۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
لاریجانی:

نظریه‌پردازی کار دولتمرد نیست/ او باید اوضاع کشور را درست کند

رئیس مجلس گفت: مدیر سیاسی خلق کردیم که امنیت در کشور برقرار کند ولی اگر از ساز و کارهایی استفاده کرد که کشور را به این سمت نبرد مدیر موفقی نیست چه اصولگرا باشد و چه اصلاح طلب.
کد خبر : ۳۱۹۲۰۳
صراط: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدیر سیاسی خلق کردیم که امنیت در کشور برقرار کند ولی اگر از ساز و کارهایی استفاده کرد که کشور را به این سمت نبرد مدیر موفقی نیست چه اصولگرا باشد و چه اصلاح طلب.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دوازدهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین که صبح امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی و همچنین پاسداشت هفته دولت اظهار کرد: این دو شهید بزرگوار دو عنصر خداترس در مدیریت اجرایی کشور بودند و امیدواریم نسل مدیران کشور از این دو الگو تأسی کنند.

وی افزود: شما از جریان های سیاسی هستید که با ملاک های تبعیت از راه امام و رهبری حرکت می کنیم. امروز کشور در شرایطی است که باید به امور سیاسی توجه خاصی شود. رفتارهای مختلفی در کشور ما در امور سیاسی وجود دارد. یک زمانی رهبران حزب جمهوری اسلامی با نقش آفرینی بیشتر شهید بهشتی اساس یک جریان سیاسی را ایجاد کردند. این جریان سیاسی یک مولفه ها و دغدغه هایی داشت.

لاریجانی تاکید کرد: من به خاطر دارم در ابتدای انقلاب مرحوم شهید بهشتی ساعت ها کار می کردند تا یک مشی و فکر سیاسی را مکتوب کنند و آن را به عنوان پایه کار حزب جمهوری اسلامی قرار دهند یعنی مانیفست حزب جمهوری اسلامی را تهیه کردند.

وی تصریح کرد: مرحوم شهید بهشتی وقتی حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دادند به افراد صاحب نظر می گفتند که وارد حزب بشوید و از آنهایی که وجودشان برای کار تشکیلاتی مفید بود دعوت می کردند. شهید بهشتی کار تشکیلاتی را رها نمی کردند گرچه طول عمر حزب جمهوری اسلامی کوتاه بود اما اثرات وجودی زیاد داشت و فقط این نبود که افرادی را در انتخابات به مجلس و دولت بفرستد و بعد هم خاموش شود تا انتخابات بعدی دوباره فعال گردد. به هیچ وجه حزب جمهوری اسلامی این طور نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حوادثی رخ داد و این شد که حزب جمهوری اسلامی نتوانست به میسر خودش ادامه دهد از آن به بعد در کشورمان احزابی که با آن مشی و وقت گذاری کار خود را ادامه بدهند نداشتیم و غالبا تشکل های سیاسی ما یک حالت شکلی پیدا کردند و در ایام نزدیک به انتخابات جوششی در آنها بوجود می آمد و آن کارکرد اصلی خودشان انجام نمی شد.

لاریجانی گفت: من فکر می کنم این مسئله بر می گردد به یک فکر اساسی تر که زمانی شهید بهشتی این موضوع را فهم کرده بودند اما ما آن را رها کردیم. تصور ما این بود که جمع شدن و برای انتخابات تلاش کردند غایت کار ما است و باید افرادی را در مسند حکومت قرار دهیم و آن افراد هم گاهی می رفتند و در مستند می نشستند و می گفتند ما حزبی نیستیم و هیچ تعلقی به هیچ گروهی نداریم و این گفته خود را هم افتخار می دانستند.

وی ادامه داد: این افراد عقبه حامه خود را پس از قرارگیری در پست حکومتی فراموش می کردند که این کار باعث می شد هم عقبه ناامید شود و هم آن افراد که در مسند قرار داشتند یک حالت یله گی  پیدا کردند و فکر همه کاره بودن به آنها دست می داد. این مسئله در چرخش گروههای سیاسی تا حدودی معتبر بوده است. گاهی وقتی یک عده ای به قدرت می رسیدند یک جریانی را برای خودشان بوجود می آوردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال بنی صدر یک دفتر هماهنگی با مردم ایجاد کرد و حزب جمهوری اسلامی را می کوبید. این دفتر کارکرد حزب را داشت حال سئوال این است که آن راهی که شهید بهشتی می رفتند و سپس تعطیل شد باید همچنان تعطیل بماند؟ آیا اینکه ما امروز احزاب کوچک و خرد را برای انتخابات تجمیع می کنیم درست است یا باید به یک عقبه دیگری بازگردیم.

