۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

رویای تاکسی‌ بدون راننده عملی شد

کد خبر : ۳۱۹۳۴۹
صراط: برای اولین بار در جهان تاکسی‌های بدون نیاز به راننده فعالیت خود را در کشور سنگاپور آغاز کردند. استفاده از این تاکسی ها تحت مدیریت شرکت nuTonomy و با استفاده از گوشی های هوشمند صورت می گیرد.

به گزارش فارس به نقل از فیز، در حالی که گوگل، ولوو و دیگر شرکت ها هنوز در حال آزمایش خودروهای بدون نیاز به راننده شان هستند، nuTonomy که از شرکت های نوپای تولیدکننده نرم افزارهای خودرو است زودتر از بقیه رقبا این رویا را عملی کرده است.

شرکت اوبر که خدمات تاکسی سواری با استفاده از گوشی های هوشمند ارائه می کند هم قصد دارد ظرف چند هفته آینده کرایه تاکسی های بدون نیاز به راننده را در شهر پیتسبورگ آمریکا ممکن کند.

در حال حاضر تنها شش تاکسی هوشمند در سنگاپور برای کرایه کردن موجود است که تا قبل از پایان سال 2016 دو تا سه برابر خواهند شد. مقامات nuTonomy می گویند هدف نهایی آنها خودران کردن تمامی تاکسی های سنگاپور تا سال 2018 است. با این کار امید می رود از میزان ترافیک در این کشور تا حد امکان کاسته شود.

این تاکسی های خودران بسیار کوچک بوده و برای پارک حای زیادی اشغال نمی کنند. با توجه به مباحث فنی مربوط به ناوبری، این تاکسی‌ها مسافران خود را فعلا تنها در محدوده ای کوچک و 6.5 کیلومتر مربعی جابجا می کنند. این محدوده تجاری و مسکونی one-north نام دارد. علاوه بر این سوار و پیاده کردن مسافران تنها در نقاط خاص از قبل مشخص شده صورت می گیرد.

علاوه بر این تمامی مسافران برای استفاده از این خودروهای بدون نیاز به راننده باید دعوتنامه ای از nuTonomy دریافت کنند. این شرکت امیدوار است استقبال از سرویس یاد شده ظرف چند ماه آینده بیشتر شده و هزاران نفر مشتاق استفاده از آن باشند.

خودروهای یاد شده که ترکیبی از Renault Zoe و Mitsubishi i-MiEV هستند دارای یک راننده برای کنترل فرمان در صورت ضرورت و یک پژوهشگر برای کنترل رایانه های خودرو هستند. هر خودرو دارای شش مجموعه Lidar است. Lidar ابزاری است که از لیزر در قالب رادار برای شناسایی موانع استفاده می کند. یکی از این ابزار بر روی سقف این خودرو نصب شده و دو دوربین هم بر روی داشبورد قرار گرفته و برای شناسایی موانع و بررسی تغییرات چراغ های راهنمایی محیط اطراف را اسکن می کنند.

Karl Iagnemma مدیر شرکت nuTonomy می گوید: قرار است در آینده این خدمات در برخی دیگر از شهرهای آسیایی و همین طور در آمریکا و اروپا ارائه شود، اما هنوز زمان دقیقی برای این کار مشخص نشده است. با همه گیر شدن این تاکسی ها تعداد کل تاکسی های سنگاپور از 90 هزار به 300 هزار تاکسی کاهش می یابد. NuTonomy شرکتی با تنها 50 نفر پرسنل است که از سال 2013 فعال شده و دارای دفاتری در سنگاپور و ماساچوست است.
برچسب ها: صراط تاکسی خودران