۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷

سهم ایران از 42 بلایای طبیعی در دنیا

رییس سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: از مجموع 42 بلایای طبیعی در دنیا، 32 پدیده در کشور ما رخ می‌دهد.
کد خبر : ۳۱۹۰۷۹
صراط: رییس سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: از مجموع 42 بلایای طبیعی در دنیا، 32 پدیده در کشور ما رخ می‌دهد.

‌ به گزارش ایسنا، محمدتقی کره‌ای طی نشستی با تشکل‌ها و فعالان حوزه معدن استان مرکزی، با اشاره به ویژگی‌های زمین‌شناسی کشورمان گفت: ایران از نظر وجود ذخایر معدنی و منابع طبیعی جایگاه بسیار مناسبی در دنیا دارد.

کره‌ای در ادامه به سیاست‌های کلی سازمان زمین‌شناسی در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: بر اساس این سیاست‌ها علاوه بر بحث اطلاعات پایه بر روی دو موضوع متمرکز شده‌ایم، اول اینکه با توجه به نیاز کشور اکتشافات را از سطح به سمت عمق ببریم. بر اساس استانداردهای بین‌المللی اگر بتوانیم عمق متوسط اکتشاف را در کشور به 150 متر برسانیم ذخایر موجود به سه برابر افزایش پیدا می‌کند در این راستا مهمترین پارامتری که به این مطالعات کمک می‌کند ژئوفیزیک هوایی است.

کره‌ای عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال 94 توانستیم معادل 10 سال گذشته کشور مطالعات ژئوفیزیک هوایی را در استان‌های مختلف انجام دهیم و این برنامه کماکان جزو سیاست‌های اصلی وزارتخانه است.

وی اظهار کرد: کشورهای توسعه‌یافته عمدتا به سمت اکتشاف عناصر استراتژیک روی آورده‌اند و سازمان زمین‌شناسی در این زمینه کل کشور را تحت پوشش مطالعات اولیه قرار داده است، بر این اساس استان‌ها را مشخص کردیم و به ترتیب اولویت مطالعات سه استان را انجام دادیم که استان مرکزی در مرحله بعد انجام می‌شود.

کره ای در خصوص برنامه‌های سازمان در مورد کارخانه سولفات سدیم به عنوان یکی از دغدغه‌ها و مشکلات مردم اراک گفت: بر اساس صحبت‌هایی که با سازمان صنعت و معدن و استاندار مرکزی انجام شد، موضوع تاثیر فعالیت کارخانه سولفات سدیم در بروز ریزگردها را از چند زاویه بررسی و مطالعات علمی شروع می‌کنیم.

وی ادامه داد: مقرر شد تا پایان سال مطالعات جامع زمین‌شناسی پزشکی را انجام دهیم و گزارش را برای عموم منتشر کنیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان اینکه در سال 2010 در رنکینگ جهانی به عنوان سومین کشور از نظر بلایای طبیعی بودیم، گفت: کشور ما یک درصد وسعت خشکی‌های دنیا را در اختیار دارد و انتظار می‌رود در زمینه بلایای طبیعی هم یک درصد خسارت ببینیم. در زمینه زلزله‌هایی که منجر به کشته شدن بیش از 10 هزار نفر در یکصد سال اخیر شده، سهم کشور ما 16 درصد بوده است.

کره‌ای بیان کرد: از مجموع 42 پدیده بلایای طبیعی در دنیا، 32 پدیده در کشور ما رخ می‌دهد.

وی افزود: زمانی تنها سه استان کشور سیل‌خیز بود ولی امروز 33 استان کشور درگیر هستند و در 10 سال گذشته تنها یک استان درگیر ریزگرد بود و الان همه 33 استان درگیر است.

معاون وزیر گفت: سازمان زمین‌شناسی در زمینه آبهای کارستی به ذخایر خیلی خوبی رسیده که می‌تواند نگرانی مردم را در تامین آب شرب رفع کند.