لاریجانی اظهار داشت: ما باید به این سئوال پاسخ بدهیم که اصلا یک امر سیاسی برای چه بوجود می آید؟ اصلا سیاست و امور سیاسی به چه علت خلق شده است. دو فیلسوف غربی به نامهای هایدگر و کانت نظرات مختلفی در این زمینه دارند.

رئیس مجلس گفت: کانت می گوید ما در هیچ امری مشکل تر و مهمتر از امر سیاسی نداریم علت این هم آن است که ما در علوم دیگر با محسوسات و فیزیک روبرو هستیم اما اداره امور کشور و سیاست با فکر و اشخاص مواجه است.

وی افزود: یک فرد سیاسی با نیروهایی روبرو است که اینها صاحب عقل و اراده هستند بنابراین این فرد سیاسی باید به گونه ای کار را اداره کند که بتواند بر فکر و اراده این نیروها تاثیر بگذارد. این کار بسیار مشکل تر از کار یک دانشمند، ریاضیدان یا مهندس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اداره اجتماع نیاز به یک سری افراد نخبه دارد که بتوانند راه را برای مردم مشخص بکنند و بتوانند امنیت، پیشرفت، تعالی فرهنگی ایجاد کنند و همچنین قادر باشند استقلال کشور را حفظ کرده وافرادی باشند که بتوانند این راهها را به درستی بپیمایند و برای آبادانی و ارتقا در زمینه های مختلف کشور داشته باشند بنابراین فلسفه اینکه ما به امر سیاسی می پردازیم این است که بتوانیم امنیت و هویت درستی را برای کشور خلق کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما باید برای هر هدفی سازوکار مناسبی داشته باشیم. اگر سازوکار ما مناسب نباشد به هدف خود نمی رسیم و باید در این زمینه تجدیدنظر کنیم. امروز در کشورهای غربی احزاب بزرگ ایجاد می کنند و نیروهایی را برای اداره کشور تربیت می کنند.

وی تاکید کرد: آیا امروز در کشور ما تشکیلاتی که وجود دارند متناسب با همین اهداف و ساز و کار ماموریت خود را انجام می دهند؟ چرا امروز شرایط کشور ما این گونه است؟ امروز وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست. وظایفی که یک دولتمرد باید در امر سیاسی و اداره جامعه باید انجام دهد نباید با امور دیگر خلط شود. یک عنصر سیاسی در سطوح مختلف وظیفه اصلی اش آن است که به پیشرفت همه جانبه کشور فکر کند. نباید یک مسئول اجرایی نظریه پردازی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رفتار یک مسئول اجرایی نه باید پیامبرگونه باشد و نه باید حالت نظریه پردازی داشته باشد بلکه باید وظایف اجرایی خود را به درستی اجرا کند. اینکه عده ای مسئول وظایف دیگری هستند مشخص می شود که مسیر را اشتباهی آمده اند.

لاریجانی تاکید کرد: به عنوان مثال یک رفتگر وظیفه اش تمیز کردن و جمع کردن زباله ها است اما اگر همین رفتگر بیاید مقابل منزل شما و به جای جمع کردن زباله ها، آثار ماکسیم گورکی را برای شما خواند نباید شما او را تحسین کنید چرا که وظیفه او این نیست شاید آثار یک اندیشمند و ارائه آن یک فضیلت باشد اما دلیل نمی شود که وظیفه خود را به بهانه ارزشمند بودن این مسئله نادیده بگیرید.

وی تصریح کرد: یک مدیر سیاسی را برای این خلق کرده اند که بتواند کشور را اداره کند اما اگر این مدیر سیاسی کارهای دیگری انجام داد و به این امر توجه کافی نکرد یا از سازوکارهایی استفاده کرد و کشور را از مسیر اصلی اش منحرف ساخت یک مدیر موفق سیاسی نیست. هر چقدر هم این مدیر سیاسی از مسائل عالم و آدم صحبت کند باز هم مدیر موفقی محسوب نمی شود چه اصولگرا باشد و چه اصلاح طلب.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز باید وضعیت اقتصادی کشور را در آمارها مشاهده کرد. رتبه ایران در سرانه تولید ناخالص داخلی به عنوان یکی از معیارهای سنجش وضعیت اقتصادی از بین ۱۸۵ کشور در رتبه ۱۰۴ قرار دارد بنابراین ما در این موضوع دارای نقص هستیم.

لاریجانی ادامه داد: رتبه ما در آزادی اقتصادی در میان ۱۷۸ کشور، ۱۷۱ هستیم یعنی آزادی اقتصادی و رقابت اقتصادی در کشور ما ضعیف است. ما آمدیم سیاست های کلی اصل ۴۴ را که رهبری معظم انقلاب به خوبی تدوین کرده بودند در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی کردیم اما آیا این سیاست به درستی انجام شد؟ واحدهایی که باید به بخش خصوصی واگذار می کردیم دولت به جای بدهکاری خود، به برخی وزارتخانه ها دارد.

وی افزود: امروز واحدهایی یک پایشان در حکومت است و پای دیگرشان در بخش خصوصی قرار دارد اجازه نمی دهند که یک رقابت اقتصادی بوجود بیاید. رتبه ما در نرخ بیکاری در بین ۱۰۴ کشور در جایگاه ۸۲  قرار دارد. کمتر کشوری را داریم که نرخ بیکاری آن دو رقمی باشد. البته وضعیت کشور در زمانی که نرخ بیکاری ۳۰ تا ۴۰ درصد بود واویلا محسوب می شد. رتبه ما در نرخ تورم نیز از میان ۱۸۸ کشور در جایگاه ۱۸۰ قرار دارد. زمانی که تحریم هم نبودیم و نفت هم زیاد می فروختیم تورم ما دو رقمی بود. بنابراین این مسئله نشان می دهد که ما اقتصاد را به درستی مدیریت نکردیم.

رئیس گفت: رتبه ما در سهم سرمایه گذاری خارجی از میان ۱۸۱ کشور در رتبه ۱۶۴ قرار دارد. بنابراین ما در موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی هم مشکل داریم. رتبه ما در مورد حمایت از سرمایه گذاری از میان ۱۸۷ کشور در رتبه ۱۶۷ قرار دارد. اینکه مردم ترجیح می دهند پول خود را در یک جایی قرار دهند که به سرعت نتیجه بدهد دلیلش این است که آنها حاضر هستند سرمایه خود را با سود کمتر در یک بانک و با امنیت بالا قرار دهند اما در تولید وارد نکنند.

لاریجانی افزود: امروز همکاری دانشگاه و صنعت باید تقویت شود. این مسئله را روز گذشته مقام معظم رهبری به دولت گوشزد کردند. امروز دانشگاه و صنعت باید به وسیله روش های به یکدیگر گره بخورند. کاوش های دانشگاهی ما باید نیازهای تولید را برطرف کند و اصلا تولید باید خود را مدیون دانشگاه بداند.

وی افزود: رتبه ما در این زمینه از میان ۱۴۰ کشور ۱۰۲ است. دنیا این موضوع را فهمیده است که اگر می خواهد پیشرفت کند باید دانشگاه مرجع پژوهش های منجر به تولید باشد بنابراین کاری کردند که دانشگاه به تولید متصل باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورهای دنیا هیچگاه بودجه دولتی به دانشگاه نمی دهند بلکه دانشگاهها با بودجه پژوهشی اداره می شوند. دانشگاه باید تزهای دکتری را به سمت تولید سوق دهد از آن طرف برای تولید هم یک سری معافیت ها قائل شدند تا اگر از پژوهش های دانشگاه استفاده کردند بتوانند از این تسهیلات بهره ببرند.

لاریجانی افزود: ما امروز به دلیل اینکه کشور را به صورت نفتی اداره می کنیم یک پولی به دانشگاه می دهیم تا پژوهش کند و یک پولی هم به تولید می دهیم تا تولید کند. ما نمی توانیم با چیزهای فرعی تولید و دانشگاه را به یکدیگر متصل کنیم. باید دانشگاه و صنعت به یکدیگر نیازمند باشند تا بتوانند به سمت یکدیگر بروند.

وی گفت: رتبه ما در میزان شهرنشینی مردم به جای روستاها در دنیا بالا است که مایه تاسف است یعنی مردم امروز در شهرها زندگی می کنند و روستاها در حال تخلیه شدن هستند این یعنی روستاهای ما چرخه اقتصادی مطلوب ندارند و مجبور هستند به شهرها مهاجرت کنند.

رئیس مجلس تاکید کرد: یک گروه سیاسی که به میدان مدیریت می آید اما به امر سیاسی توجهی ندارد به وظایف خودش به طور کامل واقف نیست و یا اینکه از جایگاه خود یک تلقی اشتباه دارد. ما افرادی را داشتیم که در جایگاه مهم سیاسی آمدند ولی به امورات دیگر رسیدگی کردند و برای کشور خودمان کار نکردند و رهنمودهایی را به دیگر کشورها کردند.

لاریجانی اظهار کرد: اگر وضعیت کشور ما این گونه است و اگر کار سیاسی جزو کارهای سخت محسوب می شود بنابراین باید برای آن زحمت بیشتری کشید و کار بیشتری انجام داد. قبیله گرایی مشکلی را حل نمی کند اینکه جمع بشویم و بگوییم ما اصولگرا هستیم یا اصلاح طلب مشکلی حل نخواهد شد. باید ببینیم چقدر کاربلد هستیم.

وی گفت: وجود تشکل های یک جامعه برای آن کشور و مردم یک امر ضروری تلقی می شود. اگر در یک کشور دموکراسی باشد یا نباشد تشکل برای آن جامعه ضروری است. ما باید قبول کنیم که در حکومت اسلامی که در رأس آن رهبری و ولایت فقیه قرار دارد مردم سالاری در نهاد آن یک امر جدی است. ما باید اطلاعات یک سحطی از نخبگان را به روز کنیم و برای آنها ورزیدگی ذهنی ایجاد کنیم تا وقتی مسئولیت یک وزارتخانه را به آنها می پسارند آنها بتوانند به درستی اداره کنند. وزارتخانه اکابر نیست که بخواهند از ابتدا مدیریت را در آن بیاموزند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تشکیلات دو ماموریت مهم از جمله برنامه داشتن برای اداره کشور و کادرسازی افزود: اینکه ما باید در حکومت اسلامی و اداره کشور مبناگرا باشیم یک امر ضروری است. چرا که ما نمی توانیم به یک انسان هرهری مسلک اعتماد کنیم. بلکه باید به فردی اعتماد کنیم که در همه امور دارای یک فکر ثابتی باشد.

لاریجانی تاکید کرد: ما باید دو مسئله را از یکدیگر تمیز بدهیم. ما باید در فکر سیاسی مبنا گرا بوده و ثابت باشیم اما در عمل سیاسی باید عملگرا باشیم. ما در مقام عمل سیاسی باید به یک سری نسبیت ها قائل شویم ولی باید در فکر مبنایی باشیم. باید از همه افراد جهت اداره درست کشور استفاده کنیم.

وی افزود: شهید مطهری تاکید می کردند که باید در مقام فکر مبناگرا باشیم اما در مقام عمل باید به صورت پلورالیستی فکر کنیم. در این مسئله مقداری خلط بوجود می آید و باعث خواهد شد که ما به سمت قبیله گرایی حرکت کنیم. ما باید در فکر مبنا گرا باشیم ولی در مقام عمل هر کسی را که می تواند اداره کشور را به درستی انجام دهد بکار بگیریم.

لاریجانی با بیان اینکه ما تاکنون در مسائل منطقه ای به درستی تصمیم گرفتیم و استراتژی های خوبی را داشتیم، ادامه داد: امروز در آشفته بازار ناامنی منطقه جمهوری اسلامی از یک وزانت امنیتی برخوردار است. این به دلیل آن است که درست تصمیم گرفتیم. ما امروز در منطقه برای دیگر کشورها تبدیل به تکیه گاه شده ایم.

وی افزود: ما در مسائل منطقه موفق بودیم. امروز یک جریانی بدنبال تغییر نقشه منطقه است. و قصد دارد از این بحران موجود نقشه منطقه را تغییر دهد.

رئیس مجلس تاکید کرد: برخی از این وزرای خارجه آمریکا شاید روی سادگی این مسئله را لو داده اند اما اینکه مانع شد تا اینها در انگیزه شیطانی شان توفیق پیدا نکنند آن بود که جمهوری اسلامی در منطقه یک بیداری بوجود آورد و باعث شد یک ایستادگی ایجاد شود و دشمنان ما نتوانستند به اهداف خود برسند البته آنها زور می گویند ولی موفق نبودند.