزیر بودن مانند هر مسؤولیت دیگر است ولی خدمت کردن به مردم مهم است، مردم خوبی داریم، مشاهده شده که مردم همیشه دولت، نظام و رهبر را همراهی می‌کنند و فکر می‌کنم همه سرمایه دولت مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات برجام و 1+5 بیان شد دو فاکتور مردم مقاوم و همراه و رهبری هوشمند و مدیر سبب شد تیم مذاکره‌کننده موفق و استوار مذاکره کنند، بنابراین اکنون به داشتن این مردم افتخار می‌کنم که خادم این مردم باشم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تصمیم گرفته شده تصدی‌گری روی امور بخش خصوصی نکنیم، بنابراین بیشتر روی زیرساخت‌ها کار می‌کنیم، گفت: هر چه در سراسر کشور در زمینه واگذاری تلفن، اینترنت و خدمات ارزش افزوده مشاهده می‌شود، به بخش خصوصی مربوط است.

وی به رأی اعتماد از نمایندگان مجلس اشاره کرد و افزود: از اعتماد مجلس شورای اسلامی متشکرم، امیدوارم در برابر اعتماد نمایندگان مجلس بتوانیم به مطالبات مردم پاسخ مثبت دهیم.

واعظی خاطرنشان کرد: زمان تحویل مسؤولیت پهنای باند 624 گیگا بایت بر ثانیه بود ولی امروز به 4 هزار گیگا بایت بر ثانیه افزایش پیدا کرده و تا پایان امسال تا 10 هزار گیگا بایت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در زمان تحویل وزارت 4 میلیون نفر در سراسر کشور از اینترنت استفاده می‌کردند ولی امروز 35 میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند، بنابراین تحول خوبی در این حوزه به وجود آمده است. تصور می‌شود هنوز ظرفیت وجود دارد، البته در این زمینه برخی تشکر و برخی انتقاد می‌کنند، برخی افراد می‌گویند سرعت بالا رفته، سبب می‌شود برخی افراد استفاده سوء ‌کنند.

تداوم توسعه مدیریت شده برای دستیابی به اینترنت سالم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: باید توسعه مدیریت شده را ادامه دهیم و به گونه‌ای پیش برویم که مردم به نیازمندی‌های معقول خود پاسخ دهند و اینترنت سالم داشته باشند و مفسده‌های سایت‌های غیراخلاقی و نامناسب را نداشته باشند، این خواسته مردم است.

وی با اشاره به رقابت بین اپراتورها گفت: با راه‌اندازی ترابردپذیری شماره، افراد با حفظ شماره به آسانی می‌توانند با بررسی کیفیت کار و تعرفه، اپراتور خود را تغییر دهند، به این ترتیب اپراتور برای اینکه مشتریان خود را حفظ کند، سعی می‌کند امتیاز و تعرفه‌های خود را کاهش دهد، بنابراین در آینده شاهد رقابت سالم بین اپراتورها هستیم و اپراتورها تعرفه‌های خود را کاهش می‌دهند تا مشتریان خود را حفظ کنند.

واعظی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم تعرفه نباید افزایش پیدا کند، سعی می‌شود در زمینه تعرفه تلفن مخابراتی و اینترنتی افزایش نداشته باشیم.

وی از رونمایی فاز اول شبکه ملی اطلاعات در هفته آینده خبر داد و افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی در اواخر سال 92 بنا شد شبکه‌ای ایجاد شود که آنچه مورد نیاز مردم است، در محتوای داخل این شبکه با سرعت و کیفیت بالا وجود داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اینترنت بین‌الملل محدود و کند می‌شود، در حالی که ارتباطی به اینترنت بین‌الملل ندارد.

اختصاص بخشی از درآمد اپراتورها به بخش تولید محتوا

وی با بیان اینکه تا پیش از راه‌اندازی این شبکه کسانی که تولید محتوا داشتند، از سود بی‌بهره بودند، گفت: اکنون قانونی قرار داده شده که اپراتورها بخشی از درآمد خود را به کسی دهند که تولید محتوا می‌کند بنابراین این امر سبب می‌شود مردم به سمت تولید محتوا حرکت کنند.

واعظی با اشاره به دستاوردهای دولت گفت: دولت خوشحال است که تحولی در زمینه اقتصاد، صنعت، کشاورزی و صادرات کشور به وجود می‌آید، یکی از دغدغه‌های جدی دولت مسئله معیشت مردم و اشتغال جوانان است، این موضوع با سخنرانی حل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است که فضای کسب و کار را رونق دهیم و بتوانیم فضای امنی در کشور ایجاد کنیم که بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی بتوانند به سرمایه‌گذاری داخل کشور بپردازند و به گونه‌ای عمل شود که فرد کارآفرین مورد احترام دولت و مردم باشد و دولت مسائل آنها را حل کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ارزیابی عملکرد دولت گفت: در پنج ماهه اول امسال در مقایسه با پنج ماهه سال گذشته رشد اقتصادی 4.4+ شده در حالی که در هنگام تحویل دولت رشد اقتصادی 6.8- بود.

 وی عنوان کرد: تورم سال تحویل دولت 39.5 درصد بود و سال گذشته به 25 درصد رسید و هفته دولت می‌توانیم اعلام کنیم تورم یک رقمی به میزان 9.6 رسیده است.

وی یادآور شد: در زمینه کشاورزی و خرید گندم از کشاورزان رکود داشتیم ولی امسال خرید گندم به 10 میلیون و 700 هزار تن رسیده در صورتی که در سال گذشته 5 میلیون تن گندم خریداری شد.

رشد هشت درصدی صنعت

واعظی با بیان اینکه رشد صنعت مثبت هشت درصد است، گفت: تلاش شده است که نقدینگی به 7 هزار و 500 بنگاه‌های کوچک و متوسط تزریق شود، زیرا این بنگاه‌ها به دلیل نوسانات قیمت ارز ضرر کردند و بدهکار شدند، اکنون بانک‌ها با هزار و 300 بنگاه اقتصادی توانستند تعامل کنند و 3 هزار بنگاه در نوبت قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم 500 هزار شغل تا پایان امسال ایجاد کنیم تا جوانان به کسب و کار بپردازند، در پنج ماهه اول سال نسبت به سال گذشته 21 درصد صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرده سال گذشته صادرات نفت یک میلیون بشکه در روز بود ولی ماه گذشته به بیش از 2 میلیون و 400 هزار بشکه رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: پنج ماه اول امسال نسبت به سال گذشته هفت درصد واردات کاهش پیدا کرده است به این معنا است که کمتر نیاز به تولیدات خارج کشور داریم.

وی گفت: آرامشی در کشور به وجود آمده و ثباتی در قیمت ارز، طلا و بورس ایجاد شده و باید همین وضعیت را درباره معیشت و شغل مردم داشته باشیم و امسال امیدواریم بتوانیم در زمینه مشکلات اقتصادی مردم و شرکت‌های خصوصی گام‌هایی برداریم.