۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴

آمار وزیر راه از بارگیری در بندر شهید رجایی

کد خبر : ۳۱۹۳۰۳
صراط: وزیر راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون یک کشتی خارجی با ظرفیت 8 هزار کانتینر در بندر شهید رجایی در حال تخلیه و بارگیری است که پیش‌تر هیچ شناوری با این حجم ظرفیت در بنادر کشورمان پهلو نگرفته است.

به گزارش فارس، عباس آخوندی بعدازظهر امروز در جمع مسؤولان هرمزگان، کارکنان بندرشهید رجایی و اصحاب رسانه اظهار داشت: در شرایط قبل از تحریم چیزی حدود 2.6 میلیون کانتینر بارگیری و تخلیه داشته‌ایم که در دوره تحریم و با خروج تمام لاینرهای خارجی از کشور میزان ظرفیت کانتینری و تخلیه و بارگیری در بنادر کشور به 1.6 میلیون کانتینر کاهش یافت.

وی با اشاره به این نکته که اصلی‌ترین هدف ما این است که بتوانیم قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران را از افزایش دهیم افزود: در حال حاضر 14 لاینر خارجی در بنادر ایران بارگیری می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 14 لاینر خارجی در ایران بارگیری می‌کنند، گفت: هم‌اکنون یک کشتی خارجی با ظرفیت 8 هزار کانتینر در بندر شهید رجایی در حال تخلیه و بارگیری است که پیش‌تر هیچ شناوری با این حجم ظرفیت در بنادر کشورمان وجود نداشت.

آخوندی تاکید کرد: بندر شهید رجایی جزء بنادری است که بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایش به‌صورت نرم‌افزاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در پسکرانه بندر شهید رجایی چیزی حدود 2 هزار و 40 هکتار برای خدمات بار، خدمات بانکرینگ، خدمات سیستم‌های کانتینرها، تعمیرات کانتینرها، شست‌وشوی کانتینرها، مخازن فله، مخازن روغن و نفت مورد نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: میزان تخلیه و بارگیری در سال 94 حدود 1.8 میلیون تن بوده است که در سال 95 این رقم به 2.2 میلیون افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: ما ظرفیت بالای 7 میلیون تن را هدف‌گیری کرده‌ایم و امیدواریم در سال‌های آتی به این مهم دست یابیم که برای رسیدن به این هدف غیر از بحث خود بندر، پسکرانه بندر و امکانات حمل و نقلی و لجستیکی که باید در بندر ایجاد شود مهم است.

آخوندی همچنین به افتتاح 30 پروژه بندری و عمرانی در سفر امروز خود به استان هرمزگان اشاره کرد و با بیان اینکه عمده این پروژه‌ها در بندر شهید رجایی افتتاح شد، گفت: امروز از پروژه‌های بسیار مهمی بازدید داشتم، یکی از این پروژه‌ها منجر به افزایش ظرفیت یک میلیون تن برای صادرات نفت و محصولات نفتی شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز افتتاح پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را داشتیم که بخش عمده‌ای از کالای این پالایشگاه به‌صورت محصولات فرآوری‌شده نفت از طریق بندر شهید رجایی صادر می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: امیدواریم علاوه بر صادرات نفت خام بتوانیم صادرات فرآورده‌های نفتی را هم داشته باشیم.

آخوندی افزود: یکی از مشکلات اصلی که در حوزه نرم‌افزاری داشتیم گرفتن نوبت توسط کامیون‌ها بود اما هم‌اکنون تمام کامیون‌ها از هر شهری که بخواهند می‌توانند به‌صورت آنلاین نوبت بار بگیرند که با انجام این مهم بخش عمده‌ای از بندر خلوت شده است.

وی با بیان اینکه امروز چندین مخزن قیر را افتتاح کردیم که امکان صادرات قیر و سایر محصولات سنگین و همچنین سبک نفتی را از این بندر فراهم می‌کند ادامه داد: توسط شرکت‌های هلندی و ترک سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در بندر داشتیم و پایانه یک شرکت ترک که برای صادرات و واردات پنبه طراحی شده است، افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بندر شهید رجایی به‌دنبال ایجاد حمل و نقل ترکیبی بین بندر و ریل بودیم گفت: چیزی حدود 52 کیلومتر ریل طراحی شده است که به تدریج کامل و امکان اتصال کشتی به ریل را برای فراهم شدن موقعیت ترانزیتی ایجاد می‌کند و همچنین نگاه‌ها را در سطح جهانی در حوزه حمل و نقل به این منطقه سوق می‌دهد.

آخوندی عنوان کرد: قدرت رقابت‌پذیری بنادر شمال خلیج فارس رو به افزایش است و این مهم در سایر بنادر استان مانند جاسک، سیریک و ... در حال پیگیری و با انجام عملیات لایروبی در این بنادر امیدوار به استفاده از ظرفیت‌های بندری سایر بنادر هستیم.

وی با بیان اینکه سیستم‌های نرم‌افزاری در بندر شهید رجایی فراهم است، گفت: سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف به شدت فعال شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از فراهم‌شدن سیستم نرم‌افزاری یکپارچه با گمرک خبر داد و گفت: مشکلات اطلاعاتی بین ما و گمرک نیز مرتفع شده است.
برچسب ها: صراط بندرعباس