۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵

انتقاد وزیر سابق نفت از قراردادهای IPC‌

گرچه کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی و فناوری های جدیدی است اما با قراردادهای پر ایراد IPC منافع ملی تامین نمی‌شود.
کد خبر : ۳۱۹۰۲۰
صراط: وزیر سابق نفت گفت: گرچه کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی و فناوری های جدیدی است اما با قراردادهای پر ایراد IPC منافع ملی تامین نمی‌شود.

به گزارش فارس رستم قاسمی در یک نشست خبری با اشاره به ایرادات وارد بر مدل جدید قراردادهای صنعت نفت گفت: در ابتدا باید گفت اینکه هر قراردادی که منعقد می شود بعد از مدتی نیاز به بازنگری دارد بی راه نیست، حتی من در زمان وزارت نفت تیمی را تعیین کرده بودم تا قراردادهای نفتی را مورد بررسی قرار دهند تا اگر نیاز به بازنگری داشت این کار صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت نیازمند تکنولوژی روز و کارآمد است و حتی باید سرمایه خارجی نیز به صنعت نفت وارد شود تصریح کرد: اما باید گفت آیا این مدل جدید قراردادی می تواند منافع صنعت نفت را تامین کند یا خیر.

وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: قطعا قراردادی که در هیات دولت اصلاح شده باشد نشان می دهد هیچ کار کارشناسی دقیقی روی آن صورت نگرفته است زیرا هیات دولت جای اصلاح ایرادات نیست، بنابراین قرارداد IPC که به گفته مسؤولان 150 ایرادش در هیات دولت اصلاح شده است قطعا ایرادات اساسی و جدی دارد.

قاسمی با تاکید براین که کلیات دوم قرارداد صنعت نفت که در مردادماه به تصویب رسید پس از بررسی های کارشناسان مشخص شد که هنوز دارای ایرادت جدی است که باید اصلاح شود اظهار کرد: با این قرارداد ظاهرا منافع ملی تامین نمی شود و باید از لحاظ ساختاری فکر اساسی به حال این قراردادها کرد هرچند که می‌دانیم کشور به سرمایه گذاری خارجی نیز نیاز دارد.

وی با تاکید براینکه نمی توان برای میادین نفتی کشور یک نسخه واحد قراردادی پیچید گفت: برخی از میادین مشترک نیازمند سرمایه گذاری هستند که می تواند با مدیریت سرمایه موجود داخلی این سرمایه گذاری را تامین کرد و در برخی از منابع باید از امکانات خارجی استفاده کرد به شرط آنکه منافع ملی تامین شود.

وی با تاکید براینکه نباید به هر طریقی موجبات ورود خارجی‌ها را فراهم کنیم گفت: این کار خسارت های بعدی را به همراه می آورد بنابراین بهتر است ضمانت های فنی ورود تکنولوژی نیز در این قراردادها دیده شود تا منافع ملی با اجرای قراردادهای جدید دیده شود.

وزیر سابق نفت با تاکید براینکه می توان از روش های قراردادی مانند بیع متقابل نیز در برخی از میادین نفتی استفاده برد خاطرنشان کرد:برای جذب سرمایه گذاری مورد نیاز در میادین نفتی می توان از روش های مختلف بهره برد به طوری که برای تولید یک بشکه نفت از میادین خشکی به طور میانگین 20 تا 25 هزار دلار و در میادین دریایی بین 30 تا 35 هزار دلار نیاز است که می توان بخشی از این سرمایه گذاری را در داخل کشور تامین کرد.

قاسمی با اشاره به ایرادات موجود در قرارداد های جدید صنعت نفت گفت: طولانی شدن مدت اجرای قرارداد، نبود تضامین برای ورود تجهیزات و فناوری، عدم اتکا به توان داخلی، خروج حاکمیت شرکت ملی نفت ایران و بی توجهی به برخی از قوانین بالادستی از مشکلات اساسی است که باید اصلاح شود.