۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵

از پخش تراکت تا رای‌گیری به سبک مطهری! +تصاویر

بيست و چهارمين جلسه علنی مجلس از حواشی بی بهره نماند.
کد خبر : ۳۱۹۰۴۵
صراط: بيست و چهارمين جلسه علنی مجلس از حواشی بی بهره نماند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ماجرای اصلاح لایحه بودجه سال 95 در حالی به بیست و چهارمین جلسه علنی مجلس رسید که لاریجانی سکان هدایت بهارستان را بر عهده داشت، جلسه‌ای که نوبخت را از آغاز جلسه به مجلس کشانده بود.

تعطيلات تابستانی

جلسه علنی امروز کمی با تأخیر برگزار شد تأخیری كه دليلش تصمیم‌گیری برای تعطیلات سه هفته‌ای مجلس بود که به گفته یک نماینده بهارستان هفته بعد جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن تعطیلات تابستانی سه هفته ای نمایندگان آغاز می شود. 

کش و قوس بر سر اصلاح لایحه بودجه سال 95 رفته رفته با آغاز جلسه علنی بیشتر بيشتر شد، البته کمیسیون برنامه و بودجه روز گذشته بسیاری از مواد این لایحه پرحاشیه را بررسی و از بار مذاکرات صحن امروز کاسته بود.

چشم برادر من، چشم!

با این وجود نماینده‌ای از سویی و نماینده‌‌ای دیگر از سویی دیگر فریاد می‌زدند، پورابراهیمی کتاب آیین‌نامه مجلس را در دست گرفته بود و مرتبا سعی داشت یکی از اعضای بالانشین مجلس آن را ببیند. از آن طرف هم لاهوتی می‌خواست تذکری بدهد. لاریجانی هم در این بین هاج و واج مانده و در حین مذاکرات صحن می‌گفت: چشم برادر من... چشم... به روی چشم.

با اين حال نوبخت هم گاهی حواسش را به مذاکرات صحن می‌دهد و گاهی هم به امور چندین نماینده دور و برش می‌رسد، برخی نمایندگان با نامه‌ای در دست نوبخت را متوجه بندهای داخل نامه‌شان می‌کردند و پس از یکی دو لبخند نوبخت نامه‌شان را امضا می كرد.

از پخش تراکت تا رای‌گیری به سبک مطهری!

با این وجود مذاکرات درباره اصلاح لایحه بودجه همچنان در صحن ادامه داشت و در این بین کاظم جلالی؛ سایه رئیس مجلس گعده‌ای در کنار صندلی غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی برگزار كرد.

حلقه اتحاد به سبك فوتباليست‌ها

بهروز نعمتی، سید جواد جمالی، جلالی و ایمن‌آبادی به سبک فوتبالیست‌ها حلقه اتحاد زننده اند و سرهایشان را داخل حلقه می‌کنند ،پ تا اينكه مذاكراتی در آن وسط انجام شود، چند دقیقه بعد جلالی حلقه را باز می‌کند و پس از آن با نگاهی به سکوی خبرنگاران از دور دستی تکان می‌دهد.

قند دل يك نماينده!

در طرفی دیگر فاطمه حسینی که کنار صندلی رئیس ایستاده کاغذی را به لاریجانی می‌دهد، دختر صفدر حسینی دیروز هم نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس داده بود و در طی آن گفته بود ؛ «نگفته‌ام سهممان را از سفره انقلاب برداشته‌ايم.»

بعد از حسینی،پورابراهیمی خود را کنار صندلی لاریجانی می رساند و چند کلمه ای با رئیس صحبت می‌کند، صحبتی که در ادامه طرفین چند لبخندی از ته دل می‌زنند، به طوری که می‌شد قند آب شده در دل پورابراهیمی را از دور دید.

اما گذشت و گذشت تا اینکه جزئیات طرح اصلاح لایحه بودجه سال 95 بالاخره تصویب شد تا اینکه مجلس وارد فاز بررسی پیشنهادات در این لایحه شود، پیشنهاداتی که در ادامه از چپ و راست مجلس شنیده می‌شد.
از پخش تراکت تا رای‌گیری به سبک مطهری!

خلاف گويان محجوب 

 یک پیشنهاد قاضی‌پور می‌داد و یک پیشنهاد لاهوتی. رئیس هم که استاد مدیریت پیشنهادات است و طرح مربوط به برجام را ظرف 20 دقیقه مدیریت کرده بود حالا مشکل سختی در مقابل خود نمی‌دید. در این بین تاج گردون هم پیشنهادی ارائه داد، این در حالی بود که علیرضا محجوب در جریان پیشنهاد وی خلاف خلاف گویان به سمت صندلی لاریجانی می‌رفت و می‌خواست به نوعی ریاست مجلس را متوجه عدول از قانون كند، البته فلسفه فيلسوف اينجا به كار آمد و پیشنهاد تاجگردون كه درباره دریافت وام دولت ایران از روسیه بود، رأی لازم را کسب كرد.

حالا نوبت قاضی پور است. وی پیشنهاد خود را به صحن ارائه می‌کند. اما لاریجانی با پیشنهاد وی مخالفت مي كند، قاضی‌پور که سر پرسودایی در مباحثه دارد، ول کن ماجرا نيست ،وي در ادامه از كنايه به رئيس كمك مي گيرد بلكه ... قاضي پور به لاريجاني مي گويد:آقاي لاريجاني شما اگر بخواهید، پیشنهادیات حتما رأی می‌آورد! شما نمی‌‌خواهید که پیشنهاد بنده رأی بیاورد!

 لاریجانی که در ادامه می‌خواست جواب کوتاهی از آستینش برای قاضی‌پور دربیاورد، با واكنش قاضی‌پور مواجه شد. اين نماينده در ادامه نگذاشت صداي لاريجاني شنيده شود و نهايتا با ذكر به عشق حسين ، ياحسين خودش اظهاراتش را پايان داد.

از پخش تراکت تا رای‌گیری به سبک مطهری!

خنده رئيس

 البته بعد از این اظهارات قاضی‌پور، لاریجانی نگاهی به وی انداخت و با تکان دادن سر لبخندی زد، در همین حین محبی‌نیا که مخالف پیشنهاد قاضی پور بود تریبونش باز شد. وی خطاب به قاضی‌پور گفت اگر قرار باشد با گفتن به عشق حسین یا حسین موضوع را حل کنیم خب ما هم می‌گوییم به عشق محمد یا محمد(ص) که در همین حین صدای فرستادن صلوات در صحن بلند شد.

از پخش تراکت تا رای‌گیری به سبک مطهری!

پخش تراكت تبلیغاتی در صحن

اما این پایان حواشی صحن علنی امروز مجلس نبود و برخی نمایندگان لابلای ردیف صندلی‌های صحن کاغذهایی را روی میز سایر همکاران خود می‌گذاشتند که با کمی کنجکاوی کاشف به عمل آمد نمایندگان مشغول کار تبلیغاتی هستند.

 منصوری نماینده مردم ساوه تمام تراکت‌های تبلیغاتی خود را برای انتخابات مجمع نمایندگان آسیا APA با عکسی از خود مزین کرده است، روی میز نمایندگان می‌گذارد و پس از تحويل تراكت سلام و عليكي با دوستان خود می كند.

بعد از بازارگرمی منصوری در صحن نوبت فاطمه ذوالقدر بود که تراکت تبلیغاتی خود را در یک کاغذ کوچکی تایپ کرده بود و همین طور راه می‌‎رفت و سوابق خود را به نمایندگان تعارف می‌کرد، بلکه آن هم به عنوان مجمع نمایندگان آسیا انتخاب شود اما این پایان پخش تراکت تبلیغاتی در مجلس نبود و در ادامه نوبت محسن کوهکن رسيد، حال از همه طرف ميز نمايندگان تراكت باران می شد.

كوهکن هم در یک کارت کوچکی سوابق خود را عنوان کرده و کارت‌ها را در بین نمایندگان پخش می‌کرد بعد از وی نیز قاسم ساعدی با تراکت های در دستش، خودش را کاندید مجمع نمایندگان آسیا معرفی می‌کرد.

 وی که چندین بار طول و عرض مجلس را براي پخش تراکت طی الارض می كرد پس از اتمام کار چند دقیقه‌ای برای استراحت روی صندلی خود نشست و  مجددا برخاست تا تراکت پخش كند.

از پخش تراکت تا رای‌گیری به سبک مطهری!

از پخش تراکت تا رای‌گیری به سبک مطهری!

رای‌گیری به سبک مطهری

اما در ادامه لاريجانی صندلی رياست مجلس را به برادر همسرش سپرد تا مطهری هم برای دقايقی مديريت صحن را برعهده بگيرد. مديريتی كه در ادامه به حواشی صحن دامن زد.

وی كه در جريان بررسی اصلاح طرح تعيين تكليف معلمان حق التدريسی، ماده واحده اين طرح را به سرعت به رای مجلس گذاشته بود، این مسئله برايش گران تمام شد.

از پخش تراکت تا رای‌گیری به سبک مطهری!

قاضی پور، لاهوتی، جعفرزاده ايمن آبادی، قوامی با فريادهايی از چپ و راست معترض نحوه راگيری مطهری درباره ماده واحده طرح مذکور بودند، چراكه نتايج راي گيری نشان می داد مجلس با ماده واحده مذكور مخالفت كرده است. 

قاضی پور از طرفی و پور ابراهیمی و قوامی از طرف دیگر همه به سمت جایگاه ناطقان جلسه علنی به نشانه اعتراض جمع شدند تا مطهری را متوجه زمان کوتاهی که برای رای گیری ماده مذکور در نظر گرفته بود،کنند اما مطهری که نمی توانست از رای مجلس صرفنظر کند، پیشنهاد اصلاح عبارتی طرح را مطرح کرد تا بدین ترتیب این ماده واحده مجددا مورد رای گیری قرار گیرد.

در همین حین قاضی پور خواستار استماع تذکر خود در مجلس شد. وی خطاب به مطهری گفت: شما 15 ثانیه هم برای رای گیری ماده مذکور زمان نگذاشتید، چرا انقدر عجله دارید. این حواشی پایان گرفت و مطهری پس از اصلاح عبارتی در طرح مذکور این بار مدت زمان بیشتری را برای رای گیری مجدد ماده واحده در نظر گرفت تا اینکه بالاخره این طرح تصویب شد.

 مطهری که در ادامه متوجه اشتباه خود در رای گیری شده بود، پس از تصویب ماده واحده در مجلس گفت: رای مجلس نشان داد که بنده در رای گیری ماده واحده کمی عجله کرده‌ام.

سرانجام از حواشی صحن علنی مجلس کاسته شد تا زنگ پایان جلسه امروز به دست علی مطهری نواخته شود.