۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲

آمار مرگ ایرانیها به دلیل نرسیدن عضو پیوندی

کد خبر : ۳۱۹۹۱۱
صراط: رئیس اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هر ۲ ساعت یک ایرانی به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد، گفت: توریسم‌درمانی پیوند در جهان امری مذموم است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کتایون نجفی‌زاده در نشست نقد و بررسی قانون پیوند عضو به اتباع خارجی در ایران که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: توریسم‌درمانی در دنیا امری پسندیده بوده ولی توریسم پیوند مذموم است. به طوری که حتی در عهدنامه استانبول که کشور ایران نیز آن را امضا کرده است قرار شده که جلوی توریسم درمانی پیوند گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه توریسم‌درمانی پیوند احتمال فساد در آن وجود دارد و امری ناپسند است، گفت: ایران یکی از پاک‌ترین کشورهای دنیا از نظر انجام عمل پیوند است و دولت قدم به قدم تصمیمات درستی در زمینه پیوند گرفته است.

رئیس اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت با بیان اینکه در صورت توجه نکردن به قانون‌های پیوند احتمال بروز دلالی‌ها و فساد در این زمینه وجود دارد، افزود: اگر امکان پیوند عضو اتباع دیگر کشورها به ایرانی‌ها وجود داشت ممکن بود گاهی اتفاقات نامناسبی توسط انجام عمل دلالان بروز کند.

نجفی‌زاده افزود: برهمین اساس شورای عالی پیوند 2 سال پیش تصویب کرد که اتباع دیگر کشورها اجازه پیوند از عضو تبعه ایرانی نداشته و اتباع افغانی نیز فقط از خودشان می‌توانند پیوند عضو بگیرند و یا عضوی را بدهند.

وی ادامه داد: مرگ مغزی بیشتر در افراد کم‌درآمد رخ می‌‌دهد چرا که به طور مثال فردی که پورشه سوار می‌شود احتمال مرگ مغزی آن کمتر از کسی بوده که موتورسیکلت سوار می‌‌شود و اگر این مجوز وجود داشت از اتباع افغانستانی عضو گرفته شود شاید سودجویی به وجود می‌آمد و یا شبهه برای ایجاد آن وجود داشت. لذا قانون مربوط به پیوند بیشتر از آنکه به نفع ما باشد به نفع اتباع دیگر کشورها همچون افغانستان است.

رئیس اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت اضافه کرد: در شورای عالی پیوند البته مصوب شده که اجازه پیوند افراد خاص با مجوز وزیر بهداشت امکان‌پذیر است که در مورد لطیف رحمانی وضعیتش به صورتی بود که به مرحله پیوند نرسید و برای آن دیر اقدام شده بود.

نجفی‌زاده با بیان اینکه هر 2 تا 3 ساعت یک ایرانی به دلیل نرسیدن عضو به آنها فوت می‌کنند، گفت: در کشوری همچون آمریکا روزانه 22 نفر به دلیل این مسئله جان خود را از دست می‌دهند. لذا بسیاری از بیماران در لیست انتظار قرار داشته ولی با این وجود به مرحله پیوند نمی‌رسند.

وی گفت: برای کسانی که قصد عمل پیوند دارند سفر کار نادرستی است و باید تمهیدات و هماهنگی‌های لازم برای آنها به صورت کامل انجام شود. به طور مثال ما روز گذشته بیماری را می‌خواستیم از یزد به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل کنیم تا جهت پیوند برای آن اقدام شود که برهمین اساس همه تمهیدات در نظر گرفته شد تا در مسیر اتفاقی برای بیمار نیفتد.
برچسب ها: صراط پیوند عضو