۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

جنتی: موسیقی امیدبخش خواست مردم است

کد خبر : ۳۱۹۶۲۴
جنتی، سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ایجاد یک فضای باز فرهنگی و تقویت وفاق ملی دانست و تصریح کرد: مشکلی در دریافت مجور فعالیت های فرهنگی و هنری وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، علی جنتی در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گیلان که در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد با اشاره به جاذبه های گردشگری گیلان، اظهار کرد: خیلی ها گیلان را به طبیعت و سرسبزی می شناسند، اما سرمایه های انسانی، فرهنگی و اجتماعی گیلان سرآمد کشور و بعضا دنیا هستند.

وی با بیان اینکه تاریخ گذشته گیلان، شخصیت های برجسته علمی، فقهی، فرهنگی و هنری فراوانی را نشان می دهد، افزود: این استان از دیرباز شاهد حضور فرهیختگان در حوزه های مختلف بوده و هست.

وزیر ارشاد با بیان اینکه اهمیت فرهنگ بر هیچ کس پوشیده نیست، تصریح کرد: فرهنگ بخشی از هویت ملی هر کشوری است و لذا فرهنگ ذیل سیاست و اقتصاد تعریف نمی شود بلکه بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، این اقتصاد و سیاست است که ذیل فرهنگ هستند لذا همه فعالیت های ما باید صبغه فرهنگی داشته باشد.

جنتی اضافه کرد: سابقه فرهنگی و هنری استان گیلان ایجاب می کند که توجه ویژه ای به آن صورت گیرد. هنر به عنوان رساترین وسیله انتقال فرهنگ گاهی بسیار تاثیرگذارتر از فعالیت های فرهنگی صرف است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر معرفی فرهنگ غنی ایران توسط فیلم، ترجمه کتب و اشعار فارسی، افتخارآفرینی تیم های ورزشی و... تاکید کرد و گفت: کسب جایزه اسکار یا اعلام قهرمانی ایران، بسیار ارزش آفرین است. امروز مردم دنیا ایران را به عنوان یک کشور صاحب فرهنگ و هنر می شناسند و این شناخت به واسطه پیشینه تاریخی ما نیست بلکه به دلیل آثاری است که امروز از ایران به دنیا معرفی می شود.

وی ترجمه کتاب ها و اشعار فارسی به زبان های مختلف دنیا و انتشار آنها را بسیار مهم و زمینه ساز این انتقال فرهنگ دانست و عنوان کرد: این فعالیت ها تمام اقدامات بدخواهان کشور را که در راستای ایران هراسی انجام می دهند، خنثی و بی اثر می کند و به دنیا می فهماند که ایران تروریست نیست و بمب هسته ای نمی خواهد.

جنتی خاطرنشان کرد: ایران مورد تجلیل همه قرار دارد. انباشت این سرمایه در گیلان بیشتر از استان های دیگر است که باید ارج بنهیم و به شکوفایی آن کمک کنیم.

وی، سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ایجاد یک فضای باز فرهنگی و تقویت وفاق ملی دانست و تصریح کرد: مشکلی در دریافت مجور فعالیت های فرهنگی و هنری وجود ندارد و همه فعالین می توانند به راحتی مجوز دریافت کنند. اصحاب فکر و فرهنگ و اندیشه هر سخنی که دارند می توانند در چارچوب قانون آزادانه بیان و کتابهایشان را منتشر کنند.

وزیر ارشاد بر ایجاد نشاط و امید در جامعه تاکید کرد و گفت: ملتی که به دنبال توسعه است با امید زنده خواهد ماند، زیرا اگر امید نباشد،  هیچ کاری پیش نمی رود. خواست جامعه فیلم های خوب و بانشاط، موسیقی آرامش بخش و امید بخش و آثار فرهنگی جذاب است که باید به آن پاسخ دهیم.

جنتی برگزاری کنسرت ها را مخالف شرع و قانون و عرف ندانست و خاطرنشان کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بیش از دو هزار موسسه قرآنی را اداره می کند، 80 هزار عنوان کتاب در کشور سال گذشته چاپ اول شده است و در حوزه نمایش و فیلم های سینمایی در عرصه جهانی عملکرد مثبت داریم که از جمله اقدامات فرهنگی است.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی در سراسر کشور به گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی ماموریت دارد، متذکر شد: وجود نشریات وزین و معنادار نشان دهنده سطح فکری جامعه ماست لذا صدور مجوز نشریات سهل و آسان تر خواهد شد.

جنتی عدالت فرهنگی را جزو سیاست های اصلی وزارت ارشاد دانست و عنوان کرد: یارانه مطبوعات با همفکری خود اصحاب رسانه تخصیص و شاخص های پرداخت آن تعیین می شود. نیمی از بهای اشتراک را پرداخت می کنیم و هیچ رانتی وجود ندارد. البته مطبوعات دولتی عمومی یارانه ندارند و تنها نشریات خصوصی یارانه دریافت می کنند. باید از نشریات خصوصی حمایت کنیم.

وزیر ارشاد بر واسپاری امور تاکید کرد و با بیان اینکه حدود 50 درصد نمایشگاه تهران توسط بخش خصوصی و ناشران اداره می شود، تصریح کرد: امیدواریم امسال مشارکت بخش خصوصی بیشتر از گذشته شود. همچنین بسیاری از اختیارات در زمینه انتشار کتاب و صدور مجوز را به استان ها واگذار کرده ایم لذا فرایند صدور مجوزها کوتاه شده است.
برچسب ها: صراط جنتی