۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹

وعده تازه روحانی درباره وام مسکن

روحانی نرخ سود تسهیلات برای بافت‌های فرسوده را نیز 8 درصد اعلام کرد.
کد خبر : ۳۱۹۸۶۶
صراط: یک مقام مسئول در بانک مسکن در خصوص اینکه رئیس جمهوری دستور کاهش نرخ سود وام ۸۰ میلیونی برای خانه اولی‌ها را تا ۹ درصد صادر کرده است،گفت: با کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم قطعا تغییراتی نیز در سقف پرداخت سالانه که در حال حاضر ۱۰۰ هزار فقره است،ایجاد خواهد شد.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری صبح امروز با حضور در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اعلام کرد به عنوان هدیه دولت برای مسکن اولی‌ها بهره‌ای که برای تسهیلات وام مسکن اخذ می شد به 9 درصد کاهش یافته و تک رقمی خواهد شد.

روحانی نرخ سود تسهیلات برای بافت‌های فرسوده را نیز 8 درصد اعلام کرد.

مقامات مسئول و ارشد بانک مسکن که از ابتدای امسال نرخ سود تسهیلات 80 میلیونی(خانه اولی ها) را از 14 درصد به 13 درصد و سپس به 11 درصد کاهش داده بودند با دستور و تاکید رئیس جمهور ناگزیر هستند که نرخ سود تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن را به 9 درصد کاهش دهند.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی و بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن حدود 10 روز پیش در جلسه ای که با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتند برای کاهش دو درصدی نرخ سود اعلام ‌آمادگی کرده‌ بودند.

یک مقام مسئول در بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت:کاهش نرخ سود تسهیلات 80 میلیونی مسکن می‌تواند تبعاتی داشته باشد که اولین تبعات آن کاهش تعداد افرادی است که در سال می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود:سالانه قرار است تا 100 هزار فقره تسهیلات 80 میلیونی مسکن به خانه اولی‌ها پرداخت شود و در سال اول افتتاح این حساب (خانه اولی‌ها) تنها 50 درصد هدف محقق شد،بنابراین پس از کاهش نرخ سود این تسهیلات به 11 درصد ورودیها 2 برابر شد و به نظر می‌رسد امسال این 100 هزار فقره محقق شود و با این اقدام جدید کاهش نرخ سود تسهیلات به 9 درصد میزان ورودیها باز هم افزایش خواهد یافت.

به گفته وی،پس برای اجرایی شدن کاهش نرخ سود تسهیلات ابتدا دولت باید مجوز تغییر سقف پرداخت سالانه را که در حال حاضر 100 هزار فقره است را ارائه کند چرا که اگر سقف پرداخت تغییری نکند قطعا به دلیل استقبال متقاضیان از این وام بسیاری از متقاضیان در صف دریافت تسهیلات باقی می مانند.

*کاهش 10 درصدی مبلغ اقساط/اقساط به زیر 800 هزار تومان کاهش می یابد

به گزارش فارس از بانک مسکن، در حال حاضر روزانه 300 تا 400 افتتاح حساب برای صندوق یکم (خانه اولی‌ها) انجام می‌شود. پس اگر نرخ سود تسهیلات 80 میلیونی مسکن 2 درصد دیگر کاهش یابد باز هم مبلغ اقساط 10 درصد کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر مبلغ اقساط وام 80 میلیونی مسکن با نرخ سود 11 درصد حدود 880 هزار تومان است و با کاهش 2 درصد نرخ سود این تسهیلات مبلغ اقساط به حدود 790 هزار تومان خواهد رسید.