۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸

وزیر نفت: پالایشگاه آبادان تبدیل به موزه شده

زنگنه تصریح کرد: در واقع دلیل همه این مشکلات این است که برخی در استان مانع توسعه هستند.
کد خبر : ۳۱۹۹۰۶
صراط: وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی‌ها به لحاظ اداری و مدیریتی زیر نظر وزارت هستند اما مشکلات زیست محیطی آنها زیر نظر وزارت نفت نیست، گفت: پالایشگاه آبادان با قدمت 80ساله حکم یک موزه است در شرایطی که نیاز به توسعه و بازسازی مجدد دارد.

به  گزارش فارس، بیژن زنگنه پیش از ظهر امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان که با حضور استاندار و نمایندگان شهرهای نفت خیر استان در مجلس شورای اسلامی در محل سالن اجتماعات مهمان سرای شهید رجایی استانداری برگزار شد ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: این هفته مختص دولت نیست و به همه افراد از پایین‌ترین تا بالاترین رده‌های نظام باید تبریک گفت.

وی با اشاره به گفته‌های نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه در برخی مناطق استان مردم در کنار لوله‌های نفت زندگی می‌کنند اما هیچ بهره از خدمات اجتماعی نمی‌برند تصریح کرد: من می‌پذیرم که این وضعیت شایسته استان نیست و مشابه گفته‌های نماینده دشت آزادگان را در نطقی که در مجلس داشتم بیان کردم.

وزیر نفت با بیان اینکه من تمام مشکلات استان را در دولت منعکس خواهم کرد خطاب به حاضرین در جلسه گفت: چرا در خوزستان جز سرمایه گذاری‌های دولتی سرمایه گذاری دیگر کم است؟ و چرا سرمایه گذار خارجی به استان نمی‌آید؟

زنگنه در ادامه تصریح کرد: در واقع دلیل همه این مشکلات این است که برخی در استان مانع توسعه هستند.

وی با تاکید بر اینکه این افرادی که مانع توسعه استان هستند از خودتان هستند گفت: بنابراین زمانیکه برای سرمایه گذار شرایط لازم مهیا نیست هیچ سرمایه گذاری به دنبال دردسر نیست و ترجیح می‌دهد در استان دیگر و با آرامش سرمایه گذاری کند.

زنگنه با بیان اینکه ما نفت را بعد از انقلاب داغون کردیم و فقط اسمش یکی است گفت: در گذشته درآمدهای نفت به حساب نفت واریز می‌شد و مابقی به دولت داده می‌شد اکنون همه درآمدهای نفت به دولت داده می‌شود و نفت برای گرفتن همان پول و درآمد در صف دولت می‌ایستد که سهم من را بدهید.

وی با بیان اینکه روش برخورد با نفت سبب مشکلات این حوزه شد اظهار کرد: سابق مناطق نفتخیز جنوب در حد یک شرکت و مدیر کلی بود اما در دوره وزارت خودم بالاترین اختیارات را به مناطق نفت خیز جنوب دادم.

زنگنه خطاب به مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت: وزارت نفت وظیفه‌ای درقبال احیای تالاب یا، ورود ذهاب نیشکر به تالاب‌ها ندارد و فقط بخشی که مربوط به نفت است را حل می‌کنیم.

وی گفت: وزارت نفت در خلیج فارس هم چاه نفتی احداث کرد اما خلیج فارس را خشک نکرد تالاب نیز به همین صورت است اگر بخواهیم سکوی فولادی یا ثابت بزنیم نهایتاً در یک محوطه‌ای به ابعاد 100 در 100خاک می‌ریزیم و نفت را استخراج می‌کنیم.

زنگنه با اشاره به مشکلات زیست محیطی تالاب‌ها بیان کرد: من حاضرم دوستانه با سازمان محیط زیست در مورد حل مشکل تالاب‌ها همکاری کنم.

وی خطاب به مدیران حاضر در جلسه با بیان اینکه من حاضر نبودم به دلیل مشکلات زیاد استان‌های خوزستان و بوشهر به عنوان وزیر همیار استان آنها بشوم از آنها درخواست کرد: از وزارت نفت توقع 18 وزارتخانه را نداشته باشید.

زنگنه در ادامه با اشاره به سهم 2درصدی نفت در استان بیان کرد: من با افزایش این سهم هیچ مشکلی ندارم امید دارم سه درصد از این سهم صرف سرمایه گذاری‌های اجتماعی در استان بشود.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی که شرکت‌های نفت و پتروشیمی در استان ایجاد کرده‌اند خطاب به مدیر کل محیط زیست استان  گفت: پتروشیمی‌ها به لحاظ اداری و مدیریتی زیر نظر وزارت هستند اما مشکلات زیست محیطی آن زیر نظر وزارت نفت نیست و محیط زیست استان در این خصوص اختیار حاکمیتی برای تذکر دان به این شرکت‌ها دارد.

زنگنه با اشاره به مشکلات مناطق ملاشیه، عین دو و کارون که اغلب در کنار لوله‌های نفت هستند اما بهره‌ای از خدمات نفت نمی‌برند افزود: واحد‌های بهره برداری با چنگ و دندان لوله‌های نفت را که مربوط به چندین سال است و مستهلک شده‌اند نگه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه پالایشگاه آبادان با قدمت 80ساله حکم یک موزه است تشریح کرد: پالایشگاه در شرایطی است که نیاز به توسعه و بازسازی مجدد دارد.

زنگنه با اشاره به کسانی که درخواست مجوز برای احداث پالایشگاه در اهواز دارند گفت: احداث پالایشگاه با تولید روزانه 200هزار بشکه به اعتبار تقریبا 400میلیارد دلار نیاز دارد این در حالی است که سرمایه گذاران استان 50میلیارد تومان هم ندارند و مجوز را فقط برای گرفتن زمین و امکانات دیگر می‌خواهند.

وی متذکر شد: کارهایی هست که وظیفه وزارت است که باید انجام دهد و برخی دیگر نیز  به عهده دولت هستند که به دلیل اینکه بیشترین درآمد دولت از استان خوزستان  است دولت باید اعتبارات بیشتری به استان اختصاص بدهد.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد: در استان خوزستان باید با اتکای به سرمایه گذاری فعال، ایجاد اشتغال و ثروت، ثبات و امنیت که از برکات وجود مقام معظم رهبری و سیستم امنیتی کشور است مشکلات آن حل بشود.
برچسب ها: صراط آبادان موزه
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز