۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲

وزیر کشور: مرزها پدافند غیرعامل کشورند

وزیر کشور گفت: مناطق مرزی کشور از جمله استحکامات پدافند غیرعامل ما هستند که نقش مهمی در عرصه امینت ملی ایفاء می‌کنند.
کد خبر : ۳۱۹۳۹۶
صراط: وزیر کشور گفت: مناطق مرزی کشور از جمله استحکامات پدافند غیرعامل ما هستند که نقش مهمی در عرصه امینت ملی ایفاء می‌کنند.

به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی شامگاه جمعه در جمع مدیران استان گلستان اظهار کرد: بر این اساس باید توسعه مناطق مرزی را به شکل پایگاه اقتدار و منافع ملی ببینیم.

وی با اشاره به محرومیت به عنوان بزرگترین مشکل مناطق مرزی افزود: از جمله این مناطق سیستان و بلوچستان است که چون زخمی عمیق بر پیکر ایران با محرومیت بسیاری مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آن که پس از شروع به کار دولت به اندازه 10 تا 15 سال در این منطقه سرمایه‌گذاری شده اما عقب‌افتادگی این منطقه 100 ساله است که با واسطه این مشکلات مجبوریم از گلستان و دیگر استان‌ها نیرو به آنجا بفرستیم تا امنیت آنجا را تضمین کنند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به حضور خود در مناطق ترکمن‌نشین گلستان ادامه داد: از گذشته‌های دور و حتی پیش از انقلاب با شهرستان‌های ترکمن، گمیشان و آق‌قلا آشنا هستم و اگر چه اوضاع آنان به نسبت گذشته بهتر شده اما باید از لحاظ امنیتی و رفاهی در این مناطق بیشتر کار شود.

وی اضافه کرد: این مناطق به عنوان نقاط مرزی با دار بودن مواهبی چون دریا، نیروی انسانی و اقلیم مناسب، شرایط مساعدی را برای توسعه داراست.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های مناسب این منطقه برای اشتغال‌آفرینی از جمله طرح‌های پرورش میگو و ماهی بهترین بستر برای توسعه منطقه است و خود بنده هم به عنوان وزیر کشور با تمام توان از چنین طرح‌هایی در این منطقه حمایت خواهم کرد و حتی تضمین خواهم داد.

*راه‌اندازی منطقه آزاد «اینچه‌برون» فرصتی بزرگ برای جهش اقتصادی گلستان است

وزیر کشور با اشاره به رنگین کمان وحدت بین اقوام و مذاهب در گلستان افزود: اگر این وحدت وجود نداشت، کشورمان همان شرایط دیگر کشورهای همسایه را پیدا می‌کرد که دچار ناامنی و بی‌ثباتی هستند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: باید با قدرت بر وحدت پافشاری و با احترام به اقلیت‌ها حقشان را به طور کامل اداء کنیم و در توزیع منابع و امکانات از دایره عدالت و انصاف خارج نشویم.

وی با تاکید بر عدم توزان و تعادل جمعیتی در کشور یادآور شد: به نفع همه است که عدالت مبنا قرار گیرد.

رحمانی فضلی با اشاره به مصوبه ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون در گلستان افزود: راه‌اندازی منطقه آزاد «اینچه‌برون» با توجه به زیرساخت‌های مهیا شده در منطقه، به ویژه راه‌اندازی ریل قطار و همسایگی با کشورهای آسیای میانه، فرصتی بزرگ برای جهش اقتصادی منطقه و کشور است.

 وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که این لایحه در مجلس گذشته رد شد آن بود که خیلی از نمایندگان دیگراستان‌ها تمایل داشتند که چنین منطقه‌ای برای آنان هم ایجاد شود و همین موضوع منجر به ناکامی طرح در مجلس شد.

وزیر کشور ادامه داد: اخیرا در دولت لایحه‌ای جدید برای چهار استان از جمله گلستان، این موضوع دوباره به مجلس ارائه شد که انتظار می‌رود نمایندگان استان هم برای به ثمر نشستن این لایحه تلاش کنند.

رحمانی فضلی متذکر شد: منطقه آزاد اهمیت دارد و البته طی این مدت از شروع به کار شورای عالی منطقه آزاد که وزیر کشور هم عضو آن است از انحرافات در مناطق آزاد کاسته شد و اگر خوب کارها به پیش برود و اجرایی شود، موتور تحول و توسعه منطقه است.

وی در ادامه با اشاره به مباحث ترافیکی وخرید واگن‌های مترو در کشور بیان کرد: طی سال‌های گذشته، تحریم‌ها موجب شده بود برای تامین و خرید واگن‌های قطار مترو با مشکلاتی در حوزه مبادلات ارزی و معامله با کشورهای صاحب تکنولوژِی مواجه باشیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: پس از برجام و برداشته شدن تحریم‌ها توانستیم هم مبادلات پولی داشته باشیم و و هم فرصت مذاکره و معامله با کشورهای مورد نظر فراهم شود، هر چند حجم تعداد قطار مورد نیز بسیار بود و مجبور شدیم برای تامین آن در کشور فاینانس انجام دهیم.

*افزایش چند برابری واگن به ناوگان متروی شهری کشور

وی اضافه کرد: در تهران یک هزار و 250 واگن داریم که در این طرح که پنج سال به طول خواهد کشید امسال یک‌هزار و پنج واگن به ناوگان متروی شهری آن اضافه می‌شود که تقریبا به دو برابر خواهد رسید و در بقیه شهرها هم سه تا چهار برابر ظرفیت افزایش خواهد یافت.

وزیر کشور تصریح کرد: قرار شد 55 درصد این واگن‌ها در کشور تولید شود و زنجیره تولید نیز در کشور باشد تا انتقال تکنولوژی به کشور انجام گیرد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در زمینه کیفیت فعالیت احزاب در کشور اذعان کرد: در کشور 80 هزار سمن داریم و احزابی نیز داریم که طی 10 سال گذشته تقریبا تعطیل شده بودند اما در این دولت برای اولین بار توانستیم خانه احزاب را راه‌اندازی کنیم

وی ادامه داد: اوج پویایی و شعور سیاسی گروه‌ها و احزاب سیاسی در انتخاب اخیر خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی متجلی شد که البته نتایج مهمی نیز در پی داشت.

به گفته رحمانی‌فضلی انتخابات اخیر تنها انتخاباتی بود که حتی یک نفر از دماغش خون نیامد و به سلامتی هم برگزار شد.

وزیر کشور هم‌زمان با بزرگداشت هفته دولت، از روز پنج‌شنبه چهارم شهریور ماه در گرگان حضور یافت و طبق برنامه قرار است طی پنج روز در گلستان حضور داشته باشد.
برچسب ها: صراط مرز وزیر کشور