۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴

تشریح شکایات مردم و مجلس از احمدی‌نژاد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تاکنون احضاری در پرونده احمدی‌نژاد صورت نگرفته است، مواردی که علیه آقای احمدی‌نژاد نقل شده در بسیاری از موارد از درجه پائینی برخوردار بوده و تاکنون احضاریه‌ای برای آقای احمدی‌نژاد به دادگاه صورت نگرفته است.
کد خبر : ۳۱۹۷۲۱
صراط: سخنگوی قوه قضائیه گفت: تاکنون احضاری در پرونده احمدی‌نژاد صورت نگرفته است، مواردی که علیه آقای احمدی‌نژاد نقل شده در بسیاری از موارد از درجه پائینی برخوردار بوده و تاکنون احضاریه‌ای برای آقای احمدی‌نژاد به دادگاه صورت نگرفته است.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه یکصد و یکمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تاکنون به چه تعدادی از پرونده‌های توهین به مقامات دولتی رسیدگی شده است، اظهار داشت: به طور متناوب معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این رابطه شکایت کرده است در برخی از موارد قوه قضائیه به عنوان مدعی‌العموم وارد شده برخی از این پرونده‌ها رسیدگی شده و برخی در حال رسیدگی است اما عددی به طور مشخص در رابطه با تعداد این پرونده‌ها ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه سازمان بازرسی درباره فیش‌های حقوقی تاکنون دو لیست به قوه قضائیه داده است و اگر دولت به قوه قضائیه لیستی ارائه ندهد آیا قوه قضائیه در این قضیه ورود پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: قوه قضائیه بیش از دو لیست دارد اما این لیست‌ها هم در مقام راستی‌آزمایی و هم در درباره مبانی حقوقی باید بررسی شود چون ممکن است در این لیست‌ها فیش حقوقی کل کارمندان دولت فرستاده شده باشد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره ارائه گزارش در خصوص تسهیلات داده شده به تعاونی‌های مسکن در ادارات دولتی خاطرنشان کرد: بعضی مواقع تسهیلاتی که به این تعاونیها داده می‌شود در چارچوب قانون صورت می‌گیرد، اما در این رابطه پرونده‌های زیادی داشته‌ایم که به طور مثال اشخاص هیئت مدیره این تعاونیها تخلف کرده‌اند و یا کمکهایی که به آنها شده است به صورت قانونی نبوده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه جنابعالی بارها به بانکها توصیه کرده که در ازای پرداخت وامهای سنگین وثایق لازم را از اشخاص بگیرند و آیا بانکها تاکنون به این توصیه‌های شما عمل کرده‌ اند، گفت: بعد از  اینکه دادستان کل در این قضیه وارد شد همچنان معوقاتی داریم که متاسفانه ضمانت لازم را نیز بانکها در مقابل پرداخت وام از اشخاص دریافت نکردند. در سال 85 معوقات بانکی حدود 45 هزار میلیارد تومان بود و در سال 95 این معوقات به رقمی معادل 100 هزار میلیارد تومان رسید. این روند کند شده است البته معوقات بانک خصوصی نیز قابل توجه است. براساس گزارشی که دادند اعلام کردند یکسری از شرکتهایی که زیر نظر بانکهای خصوصی هستند وام گرفتند و این شرکتها خود معوقات بانکی دارند.

خبرنگار دیگری در آخرین سوال خود اظهار داشت: صحبتی در مورد پرونده آقای احمدی نژاد با  سخنگوی کمیسیون اصل 90 داشتم  و وی گفت زمانی برای کمیسیون محرز می‌شود که تخلفی صورت گرفته باشد و زمانی که پرونده به قوه قضائیه برود باید ظرف یک ماه پاسخ داده شود. همچنین وکیل آقای احمدی‌نژاد نیز گفته است که تاکنون احضاری برای احمدی‌نژاد صورت نگرفته است. حال سوال من این است که آیا تاکنون برای آقای احمدی‌نژاد احضاری از جانب دادگاه صورت گرفته است که محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال این خبرنگار گفت: مسائل مجلس دوگونه است؛ مسائلی که مجلس در رابطه با آن گزارش تهیه و در صحن علنی آن قرائت می‌شود و پس از آن مجلس تصویب می‌کند که به قوه قضائیه برود. مورد دوم نیز اینگونه است که کمیسیون اصل 90 خودش پرونده را برای دستگاه قضایی ارسال می‌کند. این دو مورد از لحاظ حقوقی متفاوت است بعضی موارد تخلف محسوب می‌شود و اگر چنانچه تخلف باشد قوه قضائیه در مورد سایر افراد به تخلف رسیدگی نمی‌کند و به جرم و اتهام آنها ورود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اما در خصوص رئیس جمهور  اگر مرتکب تخلف از قانون شود و پرونده وی به دیوان عالی کشور برود اگر دیوان عالی کشور تخلف رئیس جمهور را احراز کند می‌تواند رای به عدم صلاحیت وی بدهد. در این رابطه پرونده رئیس جمهور در دادسرا رسیدگی نمی‌شود و مستقیما به دادگاه می‌رود. مواردی که علیه آقای احمدی‌نژاد نقل شده در بسیاری از موارد از درجه پائینی برخوردار بوده و تاکنون احضاریه‌ای برای آقای احمدی‌نژاد به دادگاه صورت نگرفته است.