۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۱

لاریجانی: اقتصاد به مردم سپرده شود

کد خبر : ۳۱۹۳۳۵
صراط: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد باید به مردم سپرده شود و با احصاء ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و تعریف بسته‌های حمایتی، از توان سرمایه‌گذاران برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده کرد.

به گزارش فارس، علی لاریجانی شامگاه پنجشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه نور، با اشاره به معوقات برخی اقشار مردم از جمله فرهنگیان و کشاورزان، اظهار کرد: این روش بدی است که پول به صنوف مختلف با تاخیر چندماهه پرداخت می‌شود.

وی گفت:‌ بر اساس مصوبه مجلس امکاناتی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و نابسامانی‌های گذشته حل شد هر چند که امروز دولت به بیمارستان‌ها هنوز بدهکار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل بدهی‌های بانک مرکزی به بانک‌ها و بالعکس از نظر حسابداری حل شد، افزود: همچنین 40 هزار میلیارد تومان برای رفع بدهکاری به پیمانکاران تصویب شده است.

وی پرداخت بدهی به کشاورزان، فرهنگیان و کادر درمانی بیمارستان ها را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه قاچاق موضوع مهمی در کشور است و بدون رفع آن نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را پیش برد، تصریح کرد: تیم جدید مبارزه با قاچاق بر کار مسلط شده و وضع از قبل بهتر شده است و در گذشته 20 میلیارد دلار قاچاق در کشور بود که امروز کمتر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اجرای پروژه مترو در قم، احیای خط دوم مترو را مورد توجه قرار داد و گفت: در خصوص خط دوم مترو هم با مسوولین مرتبط صحبت شده تا بتوانیم بحث فاینانس با چینی‌ها را به نتیجه برسانیم.

با بیان اینکه یکی از مشکلات استان قم فضای خشک استان است که باید برای تامین آب آن فکر کرد، اظهار کرد: اما مهم‌تر از این مساله چرخه اقتصادی روستاها است؛ آبرسانی و گازرسانی به روستاها در حال انجام است اما مهم چرخه اقتصادی و رفع مشکل اشتغال در این بخش است.

وی با اشاره به تشکیل ستادی در استان برای شناسنامه‌دار کردن روستاها، گفت: بعضی روستاها از نظر صنعت قوی هستند یا معدن و ...، با احصاء این ظرفیت‌ها باید متناسب با آنها سرمایه‌گذار جذب شده و این ظرفیت‌ها معرفی شود و مجلس هم همراه است تا مشکلات روستاها حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعیین بودجه‌ای برای امور زیربنایی شهرهای زیارتی، پیگیری جذب این اعتبارات را مورد توجه قرار داد و گفت: برای آبادانی قم باید بیشتر از خطوط اعتباری و تسهیلات ویژه استفاده کنیم و اقتصاد باید به مردم سپرده شود.

وی با تاکید بر اینکه بسترهای سرمایه‌گذاری در قم باید به مردم معرفی شود، خاطرنشان کرد: ابتدا ظرفیت‌ها باید احصاء شود و سپس در همایشی با حضور سرمایه‌گذاران و وزرا و مسوولان این ابعاد ویژه معرفی شود و بسته‌های حمایتی هم آماده در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه قم نیازمند پرش در زمینه سرمایه‌گذاری است، گفت: با شرایط به وجود آمده هرکسی توانمند باشد می‌تواند از امکانات خطوط اعتباری استفاده کند و در برخی پروژه ها هم چون خط قطار سریع‌السیر قم این امکان استفاده شده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در خصوص نقشه جامع قم صورت گرفته است، اظهار کرد: شهر قم در زمانی اجازه گسترش داده نمی شد و بعد از انقلاب به یکباره شهر گسترش ویژه پیدا کرد درحالی که نگاه جامع به آن نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به محورهای توسعه قم تصریح کرد: یکی از بخش‌های توسعه قم بخش زیارتی است در محدوده حرم مطهر و مسجد جمکران کارهای خوبی شده است که نیاز است در بخش‌های دیگر فعالیت شود.

وی با بیان اینکه در زمینه هتلداری اقداماتی باید صورت بگیرد، گفت: زمینه‌های خوبی از سوی شهرداری در این بخش فراهم شده است.

لاریجانی با بیان اینکه مساله خشکی قم جدی است، گفت: کارهایی در خصوص انتقال پساب از تهران انجام شده و در خصوص فاضلاب و استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز نیز باید اقداماتی صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه اجرای نیروگاه جدید حرارتی در محدوده قم افزود: دو نظر در خصوص این پروژه وجود داشته اما در هر حال ملاحظات زیست محیطی باید در خصوص این پروژه رعایت شود و اگر نیاز به تغییر مکان است انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید محور تعریف پروژه‌ها اشتغال‌زایی آنها باشد، گفت: باید بررسی کرد اولویت ایجاد شغل برای جوان‌ها است یا توسعه پروژه‌های دیگر؛ به نظر من مشکل اصلی اشتغال است و باید منابع در این بخش هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به دستور رهبری برای تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، در این ستاد بسیاری از اولویت‌ها احصاء شده و براساس این اولویت‌ها باید برنامه ریزی و اقدام کرد.