۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹

آمار سالانه چاپ کتاب در کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سالانه 80 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ و منتشر می‌شود.
کد خبر : ۳۱۹۲۹۷

صراط: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سالانه 80 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ و منتشر می‌شود.

به گزارش فارس، علی جنتی عصر امروز در نشست مطبوعاتی با جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: ما در پرداخت یارانه مطبوعات هیچ‌گونه هرج و مرجی را شاهد نیستیم و قصد کم و زیاد کردن این یارانه را نداریم به طوری که به صورت شفاف و براساس ضوابط و مقررات یارانه مطبوعات پرداخت می‌شود که البته این پرداختی‌ها براساس تیراژ، نوع کاغذ، محتوا، کار تولیدی و پرهیز از کپی‌برداری‌هاست که براساس این معیارها ما نشریات و روزنامه‌ها را رتبه‌بندی کرده و یارانه آنها را پرداخت می‌کنیم.

حذف یارانه نشریات و روزنامه‌های دولتی

وی تصریح کرد: ما معتقدیم در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نشریات و روزنامه‌های ما باید در این حوزه و همچنین دستاوردهای نظام اسلامی و عرصه دفاع مقدس و دیگر شاخصه‌های ارزشی برای نشریات قلم بزنند تا ما در تعیین مصداق‌ها برای کمک به نشریات محلی بتوانیم به مطالبات آنها پاسخگو باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پرداخت یارانه برای نشریات و روزنامه‌های دولتی حذف شده و ما این کار را به تدریج از سال 93 شروع کردیم به طوری که سال قبل ما به نشریات خصوصی یارانه پرداخت کردیم، گفت: ما بدون اینکه مخالف یا موافق دولت را در روزنامه‌ها و نشریات در نظر بگیریم براساس اعلام وصولی آنها و معیارهایی که مد نظر است، پرداخت یارانه را انجام می‌دهیم.

جنتی به فعالیت 22 هزار کانون مساجد در کشور اشاره کرد و افزود: به هیچ وجه قصد توسعه این کانون‌ها را نداریم بلکه سعی و تلاشمان بر این است که به کیفیت و ارتقا توانمندی این کانون‌ها همتی جدی و راستین داشته باشیم.

وی محدودیت اعتبارات را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد و بیان کرد: ما به‌رغم همه این محدودیت‌ها 20 درصد این اعتبارات را در حمایت از مجموعه‌های رسانه‌ای و هنری به صورت ویژه اختصاص می‌دهیم.

جنتی در مورد افزایش نشاط اجتماعی با توسعه فعالیت‌های کتاب‌خوانی، برنامه‌های موسیقی، کنسرت‌ها و تولید فیلم‌ها و آثار سینمایی اضافه کرد: سریال شهرزاد توانست با جذابیت موضوعی مخاطبان بیشماری را جذب کند که قطعاً برگزاری کنسرت‌های موسیقی در کشور و برنامه‌های فرهنگی، هنری می‌تواند این فضای جذاب و با نشاط را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه متأسفانه فضای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این استان محدود است که قطعاً با احداث مجتمع فرهنگی، هنری سعی می‌کنیم این نقیصه را برطرف کنیم، ادامه داد:‌ در حل مشکل بیمه خبرنگاران نیز به اصحاب رسانه اعلام کردیم که خودشان خبرنگارانشان را بیمه کنند و هر رسانه‌ای خبرنگارانش را بیمه کند ما حمایت‌های جدی را از آنها انجام می‌دهیم.

جنتی در مورد عدم پرداخت 200 میلیارد تومان اعتبار قرآنی به دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ریالی از این محل برای توسعه فعالیت‌های قرآنی اختصاص نیافته ولی ما سعی و تلاشمان بر این بوده تا با محدود اعتباراتمان فعالیت‌های قرآنی را در سال‌های اخیر توسعه بدهیم.

قصد محدود کردن مجوز نشریات را نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما نه تنها قصد محدود کردن صدور مجوز برای نشریات محلی را نداریم بلکه مراحل صدور مجوز را تسهیل کردیم تا هر کس صلاحیت دریافت نشریه را داشته باشد، در این زمینه اقدام کند.

وی با بیان اینکه ما براساس ماده 16 قانون مطبوعات نشریاتی را که در طول یک سال منتشر نشوند، لغو مجوز کردیم، افزود: به غیر از این امکان ندارد که بخواهیم نشریه‌ای را لغو مجوز کنیم.

فعالیت هیأت رسیدگی به خرید کتاب در وزارت ارشاد

جنتی در مورد خرید کتاب از ناشران و نویسندگان تصریح کرد: ما قصد خرید همه کتاب‌ها را نداریم بلکه به طور محدود و از کتاب‌هایی که مورد تأیید هیأت‌های رسیدگی به خرید کتاب باشد، اقدام به خرید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سالانه 80 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ می‌شود که ما نمی‌توانیم از همه این کتاب‌ها خریدی را انجام دهیم، بیان کرد: ما برای کتابخانه‌های عمومی و مساجد کتاب‌های مفید و مناسب را خریداری می‌کنیم و به هیچ وجه قصد خرید کتاب‌های کمک درسی را نیز نداریم.

جنتی در مورد آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ‌قرار است از سال آینده در تقویم کشور روز عشایر و روستا ثبت شده و نامگذاری آن به انجام برسد.

برچسب ها: صراط ارشاد کتاب